Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms i ikke momsregistreret virksomheder - HJÆLP skær det ud i pap.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Hjørring
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg håber virkelig der er nogen der kan svarer korrekt og evt. skære det ud i pap.

Jeg har et ikke-moms registreret selskab, og selskabet har modtaget nogle fakturaer hvor der er lagt moms oven i beløbet. Jeg har dog undret mig over dette og har nær læst lovgivningen, og efterfølgende spurgt to forskellige revisorer om:
Kan det passe at man skal betale moms, via fakturaer, når man ikke kan få fradrag for denne moms, da man ikke skal indsende moms regnskab ?

Jeg har læst SKAT's vejledning:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2068788&chk=206521&layout=353121 
"Modtager en virksomhed, der ikke er momsregistreret, et afregningsbilag, hvor der er anført afgiftsbeløb eller anden angivelse af, at afregningen indbefatter moms, skal udstederen af afregningsbilaget betale momsbeløbet tilbage, når virksomheden har gjort opmærksom på det."

og momsbekændtgørelsen §70 stk. 5:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=152514&#Par70_Stk5 
"Modtager en virksomhed, der ikke er registreret, et afregningsbilag, hvor på der er anført afgiftsbeløb eller anden angivelse af, at afregningen indbefatter afgift, skal virksomheden gøre den, der har udstedt afregningsbilaget opmærksom herpå og tilbagebetale afgiftsbeløbet. Oplysning om, hvorvidt et registreringsnummer er gyldigt kan fås ved henvendelse til SKAT eller ved elektronisk opslag på skat.dk/TastSelv Erhverv. Køber skal opbevare dokumentation for foretagne verifikationer, herunder verifikationsdato"

og momsloven §53 stk. 3
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=145054#Par52a_Stk3 
"Faktureringspligten anses for opfyldt, hvis den afgiftspligtige persons kunde udsteder fakturaen (afregningsbilag) over leverancer af varer eller ydelser på vegne af den afgiftspligtige person og i dennes navn. Det er et vilkår for at anvende afregningsbilag, at den afgiftspligtige person og dennes kunde forinden indgår en aftale, hvori der skal være fastlagt en fremgangsmåde, hvorefter den afgiftspligtige person skal godkende hver enkelt faktura"

Som jeg læser lovgivningen så skal man som ikke moms-registreret virksomhed heller ikke betale moms-andelen på fakturaer man modtager, eller er der noget jeg totalt misforstår eller overser ??

Tilmeldt 29. May 15
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 18:08
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:59

Obiwan:
eller er der noget jeg totalt misforstår eller overser ??

Du overser at alle dine henvisninger vedrører behandling af afregningsbilag. I forhold til normale fakturaer er der særlige regler man skal være opmærksom på ved brug af afregningsbilag. Eksempelvis skal både køber og sælger være momstrgistreret.

Fra Hjørring
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:20

Tak for svaret :-)

Kan du belyse (skære ud i pap) hvad forskellen er på et afregningsbilag og en faktura ?

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 21:48

Afregningsbilag er omvendt fakturering. Din kunde laver et afregningsbilag. Dvs. kunden får en omkostning og du får en indtægt. Man kan sige at kunden laver en faktura til sig selv på dine vegne.

Giver det mening?

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47168
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:52

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)