Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterkursus - kan det anbefales?

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 7. Jun 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Nej, man skal ikke være bistandsklient, men dagpengeberettiget i 2. ledighedsperiode - der er en betydelig forskel :-). Og ja, det er latterligt, at man skal være totalt i sumpen, før man er berettiget til hjælp.

Og hvis jeg må minde dig om, at der i dag reelt er omring 400.000 arbejdsledige og -duelige mennesker i det her land, så ville jeg, hvis jeg var dig, genoverveje min formodning om, at man er talentløs, hvis man er uden arbejde. Der er ca 13.000 job i databaserne og ikke alle har lyst og format til at starte selvstændigt.

Heldigvis er jeg p.t. arbejde - gudskelov for det - så er jeg da ikke helt talentløs :-/
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:46

Så længe der står ledige taxa''er i tusind tal over det ganske land, så længe der er rengøringsjobs ledige, så længe gamle mennesker ikke kan få hjælp og jeg kunne blive ved. Så længe er jeg helt og aldeles kold over for arbejdsløshedstal. Er man syg eller på anden måde forhindret, så er det fint for mig, men alt andet er mangel på rygrad.

Dbh Martin
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:53
Det var dog et tåbeligt synspunkt, Martin, og det kommer bag på mig, at en ellers tilsyneladende mentalt velfungerende, velformuleret og velorienteret mand kan udtale sig så skråsikkert.

Som eksempel kan jeg nævne min gode ven, Mehdi. Mehdi er lidt mørkere i huden end jeg, og tog efter sin noget dramatiske rejse til Danmark en dansk ingeniøruddannelse oven i den iranske, han havde i forvejen - det krævede man af ham. Han begyndte at spise svinekød og fejre jul, og han har oven i købet lært sig at tale flydende dansk - inklusive den underfundige danske humor.

Efter endt uddannelse, viste det sig, at der på trods af ingeniørmangel ikke var interesse for at ansætte Mehdi. Så efter en længere ledighedsperiode, starter han som buschauffør - noget skal man jo lave. Den dobbeltuddannede ingeniørryg kunne desværre ikke holde til buskørslen, og han var sygemeldt en kort periode, før han igen fik en ledighedsperiode med AMU-kurser osv.

Efter et isbryderprojekt - EU-støttet og med gode praktikløsninger - fik han arbejde hos TDC - umiddelbart før, de fyrede 1600 medarbejdere i ét hug - gæt hvem der røg ud til trods for at han havde arbejdet 50 timer pr. uge uden overtidsbetaling.

I sin ledighedsperiode overvejede han at blive importør af iransk granit, men i Iran findes der mennesker, som ønsker hans hoved delt fra hans krop, og det vanskeliggør arbejdet.

Nu kører han truck på et lager. Han orker ikke gøre mere for at finde arbejde, som er relevant for hans uddannelsesniveau.

I de perioder, hvor min ven Mehdi har været ledig, har han hverken lidt af manglende rygrad eller andre dårligdomme. Han har lidt af et uattraktivt navn. Han kar kæmpet mod idiotiske systemkrav, og han er alligevel endt med at lave arbejde, som ikke kræver 1/16 af hans hjernekapacitet.

Mit bud er at ca 80% af de ledige har en tilsvarende historie, som kan dokumentere, at de har masser af rygrad, men at der bare ikke er jobs til dem.

Resten har én eller anden grad af manglende rygrad, som der så bør sættes ind overfor med én eller anden form for hjælp.

Det er rigtigt, at de gamle mangler omsorg. Det er rigtigt, at mange børn er proppet ind i for snævre rammer med for lav normering. Det er rigtigt, at der under tiden findes ledige taxi-bevillinger (typisk i urentable udkantsområder, som f.eks. her hvor jeg selv bor). Men man kan altså ikke bare gå hen og passe en gammel eller et barn. Det er en opgave, som man skal ansættes til. Man kan heller ikke blot slå sig ned som taxavognmand - det kræver erfaring som chauffør samt vognmandskursus - og så altså en bevilling.

De lediges ønske om at komme i job, skaber ikke jobs!

Martin - du håner uskyldige med din lattelige holdning, som du burde være for stor til at lufte. FØJ!

(ups - der blev jeg vist emotionel i min formulering)

Hans
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:09
Jeg forventer ikke at få ros for mit indlæg som jeg står 100% ved.
Din ven Mehdi har nosser, det beskriver du tydeligt, hatten af for ham! Jeg kender selv flere indvandere der har haft svært ved at finde "relevant" arbejde, men arbejde, det er der og det har de fået. Men det er da ærgeligt at køre bus hvis man er ingeniør.

Om din 80 % stat holder, ved jeg ikke. Men jeg må gentage, at så længe der er masser af jobs, har jeg svært ved at tage arbejdsløse seriøst. Bevares, vi kan altid pege på enkelttilfælde der har været meget uheldige, bor i udørker eller på anden måde ikke kan gøre for det. Men der er god damn it også mange der er for fine til at tage de jobs der er.

Det er ok at du syntes jeg er latterlig, jeg har brede skuldre og der skal mere til at ødelægge min aften.

Dbh martin
Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:31
Generelt synes jeg egentlig ikke, du er lattelig Martin - det er derfor, jeg gider svare.
Men i det her tilfælde, har du en latterlig holdning, som du burde vende med dig selv ved lejlighed - det er jo den slags, der udvidder vores syn på verden og gør os bedre til at navigere i den.

Min statistik baserer sig mest på mine 8 mdr. som ansat på arbejdsformidlingen i Aalborg for en del år siden.

Dengang som nu kæmpede de ledige en kamp mod systemerne, som i sandhed ikke var velegnede til at løse deres opgave. Der bliver nemlig heller ikke flere jobs af, at der sidder nogen på arbejdsformidlingen og fortæller folk, om de jobs, der trods alt er.

Fakta er, at der er alt for mange ledige til alt for få jobs.

Der vil til enhver tid være en mængde af mennesker som ikke er i job.

Der vil til enhver tid være en vis mængde af ubesatte jobs pga. jobskifte m.v.

Der vil til enhver tid være jobs som er udbudt på vilkår, som ingen vil tage imod.

Der vil i nogle tilfælde være udbudt jobs, hvortil man ikke kan finde kvalificeret arbejdskraft.

Tallene for disse 4 skifter lidt over tid, men fakta lige nu er, at der er langt flere ledige end ledige jobs.

Jeg ved ikke med dig, Martin, men jeg tror ikke på, at der fra i morgen er plads til 350.000 nye profitable énmands-iværksætter-virksomheder i Danmark.

Hans

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:37

Jeg er helt enig i at der ikke lige pludselig kommer 350.000 jobs eller at der bliver 350.000 nye iværksættere. Men jeg kan bare  blive dårlig over de mennesker der ikke føler for at lave noget de f.eks. er for højtuddannede til.
Der er helt sikkert mange skæbner der ude der ikke fortjener at bliver hånet, men der er sikker flere der godt kunne bruge en tur i gabestokken.

Nå nok om det, jeg tror egentlig ikke vi er så uenige når det kommer til stykket.

Dbh Martin

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 23:47
Godawden

Den her debat tændte en lille gnist i mig som jeg nu altså bare MÅ ud med!

Jeg deler til dels Martin's synspunkter, idet jeg for ca. 2 mdr siden måtte lukke den virksomhed der ellers har været voksende, og voksende og... gennem 3 år - pga. en bankforbindelse der må betegnes som værende ufattelig prekær!!

De nærmere omstændigheder omkring mine problemer med banken kan i læse om mig i et interview i dette nr. af Iværksætteren hvis I skulle holde dette fantastiske magasin som Martin i øvrigt er begyndt at anmelde bøger for )

Nu er jeg trods gode evner indenfor iværksætteri henkastet til at arbejde på det jeg vil kalde en kolbøttefabrik, igennem et virkarbureau til en latterlig timeløn... og hvorfor?? Fordi jeg er omgivet af tåber og idioter, og politikere der kæmper om at råbe højest for at tale om "Iværksætter-danmark" og vi skal vinde på viden... BLAH BLAH BLAH... men det er en helt anden, og politisk varm kartoffel vi kan oprette en selvstændig tråd til... Og så en flok stok-konservative bankvæsener her i DK...!!!

Ydermere mangler jeg kun at færdiggøre køreprøven så har jeg mit erhvervskort i hus, og har allerede fået skaffet en fast aftenvagt for Taxa Motor, så jeg kan begynde at køre taxa om aftenen, og bygge min virksomhed op fra bunden igen - uden bank, uden kapital.. og indtil for et par uger siden også uden lyst og vilje... men noget fik sparket til mig og sagt at Fandme nej om jeg vil lade mig gå konkurs, insolvent og så kender vi jo resten af historien...

Så i det her tilfælde kære jakkesæt - så vil jeg tage parti og gentage, så længe der er jobs at få, så længe har jeg kun delvist respekt for arbejdsløse - smid nu de fine fornemmelser og arbejd jer ud af det istedet for at klynke!!

Fortsat god aften
Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:55
Næh..... det er vi vist ikke.....

Et hurtigt kig på mit brogede CV vil i hvert fald vise, at jeg har brugt min forholdsvis høje uddannelse til at påtage mig mange jobs, som jeg godt kunne have afvist som "irrelevante", hvis jeg havde lidt af manglende rygrad.....

De der trænger til hån på den konto - de findes helt klart. Blot tror jeg ikke, de overgår de, som har et reelt ønske om, og som gør en reel indsats for at komme i arbejde, i antal.

I øvrigt tror jeg ikke gabestokken vil have den store effekt i den sammenhæng - den vil blot øge deres selvynk yderligere. Men nu kom vi vist væk fra trådens emne, som var iværksætterkurser......

mvh Hans

Dato: 6/7/2005 11:37:27 PM Forfatter: Martin Thorborg

Jeg er helt enig i at der ikke lige pludselig kommer 350.000 jobs eller at der bliver 350.000 nye iværksættere. Men jeg kan bare  blive dårlig over de mennesker der ikke føler for at lave noget de f.eks. er for højtuddannede til. Der er helt sikkert mange skæbner der ude der ikke fortjener at bliver hånet, men der er sikker flere der godt kunne bruge en tur i gabestokken. Nå nok om det, jeg tror egentlig ikke vi er så uenige når det kommer til stykket. Dbh Martin

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 00:12
[QUOTE]Dato: 6/7/2005 11:54:49 PM Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation
Næh..... det er vi vist ikke.....

Et hurtigt kig på mit brogede CV vil i hvert fald vise, at jeg har brugt min forholdsvis høje uddannelse til at påtage mig mange jobs, som jeg godt kunne have afvist som ''irrelevante'', hvis jeg havde lidt af manglende rygrad.....

De der trænger til hån på den konto - de findes helt klart. Blot tror jeg ikke, de overgår de, som har et reelt ønske om, og som gør en reel indsats for at komme i arbejde, i antal.

I øvrigt tror jeg ikke gabestokken vil have den store effekt i den sammenhæng - den vil blot øge deres selvynk yderligere. Men nu kom vi vist væk fra trådens emne, som var iværksætterkurser......

mvh Hans

[QUOTE]Dato: 6/7/2005 11:37:27 PM Forfatter: Martin Thorborg

Tjaa, så er vi nok ikke enige.
Så længe "chauffør søges" giver 818 svar på Google., "rengøringsassistent søges" giver 261, "opvasker søges" giver 81 svar, så.....

Nå, skidt med det. Debatten var jo kedelig hvis der ikke var uenighed engang i mellem.

Så i seng

Dbh Martin
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 00:14
Dato: 6/7/2005 11:47:12 PM Forfatter: Mads Mellergaard
Godawden Den her debat tændte en lille gnist i mig som jeg nu altså bare MÅ ud med! Jeg deler til dels Martin''s synspunkter, idet jeg for ca. 2 mdr siden måtte lukke den virksomhed der ellers har været voksende, og voksende og... gennem 3 år - pga. en bankforbindelse der må betegnes som værende ufattelig prekær!! De nærmere omstændigheder omkring mine problemer med banken kan i læse om mig i et interview i dette nr. af Iværksætteren hvis I skulle holde dette fantastiske magasin som Martin i øvrigt er begyndt at anmelde bøger for ) Nu er jeg trods gode evner indenfor iværksætteri henkastet til at arbejde på det jeg vil kalde en kolbøttefabrik, igennem et virkarbureau til en latterlig timeløn... og hvorfor?? Fordi jeg er omgivet af tåber og idioter, og politikere der kæmper om at råbe højest for at tale om ''Iværksætter-danmark'' og vi skal vinde på viden... BLAH BLAH BLAH... men det er en helt anden, og politisk varm kartoffel vi kan oprette en selvstændig tråd til... Og så en flok stok-konservative bankvæsener her i DK...!!! Ydermere mangler jeg kun at færdiggøre køreprøven så har jeg mit erhvervskort i hus, og har allerede fået skaffet en fast aftenvagt for Taxa Motor, så jeg kan begynde at køre taxa om aftenen, og bygge min virksomhed op fra bunden igen - uden bank, uden kapital.. og indtil for et par uger siden også uden lyst og vilje... men noget fik sparket til mig og sagt at Fandme nej om jeg vil lade mig gå konkurs, insolvent og så kender vi jo resten af historien... Så i det her tilfælde kære jakkesæt - så vil jeg tage parti og gentage, så længe der er jobs at få, så længe har jeg kun delvist respekt for arbejdsløse - smid nu de fine fornemmelser og arbejd jer ud af det istedet for at klynke!! Fortsat god aften

Jeg kørte selv for Taxamotor i 2 år, fint selskab og super job på mange måder.
Kunne faktisk godt finde på at køre lidt igen en dag.

Dbh Martin
Side 2 ud af 3 (30 indlæg)