Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra enkeltmandsvirksomhed til flere ejere?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 18
Fra  Vintage Divine Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min virksomhed er i dag oprettet som en enkeltmandsvirksomhed men jeg ønsker at få min mor med ind i virksomheden som ejer.

Men hvordan gør jeg det på en nem måde? Jeg ønsker nemlig ikke det helt store arbejde med det. Den eneste grund er at hun gerne vil hjælpe lidt til i butikken en gang i mellem. Men det må man jo ikke for SKAT, så derfor vil jeg have hende som medejer. 

Skal man til at lave nye aftaler med bank/Nets osv når man tilføjer en ny medejer?

Skal man lukke det nuværende ned? Oprette et I/S osv. Men kan man lukke en virksomhed uden at "boet" skal gøres op osv.... 

Hvad anbefaler i man gør? Det skal bare være nemt;)

Mette Marie

ejer: Vintage Divine http://www.vintage-divine.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

vintage-mode.dk:
Men det må man jo ikke for SKAT, så derfor vil jeg have hende som medejer.

Det må du vel god så længe du betaler hende løn.  Alt andet lige vil der være langt mindre administrativt bøvl ved at ansætte hende frem for at lave et nyt selskab

Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 18
Fra  Vintage Divine Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske:) Men i følge Skat skal hun jo så registrere antal timer, lønseddel, feriepenge osv. Og man kan ikke arbejde fx. 1 time pr. md. osv. Lyder måske nemt, men i mit set-up orker jeg ikke alt det. Det er ikke en fuldtidsvirksomhed. Det er kun for at overholde skatteloven. Ejerandelen i virksomheden bliver minimal, så hun kommer ikke til at tjene noget på det. Hun gør det kun for at hjælpe mig og synes det er sjovt at være i butikken når jeg har åbent. (hun er pensionist)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

vintage-mode.dk:

Skal man til at lave nye aftaler med bank/Nets osv når man tilføjer en ny medejer?

Skal man lukke det nuværende ned? Oprette et I/S osv. Men kan man lukke en virksomhed uden at "boet" skal gøres op osv.... 

ja til begge ting. Det er da superlet at ansætte hende i stedet og indberette løn via danløn aftale eller i skats e-indkomst - tager få minutter hver gang frem for at gøre hende til medejer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

vintage-mode.dk:
Men i følge Skat skal hun jo så registrere antal timer, lønseddel, feriepenge osv. Og man kan ikke arbejde fx. 1 time pr. md. osv. Lyder måske nemt, men i mit set-up orker jeg ikke alt det. Det er ikke en fuldtidsvirksomhed

Rolig nu  det er altså ikke så besværligt, alt kan klares ganske simpelt med f.eks Danløn, det eneste du skal indtaste er timer og lønsats, alt klares så helt automatisk. Skat kan jo ikke sige noget til at hun er afløser på time basis.

Er hun medejer vil hun jo stadig skulle til at lave udvidet selvangivelse og betale skat af hendes andel af firmaet. I øvrigt kommer hun jo også til at hæfte solidarisk hvis firmaet går konkurs.

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fandens John du var 5 min hurtigere end mig ;-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)