Jeg har idag fået tilbudt at starte af blive selvstændig .
Jeg skrev en jobansøgning til det pågældende firma ( 1 mands firma ) ,hvortil jeg fik en tilbagemelding på at det lød ret interessant, men om jeg havde lyst til at starte selvstændigt .
Jeg ringer til ham og snakker med ham for at høre mere om det , hvortil han siger jeg kommer til at køre som en underentreprenør til hans firma , han vil både give mig bil , værktøj og alt hvad der høre sig til hvortil han selfølgelig vil sende en regning 1x månedligt .
Jeg skal ikke lave opsøgende arbejde, da han giver mig kunder .
Jeg syntes personligt det lyder for godt og nemt til at være sandt ?
Eller er det mig der er for usikker og skal måske bare springe ud i det ?
vil han garantere dig en omsætning fra de kunder han giver dig - som dækker at du åbenbart lidt usædvanligt skal leje bil og værktør af ham hver måned + en løn til dig selv
Yder han garanti (som skal være noget værd) - f.eks mindste omsætning 100.000 kr - minus bil og værktør 10.000 kr - minus dine materiale - skal gi dig 50.000 kr per måned - ja så kan det vel gå, ellers ville jeg ikke fatte hvad tanken er ved at han vil GI dig bil osv og så skal du betale for det - normalt har en underleverandør alt det men her virker det som om, han bare vil undgå at ansætte og tage risiko (han har måske en bil i overskud)
Men hvad er det du forslår jeg skal gøre ?
Ja undskyld men er meget uvidende på det her punkt , og det er kommet meget pludseligt for mig !
Men ja han siger jeg kan få mine egne kunder og det jeg laver hos mine kunder er min omsætning .
men kan slet ikke fatte pointen i det hele på hverken den ene eller anden måde , hvorfor så ikke bare ansætte mig ?
men kan slet ikke fatte pointen i det hele på hverken den ene eller anden måde , hvorfor så ikke bare ansætte mig ?
fordi han ikke vil tage risiko og ikke have opsigelsesvarsel. Hvis han ikke kan garantere dig en vis omsætning, så halter det projekt som jeg ser det -
Få fat i alle oplysninger og udkast til aftalen og lad så nogle se på det, som har forstand på den slags.
Du kan let risikere at komme til at binde dig for billeje mv. ud i fremtiden og med en usikker indtægt, der måske ikke kan dække omkostningerne. Risikoen er også, at du kommer til at knokle til et meget lille timepris, når det hele bliver gjort op.
Jeg har set det før med kurerfirmaer, hvor man får unge mennesker til at købe en varevogn, og så "skal man nok give dem kørsler" - det gør man også men til en meget lav pris, så den unge kommer til at køre næsten dag og nat for bare at opretholde en rimelig månedsløn.
32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv. Partner i www.redmark.dk
Der er kun én grund til at han giver dig det tilbud/forslag, og det er han mener han får mest ud af det på den måde (og derved får du mindre løn/betaling end du ville have fået som ansat samlet set), og han mindsker sine risici. Det er selvfølgelig ud fra hans egen vurdering.
Han kender dig ikke, du kender ikke ham, og derfor er han ret ligeglad med om det bliver en underskudsforretning for dig.
Vær yderst varsom, men følg nogen af de andre råd om garanti for kunder/omsætning, og så tag din beslutning derefter. Jeg tvivler på han vil give nogen fornuftige garantier af den slags i en kontrakt, for så kunne han jo ligeså godt ansætte dig...
Det kunne også være at den pågældende 1-mandsvirksomhed ikke rigtig har erfaring med ansatte, og er lidt skræmt ved tanken om den administration der følger, lige så snart man har ansatte.
Men, som jeg læser det, så ligger risikoen for dig selvfølgelig i, om du bliver bundet op at skulle leje aktiverne i en periode, eller om du til enhver tid kan sige stop.
Så ja, en nærmere snak omkring vilkår og betingelser vil nok være en god ide.
Jeg syntes personligt det lyder for godt og nemt til at være sandt ? Eller er det mig der er for usikker og skal måske bare springe ud i det ?
Hvad er det helt nøjagtig du skal lave ?. Og hvorfor ikke lave en klar aftale om at du kan til enhver tid opsige lejen af bil og værktøj eller købe det til en fastsat pris ?. Så kan du jo også selv finde nye kunder og få noget godt ud af det.
I har ret allesammen .
Tror jeg tager en samtale med ham i næste uge , og får en til at kigge kontrakten igennem som har forstand på det , så jeg ikke bliver bundet !
Det er som servicemontør på pillefyr samt opsætning af pillefyr / brændeovne / skorstene ...