Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejde søgning og samtale

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 9. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu sker det. Vi skal ansætte en mand i firmaet. Det er med lidt gys jeg sidder og forbereder mig til samtalen imorgen. Vi skal ansætte en programmør. Vores firma er ret nyt og vores domicil består af 2 skriveborde på 20 kvm :) Kort sagt vi har ikke de store personale goder eller den fede hyrer.

Nogen der har nogle gode råd til ham der nu skal sidde på den anden side af bordet (altså mig) har specielt lidt ambivalente tanker omkring min egen alder (24) og nogen af dem jeg skal interviewe. Egentlig rør det ikke mig, fordi jeg ved hvor jeg vil hen. Men kunne forestille mig en ældre og mere erfaren ville have problemer med situationen.

Any advice til gode spørgsmål til samtale etc modtages. 

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 17:06

Hej Jens

Du skal selvfølgelig finde din egen måde at agere i denne situation, men jeg deler da gerne ud af nogle af mine erfaringer. Du får det lige i punktform, men rækkefølgen er vilkårlig:

• Det er vigtig, at skabe en god stemning. Der må gerne være en let stemning, uden at det bliver for pjattet. Husk, at ansøgerne nogle gange kan være temmelig nervøse og her hjælper en let stemning.
  • Byd evt. på kaffe, the, vand eller sodavand. Men lad være med at stille slik, småkager og andet på bordet, da det kan tage meget fokus fra selve samtalen (det er skide svært at give et genialt svar på et spørgsmål, hvis man har munden fuld af RitterSport)
  • Lav en dagsorden og følg den. Det er ok, at komme ind på andre emner, men vend altid tilbage til dagsordenen. Det giver overblik for både dig og ansøgerene.
  • Start med en præsentation af dig og derefter dagsordenen. På den måde har ansøgeren mulighed for at have overblik undervejs i samtalen.
  • Oplys hvi der er en tidsramme.
  • Find de spørgsmål der er vigtigst at få besvaret. Stil spørgsmålene og LYT til svarene. Lad være med at afbryde, med dine egne betragtninger. Denne del af samtalen er mere et interview end en "samtale". Det er her du skal vurdere hvem der passer ind i din virksomhed og dit team.
  • Stil åbne spørgsmål - ikke ledende spørgsmål.
  • Observer hvordan ansøger reagerer, på dig, dine sprgsmål og din væremåde.
  • Husk, at ansøgers nervøsitet, ikke nødvendigvis betyder at han er dårlig til jobbet.
  • Hvis der er noget der undrer dig , eller bekymrer dig ved ansøger, så spørg direkte. Hvis du selv konkluderer, er der stor risiko for at du tager fejl.
  • Afslut samtalen med at spørge om ansøger har spørgsmål eller noget at tilføje.     
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ....Ok, nu kan jeg ikke finde ud af at fjerne punkt-prikkerne! Men med hensyn til din alder, kan du jo bare spørge ansøger direkte, hvad de mener om at skulle arbejde for så ung en chef. Alt efter hvad de siger, kan du hurtig gennemskue om det bliver et problem.                       Hvis du ønsker at få noget af dette uddybet, må du bare sige til.
  •  
  • Held og lykke med samtalerne.
  •  Mange hilsner skou                                                                        
  •  
Tilmeldt 30. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 17:12

Tillykke med ansættelsen af den første medarbejder... :-)

Jeg var selv igennem det for knap 2 år siden - det var dog en sælger jeg skulle ansætte.

Det første jeg synes du skal lægge mærke til er om ansøgeren har respekt for dig - trods din alder. Hvis respekten ikke er der,
vil den aldrig komme og du vil hurtigt føle at du mister følingen med personen.

Jeg satte forskellige spørgsmål op for hver ansøger, lavet ud fra deres ansøgning.

Hvis du vil se mit "samtale-skema" er du velkommen til at smide mig en mail på pbl(a)cleanmax.dk

/Per B. Lauridsen

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. May 06
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 22:24

Hej Betinna og Per.

Lige de svar jeg søgte. Jeg har ligeledes fundet "ansættelsens ABC" så den har jeg tæsket igennem. Men god pointe med "respekten" den havde jeg ikke selv luret... Gotta love this forum...

Endnu engang tak. Jeg smider dig en mail img Per 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. May 06
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 19:20

Lige en update på dagen.Det gik rigtig godt med samtalerne og alle var meget forstående overfor vilkår (og alder) så alt i alt en rigtig positiv oplevelse. Tak igen til Bettinna og Per :) 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)