Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke momsregistreret - har tjent over 50.000,- i år. Hvad jeg gør?

Side 5 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Fredericia
Tilmeldt 7. Dec 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trine

jeg blander mig lige lidt i momssnakken.

Har du tal med Skat om hvorvidt dine behandlinger er momsfri?
Hvis du opfylder kravene for  uddannelse, er det  ikke sikkert du behøver betale moms af dine behandlinger. Så skal du i stede betale lønsum, som er en mindre %-sats

venlig hilsen

Tove
selvstændig  momsfri sygeplejerske

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 08:17

Peter - Revisor:

Hej Henrik Krebs! Kig under www.skat.dk/display.aspx?oId=208995&vId=0 Spørgsmål 2.

/Peter

"Q: Momsregistreringsgrænsen er på 50.000 kr. - vil det sige, at de første 50.000 kr. af min omsætning skal jeg ikke afregne moms af? A: Hvis virksomheden er momsregistreret skal der afregnes moms af hele omsætningen selvom denne ikke overstiger 50.000 kr. De 50.000 skal således ikke opfattes som et bundfradrag."

Ja, og hvad så? Udtrykker jeg mig uklart? Prøv til gengæld - hvis du har indvendinger at udtrykke indvendingen klart.

Vi tar den igen med et eksempel:

I oktober tjener du 30.000 kr. Det opfatter du som et engangstilfælde. Du har ikke til hensigt at drive det videre. Du vælger derfor ikke at være momsregistreret. Det er OK. I Februar tjener du 4.000. Du er fortsat ikke momsregistreret. Det er fortsat OK. I begyndelsen af marts indser du at det jo går meget godt og vælger at fortsætte med sådan cirka 4000 om måneden. Det svarer jo ganske vist til under 50.000 om året, men medtages de 30.000 fra oktober sidste år, så kommer det væsentligt over inden 1. oktober dette år. Din ÅRSomsætning i begyndelsen af marts er altså "ca 48.000 - eller måske mere", hvilket jeg skønner (og der ER tale om et skøn) svarer til at grænsen på 50.000 er nået. Du bliver derfor momsregistreret pr 15.3. og fra den dag af (ikke et sekund før) skriver du moms på fakturaen og regner købsmoms sammen. Det fortsætter du med uanset om du rent faktisk når de 50.000. Nå, hvis det så alligevel går ad helvede til, og omsætningen alligevel kun blir et par tusind i ny og næ hver anden eller fjerde måned, så kan du vælge at afmelde dig igen. Jeg mener dog ikke man rigtigt kan sige at 'årsomsætningen er under 50.000', hvis den rent faktisk har været over de sidste 12 måneder rullende. Men fra den dag du framelder dig pr, så ophører du med at skrive moms på regninger og at sammentælle moms på købsfakturaer.

Nu ved jeg ikke hvad dit problem var Peter, men jeg håber jeg har afklaret min holdning.

Tilmeldt 22. Feb 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 09:47

Er essensen af det her ikke, at lader man sig momsregistrere INDEN FOR den perioden hvår årsomsætningen er under 50.000 kr, skal man udelukkende betale moms fra og med den dato man er blevet momsregistreret. Lader man sig deriomod først momsregistrere EFTER man har tjent 50.000 kr skal man betale moms af hele omsætningen (fordi man har overtrådt reglerne om at man skal momsregisreres hvis man forventer af omsætningen overstiger 50.000 kr)? Sådan forstår jeg det i hvert fald.

/martin

Ferie i Grækenland til sommer? Overvej Sifnos - en autentisk og charmerende perle i Det Græske Øhav. Tjek denne rejseguide: Sifnosguide.dk

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 10:00

enandenvej.dk >> Den første del er jeg (og de fleste) enige med dig i. Den anden del kan jeg derimod ikke finde belæg for. Du SKAL registreres når den løbende omsætning overstiger det der svarer til 50.000 pr år. Hvad "straffen" for ikke at gøre det er, finder jeg ikke dokumenteret. Der er nævnt en løsning, men den er nævnt under "efter forhandling med SKAT". Jeg ser ingen anden udvej end at spørge Skat. Og så kan man jo foreslå at man indbetaler af egen lomme moms af den del af omsætningen der er sket efter 50.000 blev opnået. Om det hjælper ved jeg ikke

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:41

henrikkrebs:

enandenvej.dk >> Den første del er jeg (og de fleste) enige med dig i. Den anden del kan jeg derimod ikke finde belæg for. Du SKAL registreres når den løbende omsætning overstiger det der svarer til 50.000 pr år. Hvad "straffen" for ikke at gøre det er, finder jeg ikke dokumenteret. Der er nævnt en løsning, men den er nævnt under "efter forhandling med SKAT". Jeg ser ingen anden udvej end at spørge Skat. Og så kan man jo foreslå at man indbetaler af egen lomme moms af den del af omsætningen der er sket efter 50.000 blev opnået. Om det hjælper ved jeg ikke

Enig!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:26

Henrik Krebs!

Jamen jeg er da sådan set enig, som jeg også skriver til Jesper længere oppe i tråden, så ved ikke rigtigt, hvor du vil hen.

Jeg kan oplyse, at overtrædelse af bestemmelserne udløser bøde.

/Peter 

Side 5 ud af 5 (46 indlæg)