Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Din IQ ??

Side 4 ud af 8 (72 indlæg)
Fra St. Darum
Tilmeldt 29. Dec 05
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det største problem, synes jeg, med i hvert fald denne aktuelle test, er at temmelig mange af opgaverne helt klart vinder på genkendelse. Har man arbejdet med mønstergenkendelse, så er mange af opgaverne, om jeg så må sige, set før. Og det kan jo ikke passe, at ens erfaringer skal have indflydelse på intelligensen.

Med hensyn til generalister kontra kloge hoveder, så kender jeg i hvert fald et par stykker som er overordentligt logisk begavede, og gebærder sig fint blandt andre mennesker og breder sig over mere end bare dagens compiler... probe majorum .
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 168
Skrevet kl. 11:28

Dato: 2/11/2006 11:35:46 PM Forfatter: Morten Bock Mht. IQ vs. Intelligens, så er det vel efterhånden påvist at der er mange typer af intelligens. Tror der var 7 typer i den model vi fik udstukket på skoolebænken. Men så vidt jeg husker, så er de vidst også begyndt at optage folk med høj intelligens inden for andre områder end logisk sans i mensa?

De 7 intelligenser så vidt jeg ved ; hehe (eller ikke ved)...

Den logisk matematiske intelligens
Den sproglige intelligens
Den musikalske intelligens
Den rumligt visuelle intelligens
Den kropslige intelligens ( folk med store bryster bl.a.)
Den personlige intelligens
Den sociale intelligens

Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 11:58
135 herfra med spredning 15, men har også altid syntes at geometri og mønstre er sjovt at rode med. (hvilket tit kommer til udtryk i Illustrator )

Grineren test, men som nævnt tidligere er det svært at bruge resultatet til noget konkret.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:42
Dato: 2/12/2006 11:28:04 AM Forfatter: elena
De 7 intelligenser så vidt jeg ved ; hehe (eller ikke ved)...
Den logisk matematiske intelligens Den sproglige intelligens Den musikalske intelligens Den rumligt visuelle intelligens Den kropslige intelligens ( folk med store bryster bl.a.) Den personlige intelligens Den sociale intelligens

De 7 (eller flere) intelligenser er noget pjat.
Det handler om, at vi alle sammen skal være lige gode, hvilket vi efter min mening godt kan være uden at være lige intelligente.
Jeg gider ikke have musikalsk intelligens. Intelligens har med logik at gøre - musik har med musik at gøre. Det er fint for mig blot at være musikalsk. Jeg gider da heller ikke være socialt intelligent. Det er vigtigt for mig at være et socialt menneske, men jeg gider da ikke måle det på en intelligensskala. Det handler jo netop ikke om intelligens, men om mit følelsesliv.

Mål endelig alle de intelligenser, I gider. Men overvej, hvad I kan bruge resultaterne til.

I øvrigt er det længe siden, jeg har taget en egentlig intelligenstest, men jeg plejer at ligge i omegnen af 160. Jeg tog 17 af 18 i priktesten, som for mig at se var nem - dog kan jeg ikke finde ud af, hvilken opgave, jeg løser forkert.
Jeg har desværre endnu ikke fundet en test, der kan vise min musikalske og min sociale IQ. De kunne jo begge vise sig skræmmende.

mvh Hans
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9734
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:07

> Mål endelig alle de intelligenser, I gider. Men overvej, hvad I kan bruge resultaterne til.

Såvdt jeg er orienteret er der en del forskere der arbejder med dette, så jeg synes ikke nødvendigvis spørgsmålet så meget er hvad jeg, eller andre "private" mener det kan bruges til. Jeg kan forstå, at dette udvidet "intelligensbegræb" bl.a. kan være med til bedre at forstå, og ikke mindst dokumentere, hvordan forskellige mennesker og børn indlærer bedst. Det kunne være med til at gøre skolen bedre for flere børn og sikre at flere lærer det de skal - på den måde som virker bedst for dem. Og det er da godt :)

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 01:15
Jeg er så intelligent at jeg ikke denne gang har brugt 30 min på en intetsigende test.
Til gengæld brugte jeg tiden på at drikke en dejlig tår kaffe og ryge en smøg - og
så kan det jo diskuteres om det er så intelligent endda :)

Jeg tog den test for en god sjat tid siden og lå som jeg husker det omkring 120-125 stk.
Har ikke rigtigt kunne bruge det til noget - har det stadig svært mht. min Diciplin som jeg nævner i en anden debat - men er som det vigtigste glad og har trods alt gå på mod mht. livet.

Vi har en abu laban som er hamrende veltalende, retorisk dygtig og efer sigende dygtig manipulator -
og på den anden side har vi en jyllandsposten.
Er der megen intelligens at hente der og er intelligens i sig selv noget værd ? - Er det ikke formålet, i hvilket sammenhæng/regi man udfører ting, og deraf udfaldet som  afgør om det var en intelligent handling - eller er det 2 forskellige ting ?!.  
Mener ikke at intelligens som sådan kan måles i sig selv gennem test uden at holde det op imod hvordan du gør brug af din såkaldte intelligens.
Tilmeldt 4. Feb 06
Skrevet kl. 08:34

Mikkel deMib

Nej selvfølgelig kan vi ikke bruge resultatet til noget her. Men forskere, læger osv kan bruge reslutaterne af patienter osv:-)
Min tanke var jo også bare da jeg lavede debatten, at man behøver vel ikke at ha en høj IQ for at være en god og succesfuld iværksætter. Det kræver skam også så mange andre ting.

Hans Stokholm

"De 7 (eller flere) intelligenser er noget pjat.
Det handler om, at vi alle sammen skal være lige gode, hvilket vi efter min mening godt kan være uden at være lige intelligente."

Det er da ikke noget pjat. Handler det om at vi alle sammen skal være lige gode? Jamen vi det kan jeg altså ikke lige få til at henge sammen. Du er måske god til matematik, det jeg ikke, så er jeg måske god til sprog, og det er du ikke. (bare et eksempel). Det er to forskellige intelligenser, vi er to forskellige mennesker, hvor er vi lige gode?

Måske jeg skal uddybe??

Den musikalske intelligens;
Evnen til at tænke musikalsk, høre mønstre og genkende dem, huske dem og måske manipulere dem. Mennesker med en udtalt musikalsk intelligens kan mere end bare huske musik med lethed de kan ikke få den ud af deres hoveder. Den er ikke overraskende udtalt hos musikere, sangere og komponister.

Det musikalsk intelligente menneske...

...holder af mange forskellige former for musik
...husker melodien
...har rytmesans
...synger med på sangene
...nynner
...slår med på rytmen
...fornemmer tonehøjden
...er spontant harmonisk
...fascineres af lyde
...bemærker fuglesang og andre naturlige lyde
...er en god danser.

Den sociale intelligens;
Evnen til at forstå andre mennesker. Det er en færdighed vi alle har brug for, men den er specielt udtalt hos undervisere, sælgere og politikere. Enhver, som i sit daglige arbejde kommer i kontakt med masser af mennesker, har brug for den sociale intelligens.

Det socialt intelligente menneske...

...er en menneskekender
...foretrækker at have selskab
...gruppearbejder
...har mange nære venner
...motiverer andre
...er medlem af klubber
...bemærker andres humør
...bekymrer sig om andre
...er måske en festabe..

Kilde - http://www.dr.dk/videnskabold/tema/hjernen/iq.asp
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:29
Dato: 2/13/2006 8:33:52 AM Forfatter: elena

Den musikalske intelligens;

Evnen til at tænke musikalsk, høre mønstre og genkende dem, huske dem og måske manipulere dem. Mennesker med en udtalt musikalsk intelligens kan mere end bare huske musik med lethed de kan ikke få den ud af deres hoveder. Den er ikke overraskende udtalt hos musikere, sangere og komponister.

Jeg kender udmærket godt Howard Gardners ideer om de mange intelligenser.
Men der er ikke nogen forskel på begrebet "at være musikalsk", som vi har klaret os med i masser af år (f.eks. for 250 år siden da Mozart startede sit forrygende liv) og på at være musikalsk intelligent. Hvorfor så sætte ordet "intelligent" på?  Det skal sættes på, for at kunne sammenligne det at være musikalsk med at være logisk tænkende.
Jeg synes, det er glimrende, hvis nogle pædagoger og lærere kan opdage, at børn har forskellige læringsstile og har forskellige tilgange til det stof, de skal lære. Men ordet intelligens handler om logik. Ved at koble ordet intelligens på de andre egenskaber, forsøger man at tage værdiladningen ud af disse begreber, men i min verden lægger man i virkeligheden en værdiladning ind. Man gør nemlig begrebet intelligent (som indtil nu har handlet om logik) mere værd end de andre egenskaber.
Man kunne lige så godt have skrevet en bog, som handlede om, at alle mennesker er kreative på den ene eller den anden måde. Nogle er så logisk kreative, andre musisk kreative, andre socialt kreative og andre igen sprogligt, visuelt eller kropsligt kreative.

Jeg vil fastholde min glæde ved at være et musikalsk menneske. Jeg har det også fint med at være et intelligent menneske. Men det er to forskellige side af mig, som har hver sin værdi og hver sit udtryk. Jeg vil gerne være fri for at være musikalsk intelligent.

mvh Hans
Tilmeldt 4. Feb 06
Skrevet kl. 09:40

Hans stokholm Kjer

jeg er fuldstændig med på hvad du mener med at være kreavtiv på flere forskellige måder fremfor intelligent på flere forskellige måder.
Og selvfølgelig er det kreavtivt at være en musikalsk person, eller dygtig til at tegne og ha forståelse for at skabe ting. Men ud fra de ting jeg har læst om det, er jeg med på at det godt kan betegnes som intelligens;-)
Kreativitet og intelligens kan vel godt hænge sammen...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9734
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:54
Hans, jeg kan godt forstå hvad du mener, problemet er bare at der er en masse forstokkede politikere der skal overbevises før vi kan få bedre skoler og undervisning, der vitterligt tilpasser sig vores børn. Som du sikkert har lagt mærke til er specielt vores nuværende regering meget "kreativ-forskrækket" og mener udelukkende at de traditionelle "intelligens" -fag har værdi. Uden videnskabelig ballast, lange afhandlinger osv, tror jeg ikke det vil lykkes at få dem banket på plads og forstå at der er andre værdier, andre udgangspunkter, end lige "danmarks historie", matematik og regning der kan bruges som basis for børns indlæring. Kæft, trit og retning dur hos nogle børn, men er en direkte forhindring for indlæring hos andre, men uden den nødvendige dokumentation vil politikerne nok holde fast i det de har troet på i 200 år. Forskning kan lede til fremskridt og jeg kan slet ikke se hvorfor vi skulle afholde os fra pædagoisk forskning - det er sgu vigtigere end så meget andet forskning. Hvis du virkelig vil snakke om ligegyldig forskning er jeg sikker på vi kunne finde mange andre, og bedre, eksempler :)
Side 4 ud af 8 (72 indlæg)