Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nedlæggelse af stilling efter en barsel

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 23. Jan 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg føler mig en smule låst fast ...

I 2013, da det gik rigtig godt, oprettede vi en fuldtids kontorassistent stilling, lidt som en form for luksus. Der var egentlig ikke nok arbejde til fuld tid, men medarbejderen hjalp lidt til i produktionen så det gav fint nok mening.

Nu har vi så lavkonjunktur, så der er både mindre administrativt arbejde, samt mindre arbejde i produktionen.
Jeg vil derfor gerne nedlægge stillingen og fyre medarbejderen (EFTER endt barsel).

Mit problem er er medarbejderen i mellemtiden er blevet gravid, og i den forbindelse er blevet sygemeldt med graviditetskomplikationer, og skal videre fra det forløb over til sin barsel.

Jeg vil meget gerne understrege at der IKKE er nogen intentioner om at forsøge at fyre medarbejderen under barsel. Vores udgift i forbindelse med dette forløb er forholdsvis lille, så vi kan godt få det til at løbe rundt.

Problemet er den udefinerede beskyttelsesperiode der åbenbart eksisterer efter en barsel? Jeg kan forstå at man ikke bare lige kan fyre en medarbejder efter barsel, men er ude af stand til at finde en tommelfingerregel omkring dette.

Jeg føler mig derfor mildest talt fanget af et ansættelsesforhold til en stilling som vi ikke har behov for længere. Planen er at outsource det administrative arbejde vi sidder tilbage med.

Er her nogen med konkret erfaring omkring noget lignende, eller nogen som kan henvise til eksperter på området?

På forhånd tak!

Tilmeldt 9. Mar 14
Indlæg ialt: 1562
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Har kun hørt at firmaer kommer i problemer når de har fyrret en gravid, uanset hvor god en grund de har haft. Kunne du evt. gå i dialog med hendes fagforening eller tilbyde hende en deltidsstilling?

Tilmeldt 7. Mar 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg kan læse det, så laver hun overvejende funktionærarbejde, og derved skal du rette din opmærksomhed på funktionærloven LBK 81/2009 (www.retsinfo.dk) For at fyrre en medarbejder, skal virksomheden, kunne bevis at det er på et rimeligt grundlag (spare, osv.). Jeg mener faktisk at, i sådan et tilfælde som dette, hvis I i virksomheden har andre til at lave ligende arbejde, som ligner hvad den forurettet laver, så skal du fyrre en af de andre først. Men hvis jeg var dig, så evt. kontakt Jakob Johnsen fra Hjulmandkaptajn, han er virkelig skarp på dette punkt.

Mobil+45 22 15 11 74

Telefon+45 72 21 17 37 (direkte)

jjo@70151000.dk

Mvh Jakob Kristensen

Fra Odense
Tilmeldt 23. Jan 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det virker nærmest absurd at skulle fyre 1 for at kunne fyre en anden uden risiko ...

Vi har faktisk kun 3 medarbejdere. 2 elever som intet har med kontor/administration at gøre, og så den pågældende.

Tak for råd, jeg prøver at tage fat i Jakob.

Fra Odense
Tilmeldt 23. Jan 10
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

erjegher:
Har kun hørt at firmaer kommer i problemer når de har fyrret en gravid

Vi vil som sagt først fyre hende når barsel er overstået.

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 263
Fra  Tæppebutikken.dk Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil bestemt ikke opfordre til at opsige nogen men også ærgerligt når man er i lavkonjunktur.

Jeg kender en som var kontorassistent og ansat i staten.

Efter endt barsel var der omplaceringer og nedskæringer.

Hun skulle starte i ny afdeling efter barsel. Desværre skulle de også her spare/fyre flere medarbejdere.

Da ingen kendte hende var hun naturligvis en af dem som blev fyret. Det skete 2 dage efter hun var kommet tilbage fra barsel.

Hun var medlem af HK og de kunne ikke gøre noget da det var pga nedskæringer.

Så ja det må man åbenbart godt. 

Mvh Ulven

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)