Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indkøb af IT-udstyr og afskrivninger

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

Jeg står og er ved at købe ny computer til min enkeltmandsvirksomhed.

I den forbindelse har jeg læst om en grænse på 12600 DKK, hvor alle indkøb der overskrider denne grænse skal afdrages med 25% om året. Jeg kan vælge at købe computeren uden forsikring til 12000 DKK, eller med forsikring til 13300 DKK, hvormed den overstiger grænsen.

Jeg har en forholdsvist lille omsætning i min enkeltmandsvirksomhed, da det pt. kører mere på hobby niveau ved siden af min primære beskæftigelse.

Mit spørgsmål til jer er derfor:

Med en lille omsætning, er det så smartest at købe computer + forsikring sammen og afskrive, eller skal jeg købe det hver for sig og straks-betale?

Og i øvrigt, gælder grænsen på 12600 DKK for enkelte enheder, dvs. køber jeg det sammen ligger computeren fortsat under grænsen på 12600 DKK, eller tæller det som et samlet køb?

Jeg håber ovenstående er klart og tydeligt.

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Mange venlige hilsner,

Joachim Keittelmann

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 13:58

Joachim den grænse er jo kun i forhold til straks-afskrivning. 

Det er jo ikke noget med nogle afdrag - det er den skattemæssige værdi. 

Du kan jo købe den ligeså dyr du vil - og fx bare sige at du afskriver 50% i år 1, og 50% i år 2. 

Det betyder jo bare at du skal betale en lille smule mere i skat i år - da du regnskabsteknisk kun har fradrag for år 1. Men til næste år har du så fradraget tilbage. 

Men det er jo et meget lille beløb - så vi taler om beskatning af mindre end 7K. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:09

grænsen er for beløbet ex moms - så måske det løser sagen

computer og forsirking er ET køb

Som du beskriver det, er det vigtigt at du deler momsen så du kun trækker moms fra i forhold til rent firma brug hvis du har den hjemme og nærmest ser det som en lille bibeskæftigelse/hobby som du kalder det - hvis du ikke har en helt tilsvarnde god maskine privat http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html  

Enig med Jannik i at du ikke skal fokusere så meget på skatten - der er ingen der siger du har mindre skat fremover, og samlet får du samme fordel - så det er ikke voldsomt afgørende om du straksafskriver eller tager over flere år. Hvis du kun lever med firmaet ET år skal du alligvel købe maskinen tilbage til markedspris inkl, moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:35

Tak for hurtigt svar, begge to.

Beløbet overstiger ikke 12600 ex moms, så jeg vil straks-afskrive indkøbet med en 50/50 fordeling mellem firma og privat.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)