Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konvertering af private ting til virksomhedslager

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 01:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i gennem årene samlet en masse ting og sager som jeg nu har tænkt at begynde at sælge ud via en webshop.

Alle tingene har en værdi men det er 1-2-5 år siden jeg købte det og jeg har ingen kvitteringer på noget.

1. Kan det lade sig gøre at oprette disse ting som lagervarer i mit kommende firma?

2. I så fald hvordan?

Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 03:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil starte med at besvare dit spørgsmål.

1 - ja

2 - Ring til en som køber dødsboer og få et købstilbud.

Lad os antage at han vil give 5.000 så bogfører du 5.000 på din lager konto.

Og så er det bare derudaf.

Alternativet er at finde en Revisor som kan og vil og må vurdere dit "lager" og så bogfører du dette.

Lad os holde os til de 5.000 kr.

Du sælger det for 50.000 inklusiv moms.

Du skal så af med 10.000 i moms

Det giver netto en fortjeneste på 40.000 - 5.000 = 35,000 som du skal betale skat af.

Lad os antage at du betaler halvdelen i skat - altså 35.000/2 = 17,500

Så har du fået 22.500 for dine ting og sager.

Har du kun disse varer eller kan du holde dem adskilt, har du mulighed for at bruge brugtmoms ordningen.

Så ser regnestykket sådan ud.

50.000 - 5.000 = 45.000 i fortjeneste som du skal betale moms af. 45.000 * 20% = 09.000

Det giver en fortjeneste på 36.000 som du skal betale skat af = 18.000

Det vil sige du får 50.000-9.000-18.000 = 23.000 for dine ting.

Sætter du dem til salg i den Blå Avis, vil du få 50.000 for dine ting.

Kort og godt, hvis et aktiv som er privat ejet skal ind i virksomhede og ud igen, er det for det meste en meget dårlig ide.

Skal aktivet dø i virksomheden, kan det være en god ide.

Eksempel, du har en Iphone som du vil blive ved med at bruge - privat som virksomhed.

Klip nogle annoncer ud af den Blå Avis, og tag gennemsnitprisen på disse f.eks. 3.000

Lad den ingå i virksomheden med halvdelen af beløbet, så kan du hæve 1.500 skattefrit.

 

Husk at alt hvad du laver i virksomheden skal kunne dokumenteres.

 

 

Tilmeldt 19. May 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej FDB

Sover du ikke om nattenen?TimeBig Smile

Nå Tak for svaret.

Det giver mig en god ide om hvordan jeg bærer mig ad.

dvs.

-den værdi som varerne skal sættes til, er der en udenforstående som skal vurdere og skriftliggøre?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

BoKarva:
-den værdi som varerne skal sættes til, er der en udenforstående som skal vurdere og skriftliggøre?
nej ikke når du bare køber dem ind i personlig virksomhed men du skal SELV overfor skat ved en kontrol, kunne sandsynliggøre prisen. Det betyder, at du finder tilsvarende fra DBA, Lauritz osv. Ting der er ret ens kan du bare tage ud fra hvad den type ting koster - print evt fra DBA/Lauritz osv - dødsboer mm så du har noget der viser, at du har sat prisen til det som du normalt som virksomhed ville skulle give i pris for den type ting

Husk at bruge brugtmomsordning - som skal bruges 100% korrekt men jo giver mindre moms/pris http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene. Smile

Så har jeg vist fået de anvisninger der er nødvendige for at gå i krig med opgaverne.

mvh

Bo Karva

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man ikke overdrage varerne i det øjeblik de er solgt. Så har du også dokumentation for prisen?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)