Jeg er ved at afslutte salg af min webshop. Er blot blevet i tvivl om hvordan det bør være med moms. Vi har lavet en købsaftale som er delt op på "Goodwill mm" (Dette dækker logo, brand, adwordskonto, FB osv) og på lager. Mht første del lyder teksten således: "Købesummen er aftalt til kr. xxx skriver kroner xxx, der fordeles således: Goodwill mm jf. § 1. kr. xxx Købesummen betales kontant/ ved bankoverførsel til sælgers konto XXXXX" Anden del lyder således: "Det på overtagelsesdagen i virksomheden værende kurante varelager overtages af køber til indkøbspris ekskl. moms, efter en af parterne i forening foretaget optælling (anslået til xx.- xxx,- kr. excl. moms.) Varelageret betales kontant på overtagelsesdagen udenfor den aftalte købesum." 1) Skal der tillægges moms på begge beløb? 2) Er der noget rod i at det er betegnet som Goodwill? 3) Fungerer en købsaftale som en faktura, eller skal jeg lave en sådan med det samlede beløb? Håber på et par afklarende svar her til sidst. |
Næh goodwill er jo goodwill skal jo tages ind som det når der er en goodwill, så det lyder korrekt - og hvis varelager m-m- overtages ved lukning af en momsregistreret sker det uden moms - og til en ikke momsregistreret er varlager med moms
Du skriver ikke om du er personlig virksomhed eller selskab, men jeg synes du skal la en revisor læse aftalen igennem og hjælpe dig med slutregnskabet i forhold til skat
vent om andre svarer klogere