Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke momsregistreret - har tjent over 50.000,- i år. Hvad jeg gør?

Side 4 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

til henrikkrebs 

Som du skriver det forstår jeg det også... Altså man skal FØRST betale moms fra DEN DAG man er momsregistreret (senest når man når 50.000,-).

Så jeg tror at Peter - Revisor må misforstå noget? (Ikke personligt Peter - Revisor, måske du har misforstået mit spørgsmål?) 

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 19:28

henrikkrebs:

Min opfattelse - og den kan sagtens stemme med din skatte-dame: 

1. Du SKAL skrive moms på dine fakturaer præcis fra den dag du er momsregistreret (dag 1, dag 2 eller den dag du når de 50.000 - det er ligegyldigt)

2. Du SKAL momsregistreres den dag du indser eller burde indse at omsætningen når de 50.000. Hvornår denne dag indtræffer er ret vattet. Der kan argumenteres den ene vej og den anden vej, og "jeg troede..." er til en vis grad et gyldigt argument (hvis det ikke er klokkerent for dumt 'at tro'). Men den dag den faktiske omsætning indenfor de seneste 12 mdr har nået 50.000 er sidste frist for at "indse eller burde indse at omsætningen når de 50.000".

Meget enig. Sådan forventer jeg også at reglerne ville blive administreret.

/Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:45

Hej igen!

Hermed følger reglerne som de er:

Dette betyder mere konkret følgende:

1) At man ikke behøver registrere sig som virksomhed hos Erhvervs og Selskabsstyrelsen før man når denne grænse.

2) Hvis man vælger at registrere virksomheden alligevel, så SKAL man derimod opkræve og betale moms selv man ikke når de 50.000,- kr.

3) Det betyder også, at så længe man holder sig inden for denne grænse, så skal man ikke opkræve moms af sine klienter og således ikke betale moms til Told og Skat og heller eller udarbejde momsregnskab.

4) Man skal derimod lave et simpelt virksomhedsregnskab alligevel, men skal kun forelægge Told og skat virksomhedsregnskabet, hvis de beder om det. Men ellers skal man bare udfylde en udvidet selvangivelse, som man selv skal bede om inden 1. maj hvert år.

5) Man skal dog være meget opmærksom på, at momsgrænsen på de 50.000,-kr. IKKE følger kalender og skatteåret, men hele tiden regnes 12 måneder tilbage fra dags dato. Med andre ord så skal man hver måned tjekke 12 måneder tilbage og holde sig indenfor de 50.000,-kr, hvis man skal slippe for momsen. Hvis man pludselig overser, at man har overskredet grænsen, så falder hammeren og man skal betale moms bagudrettet og vil vist nok også skulle slippe en mindre bøde.

6) De driftsudgifter man har løbende nedsætter IKKE momsgrænsen. Det er bruttoomsætningen, som momsgrænsen beregnes ud fra

7) Alle driftsudgifter kan trækkes fra selv om man ikke er registreret som virksomhed, men man skal kunne dokumentere at det ikke indgår i den private husholdning.

8) Når man mener at man nu har nået et niveau, hvor man fremadrettet vil overskride momsgrænsen, så skal man blot lade sig registrere på det tidspunkt. Det man har tjent indtil man vælger at registrere er stadig momsfrit. Der er altså ikke tale om at betale moms med tilbagevirkende kraft, hvis man f.eks. har tjent 49.999,-kr de sidst 12 måneder og så på en skæringsdato vil lade sin praksis registrere som virksomhed.

9) Alle ydelser man leverer under denne grænse er momsfri. Det er altså underordnet om man har privat- eller erhvervskunder. Det er simpelthen en bagatelgrænse som Told og Skat har indført, så typen af ydelser er ligegyldig.

10) Nettoomsætningen beskattes på samme måde som A-indkomst – man betaler f.eks. også AM-bidrag af B-indkomsten fra en virksomhed.

11) Man kan vælge at forskudsregistrere sin forventede indkomst på B-siden, og så vil man løbende skulle betale 10-rater B-skat om året. Eller man kan holde styr på sin indtjening og gemme til skatten, når selvangivelsen er skrevet og årsopgørelsen er afsluttet.

12) I praksis har man altså kun brug for følgende til at påbegynde en momsfri virksomhed under de 50.000,-kr bruttoindtjening: En regningsblok med kvitteringer og kopi til virksomhedsregnskabet, et regneark til at holde styr på indtægter og udgifter og de 12 måneders løbende bagudrettede omsætning, et simpelt virksomhedsregnskab, og udfyldelse af en udvidet selvangivelse.

/Peter

item1a
servicesNormal
priceNormal
contactNormal

item2a
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 20:05

Hej Peter

Det eneste sted jeg har kunnet finde denne tekst er på Astrologiskolen, men hvem er den oprindelige kilde?

http://www.skandinaviskastrologiskole.dk/info/prof/momsregler.html

Og hvorledes tolker du denne del:

"Der er altså ikke tale om at betale moms med tilbagevirkende kraft, hvis man f.eks. har tjent 49.999,-kr de sidst 12 måneder og så på en skæringsdato vil lade sin praksis registrere som virksomhed."

Mvh Jesper

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:28

Hej!

Jamen Jesper jeg er sådan set enig med at man skal momsregistrere sig, når man er tæt på de 50 tkr.

Det kræver, at man holder regnskab med at registreringsgrænsen ikke opnåes 12 måneder bagud, som

det beskrives i teksten.

Den konkrete sag jeg har haft var netop problemet med 50 tkr. grænsen, hvor vi så betalte fuld moms

fra 0, og til gengæld fik et fradrag som efter forhandling med SKAT blev godkendt.

Jeg har lige kigget sagen igennem, idet jeg ikke helt kunne huske den i detaljer.

/Peter

Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 08:26

Kære Peter

Så forstår vi det på samme måde. :-)

Starter man virksomhed og IKKE bliver momsregistreret, må man køre uden moms INDTIL man lander på 50.000,-. HVIS man (som jeg) først moms registrerer sig EFTER man er røget over 50.000,- må man bøde, og betale for HELE omsætningen (også fra 0 - 50.000,-)

Er det rigtigt forstået?

KH Trine 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:31

Til alle i tråden

Linket fra Peter siger det hele, så tvivlen bør være afløst af forklaring/dokumentation fra SKAT.dk

Godt link, Peter

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Skrevet kl. 10:36

Claus Jensen:

Til alle i tråden

Linket fra Peter siger det hele, så tvivlen bør være afløst af forklaring/dokumentation fra SKAT.dk

Godt link, Peter

Jeg går ud fra at vi taler om dette link: www.skat.dk/display.aspx?oId=208995&vId=0

Det er et fint link, men det forklarer IKKE om man skal betale moms bagud når man lader sig momsregistrere.

Så Claus hvis du er uenig så uddyb lige hvor i den artikel man kan læse dette.

Mvh Jesper

Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 10:57
Jeg kan ikke forestille mig man skal betale moms bagud da du jo aldrig har opkrævet moms. Hvis du har opkrævet moms skal du betale moms.
En god ting er altid at kontakte dit lokale skattekontor. De kan faktisk hjælpe med rigtig mange spørgsmål (har selv haft glæde af dem mange gange.)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 11:01

Hej Trine

Nu kalder du dig jo for massagetrine, og uddannede massører kan faktisk blive momsfritaget, hvis det altså er det du tjener dine penge på. 

Side 4 ud af 5 (46 indlæg)