Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat, vedr arbejde i udlandet "42 dages regelen"

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 Jeg har et spørgsmål vedr arbejde i udlandet:

Jeg er selvstændig arbejdende håndværker, der har arbejdet meget i udlandet de seneste 5 måneder, siden start af egen virksomhed. Jeg forventer at fortsætte med den megen rejseaktivitet de næste 2-3 måneder. Jeg har læst på SKAT´s hjemmeside at man kan få skattenedsættelse, hvis man opfylder kravene for arbejde i udlandet.. Kravene er kort fortalt at man får skattenedsættelse hvis man har. været hjemme fra Danmark ialt/max 42 dage indenfor en periode på 6 mdr. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=87662&vID=200444&i=24#i87662
 
Her forventer jeg ikke at der opstår problemer/tvivl. Jeg har i løningsperioderne givet mig selv  timebetaling som mine ansatte. Men hvad nu hvis jeg giver mig selv en bonus ved årets afslutning (December lønnen), da der er et pænt overskud i virksomheden til denne tid, er dette overskud så også omfattet af regelen, da den bliver en del af lønnen i december?
 
Er der nogle der kan svare på dette. Min revisor er også på sagen, men jeg vil gerne være 100 %  helt sikker på at dette bliver godkendt af skattemyndighederne.
 
På forhånd tak for hjælpen. Jeg håber at der er en på siden, der ved noget omkring dette emne.
 
 
 
Mvh
 
Nystartet
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Mener ikke, at det er de regler, der skal bruges.

Reglerne i ligningslovens §33 har med dobbeltbeskatning at gøre, og det er ikke tilfældet her.

Det må være regler om rejsegodtgørelse, diæter mv., der skal bruges.

 

/Peter

Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

 Igen må jeg takke dig for dit altid hurtige svar.

Hvis du ser modellen §33A, så er det den model alle andre bruger, når de arbejder i udlandet og max har været hjemme i DK 42 dage indenfor 6 måneder:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=87662&vID=200447&i=40#i87662

Jeg kan ikke forstå at du mener at det har med dobbeltbeskatning at gøre?

 Jeg ville bare være sikker på at hvis man som arbejdende ejer, kunne give sig selv en bonus i lønnen, og at denne bonus også blev omfattet regelen

 Reglerne for diæter/rejsegodtgørelse bliver naturligvis også opfyldt, men det er en anden sag.

 

Fortsat god søndag

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg mener stadig, at du ikke kan bruge disse regler.

Allerede ved første spørgsmål i skemaet må du sige nej, og kan således ikke

få skattenedsættelse.

Sorry....men sådan er reglerne.

 

/Peter

Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er godt klar over at man skal have arbejdet over 6 måneder i udlandet, før end regelen træder i kraft. Dette krav opfylder jeg til februar. Opholdet har også kun været afbrudt med ferie, i de perioder vi har været hjemme. Så jeg kan ikke se at modellen ikke opfyldes?

42 dages regelen må gerne være på 2 kalenderår, og behøves ikke at være indentor samme kalenderår.

Mvh

Nystartet

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Stadig..du betaler ikke skat 2 steder, men kun i DK.

Ligningslovens §33 omhandler regler, hvor man betaler skat i 2 lande( i DK hvor man bor/Udlandet hvor man får løn efter udenlandske

nationale regler!

 

/Peter

 

Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Se lige dette klip:

Dobbeltbeskatningsoverenskomster:

 

Har en person med bopæl her i landet, opholdt sig i et andet land mere end 183 dage, er personen skattepligtig i dette land, med den indtægt der tjent i pågældende land.

 

Har en person med bopæl i udlandet mere end 183 dage i Danmark, er personen skattepligtig til Danmark med den indtægt, der er tjent ved arbejde i Danmark.

 

Har personen arbejdet i en kortere eller længere periode i Danmark  ved en dansk arbejdsgiver og har bopæl i udlandet, er vedkommende ” begrænset” skattepligtig.

 Vedr. Norge: 

Ved ”arbejdsudleje” til Norge er man skattepligtig fra ”dag 1” uanset bopælsland. Det gælder ind- som udenlandske arbejdsgivere.

 

Samtlige Dobbeltbeskatningsoverenskomster for Danmark og de nordiske lande, kan findes her: www.nordisketax.net

 Ligningslovens § 33A: 

Også kaldet ” 42 dagsreglen”
Hvis en herboende person, har opholdt sig i udlandet i periode på mindst 6 måneder og ikke har opholdt sig i Danmark mere end 42 dage, så får han nedslag i indkomsten efter de gældende regler..

 

Der gøres opmærksom på, at udrejse og indrejse dage til Danmark, betragtes som ophold i Danmark.

 
  1. Der gives normalt nedslag med 50 %.
  2. Hvis personen samtidig er til det pågældende land, er der 100 % nedslag. 

Generelt:

Kan man sige, at personen skal opholde sig i udlandet i længere perioder ad gangen.

 

 

Hvad siger du til ovenstående klip?

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Fint nok med det.......men tal med din revisor....idet jeg stadig mener, at disse meget komplicerede

regler angående dobbeltbeskatning ikke er relevante for dig.

Jeg vil dog gerne høre nærmere, om din revisor ikke er enig med mig.

En eksportchauffør, der er i udlandet 300 dage om året, får også skattefrie diæter, men ikke

skattenedslag efter LL§33 og 33A! 

Derimod er rejse-og diætreglerne helt klart relevante for dig(se ovenstående ang. eksportchauffører).

God søndag.

/Peter

Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 Jeg giver dig besked, så snart jeg har noget konkret på bordet.

 Tak for interessen :-)

Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

42-dages reglen findes i ligningslovens § 33 A. Dens anvendelse  forudsætter, at du er i et ansættelsesforhold, jf. " lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold". Du oplyser, at du er selvstændig - og derved ikke i et ansættelsesforhold. Du kan allerede derfor ikke gøre brug af reglen.

Det er muligt, at det ville have været fordelagtigt for dig at have drevet din virksomhed i selskabsform, således at du havde været i et ansættelsesforhold - med selskabet.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)