Men hvordan gør jeg det på en nem måde? Jeg ønsker nemlig ikke det helt store arbejde med det. Den eneste grund er at hun gerne vil hjælpe lidt til i butikken en gang i mellem. Men det må man jo ikke for SKAT, så derfor vil jeg have hende som medejer.
Skal man til at lave nye aftaler med bank/Nets osv når man tilføjer en ny medejer?
Skal man lukke det nuværende ned? Oprette et I/S osv. Men kan man lukke en virksomhed uden at "boet" skal gøres op osv....
Hvad anbefaler i man gør? Det skal bare være nemt;)
Men det må man jo ikke for SKAT, så derfor vil jeg have hende som medejer.
Det må du vel god så længe du betaler hende løn. Alt andet lige vil der være langt mindre administrativt bøvl ved at ansætte hende frem for at lave et nyt selskab.
Måske:) Men i følge Skat skal hun jo så registrere antal timer, lønseddel, feriepenge osv. Og man kan ikke arbejde fx. 1 time pr. md. osv. Lyder måske nemt, men i mit set-up orker jeg ikke alt det. Det er ikke en fuldtidsvirksomhed. Det er kun for at overholde skatteloven. Ejerandelen i virksomheden bliver minimal, så hun kommer ikke til at tjene noget på det. Hun gør det kun for at hjælpe mig og synes det er sjovt at være i butikken når jeg har åbent. (hun er pensionist)
Skal man til at lave nye aftaler med bank/Nets osv når man tilføjer en ny medejer?
Skal man lukke det nuværende ned? Oprette et I/S osv. Men kan man lukke en virksomhed uden at "boet" skal gøres op osv....
ja til begge ting. Det er da superlet at ansætte hende i stedet og indberette løn via danløn aftale eller i skats e-indkomst - tager få minutter hver gang frem for at gøre hende til medejer
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men i følge Skat skal hun jo så registrere antal timer, lønseddel, feriepenge osv. Og man kan ikke arbejde fx. 1 time pr. md. osv. Lyder måske nemt, men i mit set-up orker jeg ikke alt det. Det er ikke en fuldtidsvirksomhed
Rolig nu det er altså ikke så besværligt, alt kan klares ganske simpelt med f.eks Danløn, det eneste du skal indtaste er timer og lønsats, alt klares så helt automatisk. Skat kan jo ikke sige noget til at hun er afløser på time basis.
Er hun medejer vil hun jo stadig skulle til at lave udvidet selvangivelse og betale skat af hendes andel af firmaet. I øvrigt kommer hun jo også til at hæfte solidarisk hvis firmaet går konkurs.