Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar + kørsel - hvordan gør man det som privatperson?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Mar 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde :)

Jeg håber på at få lidt hjælp til at ordne et skatte spørgsmål.Jeg har arbejdet som fysioterapeut på en klinik, hvor jeg har fået udbetalt nogle penge som et honorar, som selvfølgelig skal sættes ind i rubrik 12.

I den forbindelse, har jeg så et spørgsmål ift hvordan jeg gør ved kørsel, da jeg har omkring 250 km hver vej. 

Hvordan kan jeg trække kørsel fra? - altså satser eller bare det faktuelle forbrug jeg har brugt + hvilken rubrik skal jeg skrive det i?

Håber nogen kan hjælpe, da jeg syntes internettet og skats hjemmeside giver lidt tvtydige svar.

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:22

det er klinikken der SKAL indbette det til skat - så du skal bare kontrollere rubrik 12 som du slet ikke kan skrive i selv http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html

Jeg tør ikke sige med sikkerhed omkring kørslen, for det lyder for mig som om det faktisk er lønmodtager arbejde du udfører og så er det befordringsfradrag du skal benytte og der skrive det i den rubrik i selvangivelsen (den finder du let). Det som ellers kunne være tilfældet kunne være at du var regulært selvstændig hvor du kunne bruge statens takster for kørepenge som udgift i rubrik 29 (husk 60 dg regel) - det ville en del nok vælge - men som sagt - er det i virkeligheden fast arbejde der bare betales som honorar - så er det befordringsfradrag

Kørepenge http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

befordringsfradrag http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/befordringsfradrag.html 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Mar 15
Skrevet kl. 15:35

Hej John.

Så jeg skal ikke indberette noget i rubrik 12 ved og ringe ind til skat? Jeg havde skrevet et beløb ind på forskudsopgørelsen, som jeg kan se står på forskud, men ikke som konteret - for som du nævner så kan man jo ikke rette i det eller se det på det felt der hedder konteret. Skal jeg kontakte virksomheden og sige de skal følge op på det eller skal jeg være ligeglad?

Det er jo lidt svært at sige det med kørslen. Jeg talte med en fra skat for noget tid siden, og han sagde fordi det var et honorar, så skulle jeg tage den faktiske udgift, dvs. 250 km / 16 km/literen = xx, og så gange med liter prisen. Så det kun var det jeg egentlig havde brugt jeg kunne få for, men tænker det virker måske lidt mystisk. 

Det er bare et vikar job jeg har et par gange, hvor jeg har fået udbetalt det honorar beløb. Har arbejdet 2 steder på klinik med dette. 

Tilmeldt 8. Mar 15
Skrevet kl. 15:45

Glemte at skrive at det var som vikar, hvilket har været nok 14 gange på hele året. Har idag ikke det ene job mere og det andet er jeg snart færdigt med. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:06

ja du skal helt klart kontakte dem og gøre dem opmærksom på de ikke har indberettet - ved en kontol vil det være skattesnyd ikke at gøre det, og vil de ikke indberette så må du skrive til skat, at du har haft den indtægt (og evt taste den i rubrik 15 selv i værste fald)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)