Min kommende kollega og jeg vil gerne starte en virksomhed, som tilbyder foredrag omkring fødevarevidenskab. Vi er uddannet henholdsvis mejeriingeniør og generel fødevareingeniør. Vi er begge ved at afslutte vores kandidater og har et år tilbage inkl. specialet. Vi skal foredrage omkring emner indenfor fødevareproduktion og sensorik samt holde workshops, hvor vi tager deltagerne med i køkkenerne til små praktiske øvelser. Vi er begge i gang med uddannelser ved siden af, og det er derved kun på deltid.
Efter at have studeret de forskellige virksomhedsformer grundigt, er vi stadig i tvivl om, hvilken vi skal vælge. Vi står mellem I/S eller IVS. På baggrund af dette, hvilken virksomhedsform vil i råde os til at oprette og hvorfor?
jeg ville selv være i tvivl - I/S er billigst at drive men giver personlig risiko og solidarisk hæftelse - omvendt lyder foredrag ikke som noget der giver risiko
Vi har netop også læst dette blogspotindlæg, som gav os et godt overblik. Her er nogle af vores overvejelser: Som du selv referer til, er der ikke den store risiko i erhvervet, men på den anden side er vi uddannet ingeniør og kunne måske få fingerne i klemme et sted. Vi vil i starten kun være en deltidsvirksomhed, hvorved I/S passer bedst. IVS ser seriøst ud, og vi vil have nogle klare retningslinjer for, hvordan firmaet skal køres, men det koster også mere. Vil vi ved hjælp af kontrakter og forsikring dækkes os okay ind som I/S? Hvad vil fordelen være i to enkeltmandsvirksomheder? Så hæfter vi bare enkeltvis men det vil fungere ligesom et I/S?
Erhversstyrelsen forslog nemlig netop også denne løsning til et iværksætter kursus.
jeg synes ikke et 1 kr IVS er spor mere seriøst end et I/S hvor man selv har fingeren på den varme plade måske tværtimod. Det hele ligger i, om I mener at ha risiko ved at holde foredrag. Stoler man ikke på hinanden så skal man hverken ha IVS eller I/S sammen
Hvis I arbejder som EN virksomhed så er det I/S uanset hvad - hvis I vil være to personlig virksomhed, så må I godt som sådan arbejde sammen men der skal to regninger hvis I holder foredrag samme sted og I skal gøre det som to selvstændige - der bare anbefaler hinanden. Ellers er det I/S - husk i så fald en ejeraftale - jeg synes ikke jeres forhold lugter af større risiko og I sparer to stk arbejdsskadeforsikringer og måske omk til bank der alligevel vil kræve personlig hæftelse og har lettere ved årsregnskab på en del punkter men du har jo læst forskellene. Her er om EJERAFTALE I LINK hvis I vælger I/S eller IVS
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER