Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsregnskab for enkeltmandsvirksomhed.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 06
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Jeg startede i Juni 2005 et lille enkeltmandsfirma ved siden af mit almindelige arbejde.

Nu er vi jo ved den tid hvor der selvangivelsen snart kommer ind af døren. Så jeg er igang med at lave et årsregnskab for mit firma.

Men jeg er meget i tvivl om hvad der kræves af regnskabet... Og hvad man skal indsende til SKAT.

Håber der er et par gode råd fra jer...
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 07:01

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 29. Jan 06
Skrevet kl. 09:36
Hej Bjarne.

Tak for linket... Har været det igennem et par 100 gange...

Men jeg må indrømme at jeg går i stå ved ordet "skattemæssigt regnskab"!!

Hvad indebærer et skattemæssigt regnskab og skal det indsendes sammen med selvangivelsen??

Jeg syntes det er meget svært at finde oplysninger om enmet...

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 09:45
Du fører jo dit regnskab, som en virksomhed nu altid skal gøre - opgørelse af indtægter, udgifter, aktiver og passiver.

Regnskabet, du fører, skal du ikke gøre så meget mere ved end at afstemme det og sørge for at det er retvisende.

Til skattevæsenet skal du indsende en udvidet selvangivelse, hvori du angiver de tal, de skal vide for at beregne din skat.

Da det er vanskeligt at sige noget generelt om det synes jeg at du måske skulle gå ind på skats hjemmeside og læse om det i første omgang. Jeg kender ikke dit regnskab, men for ikke at snyde dig selv eller komme til at hænge på noget forkert overfor skattevæsenet, vil jeg klart anbefale at du finder en revisor. Revisor skal måske bruge et par timer på det (måske i samarbejde med dig) og du kan sagtens finde en, der ikke skal have en bondegård for det. Næste år kan det være, at du så selv kan, når du så ved, hvad der skal til.

Hilsen fra Jakob
Tilmeldt 29. Jan 06
Skrevet kl. 09:55
Okey tak...

Jeg har lavet afslutningsskema og resultatopgørelse for året 2005.

Og hvis det jeg skal i forhold til SKAT, er at udfylde en udvidet selvangivelser tror jeg at jeg er helt med...

Hvis det viser sig at jeg ikke er når det skal udfyldes, så må jeg have fat i en revisor.

Takker mange gange for jeres svar...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:07
Hvis et regnskab er lavet efter årsregnskablovens regler, eller som det vi kalder et regnskabsmæssigt resultat skal der laves et skattemæssigt årsregnskab som i princippet er nogle skattemæssige korrektioner.

Det er typisk forskelle i afskrivninger vi taler om. Hvis du eks. afskriver et driftsmiddel med 20% årligt regnskabsmæssigt fordi det forudsættes at have en levetid på 5 år skal du i den skattemæssige opgørelse tilbageføre 20% afskrivningen der er lineær (samme afskrivning i de 5 år) og foretage skattemæssig afskrivninger op til 25%. Bemærk at vi her ikke taler om 25% af den oprindelige anskaffelsessum men om 25% af den nedskrevne værdi af samtlige driftsmidler/inventar. Dvs. køber du en maskine til 10.000 kr. afskrives den regnskabsmæssigt med 2.000 kr. pr. år. Skattemæssigt kan der afskrives op til 2.500 første år og 1.875 kr i år 2 (25% af 75%).

Der er også noget med privat andel af telefon etc. som man vil sætte af i skatteregnskabet/opgørelsen. 

Mange mindre virksomheder laver kun et regnskab hvor de laver skattemæssige afskrivninger, anfører de private andele etc.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)