|
Hej Jeg tror nok vi kan konkludere at verden som selvstændig systemudvikler er meget broget. Og der findes så mange begreber, som overlapper hinanden, derfor har jeg den relative snævre definition af en freelancer. Der er også begreber som: Insourcing I min definition minder freelance begrebet om insourcing. Nu er jeg overhovedet ikke nogen begrebs evangalist, og i min verden betyder det mindre om man kalder det ene eller det andet. Men freelance som ord er efter min holdning måske blevet lidt BUZZ agtig - det oser lidt af selvstændighed :-) Det, det hele kan koges ned til er hvad drivkraften er for at blive selvstændig. Jeg blev selvstændig fordi jeg gerne vil have mulighed for lidt mere selvbestemmelse over hvilke opgaver jeg påtog mig, og efterfølge opgaver der var lidt mere interesse betonet og hvor jeg så nogle muligheder. Samt den fornemmelse det giver at man bliver belønnet for et godt stykke arbejde. Og det er måske det man skal kikke på hvis man er et freelancebereau- hvad er en "freelancers" drivkraft? Hvad er jeres drivkraft? |
Når du spørger om drivkraft for at være freelancer, så kan jeg nævne tre ting:
-
Det er spændende at komme så mange forskellige steder - det sidste år har jeg arbejdet med workflowanalyse, produktionstestsystemer, billeddatabaser, insektbekæmpelse og landbutikker bare for at nævne det væsentligste
-
Jeg kan meget bedre lide at have en kunde end at have en chef - kundeforholdet er koncentreret om at løse en bestemt opgave, hvor ansat-chef forholdet kan indeholde alt muligt andet mudder
-
Og så fleksibiliteten, at man (når der er plads i kalenderen !) kan tage en uge fri for at tage op og grave jord ud i sommerhuset, uden at skulle spørge først
Men jeg vil nu også sige til Rene Larsen, at det med deltidsopgaver tror jeg ikke kun handler om segmentet, måske mere om gammel vane hos byroerne. Til dato har jeg skaffet ALLE mine opgaver selv og ikke fået en eneste gennem et byro, og det er ikke fordi jeg ikke har kontaktet dem. Jeg tror simpelt hen (og her må du korrigere mig hvis jeg tager fejl) at der er så mange konsulenter som gerne vil have fuldtidsjobs, at byroerne ikke gider forsøge at få kabalen til at gå op, med deltidsopgaver.
Min situation er f.eks. sådan: Lige nu, har jeg to opgaver som tager 2-3 dage om ugen tilsammen, det betyder at jeg kan tage en opgave mere på 2-3 dage om ugen. Dette varer frem til slutningen af januar og derefter har jeg mere tid. Jeg kender ikke til et eneste freelancebyro hvor jeg kan lægge disse oplysninger ind i mit online CV og så prøver de at matche med deres opgaver. Som nævnt, tror jeg simpelt hen ikke de gider fordi de kan tjene rigeligt på den lettere opgave at formidle fuldtidsjobs. Men hvis der skulle være nogen, som ønsker at udvide deres forretningsområde, så tror jeg her er en ide !
Bliv gratis medlem