Jeg har i gennem årene samlet en masse ting og sager som jeg nu har tænkt at begynde at sælge ud via en webshop. Alle tingene har en værdi men det er 1-2-5 år siden jeg købte det og jeg har ingen kvitteringer på noget. 1. Kan det lade sig gøre at oprette disse ting som lagervarer i mit kommende firma? 2. I så fald hvordan? |
Hej
Jeg vil starte med at besvare dit spørgsmål.
1 - ja
2 - Ring til en som køber dødsboer og få et købstilbud.
Lad os antage at han vil give 5.000 så bogfører du 5.000 på din lager konto.
Og så er det bare derudaf.
Alternativet er at finde en Revisor som kan og vil og må vurdere dit "lager" og så bogfører du dette.
Lad os holde os til de 5.000 kr.
Du sælger det for 50.000 inklusiv moms.
Du skal så af med 10.000 i moms
Det giver netto en fortjeneste på 40.000 - 5.000 = 35,000 som du skal betale skat af.
Lad os antage at du betaler halvdelen i skat - altså 35.000/2 = 17,500
Så har du fået 22.500 for dine ting og sager.
Har du kun disse varer eller kan du holde dem adskilt, har du mulighed for at bruge brugtmoms ordningen.
Så ser regnestykket sådan ud.
50.000 - 5.000 = 45.000 i fortjeneste som du skal betale moms af. 45.000 * 20% = 09.000
Det giver en fortjeneste på 36.000 som du skal betale skat af = 18.000
Det vil sige du får 50.000-9.000-18.000 = 23.000 for dine ting.
Sætter du dem til salg i den Blå Avis, vil du få 50.000 for dine ting.
Kort og godt, hvis et aktiv som er privat ejet skal ind i virksomhede og ud igen, er det for det meste en meget dårlig ide.
Skal aktivet dø i virksomheden, kan det være en god ide.
Eksempel, du har en Iphone som du vil blive ved med at bruge - privat som virksomhed.
Klip nogle annoncer ud af den Blå Avis, og tag gennemsnitprisen på disse f.eks. 3.000
Lad den ingå i virksomheden med halvdelen af beløbet, så kan du hæve 1.500 skattefrit.
Husk at alt hvad du laver i virksomheden skal kunne dokumenteres.