Ja, det er en hammer kedelig situation i er havnet i.
Nu har jeg boet her i godt 8 år, og køber rigtig meget og sender til EU - so far er jeg ikke blevet svindlet, men kender flere danske firmaer der er blevet det, på mere eller mindre samme måde som jer - så ja, man skal passe på og vide hvad man gør - og det gælder ikke kun fra Kina - der er svindlere alle vegne.
Måden jeg ALTID gør det på ved nye leverandører er, at efter den første kontakt besøger jeg virksomheden - tjekker om der er ordentlige forhold - om de er eksport orienteret etc. Bruger sædvanligvis 2-3 dage sammen med dem - lærer dem at kende - men lægger ingen ordre endnu.
Når alt er på plads, priser, levering osv. besøger jeg U-anmeldt fabrikken igen - både for at se om de samme personer er der og hvordan der ser ud når de ikke venter besøg.
Er alt i orden her, lægger jeg min ordre og siger til dem, at når ordren er klar, kommer jeg og tjekker. OM jeg kommer og tjekker svinger lidt - det kommer an på min mavefornemmelse - men så kommer jeg 100% sikkert næste gang jeg lægger en ordre. Jeg er blevet personlig venner med ALLE mine leverandører i årenes løb og har 110% tillid til dem - men i opstarten SKAL man passe på og gøre sit forarbejde ordentligt - ligesom med alt andet her i livet.
Det er selvfølgelig en halvdyr måde at gøre det på, da jeg skal flyve 2-4 timer til stort set alle mine leverandører, hotelophold etc., men de penge er givet godt ud i den sidste ende.
Men håber i får redet trådende ud - selvom det nok bliver vanskeligt.