Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved salg af webshop og lager

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Albertslund
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at afslutte salg af min webshop.

Er blot blevet i tvivl om hvordan det bør være med moms.

Vi har lavet en købsaftale som er delt op på "Goodwill mm" (Dette dækker logo, brand, adwordskonto, FB osv) og på lager.

Mht første del lyder teksten således:

"Købesummen er aftalt til kr. xxx skriver kroner xxx, der fordeles således:

Goodwill mm jf. § 1.                                                    kr. xxx

Købesummen betales kontant/ ved bankoverførsel til sælgers konto XXXXX"

Anden del lyder således:

"Det på overtagelsesdagen i virksomheden værende kurante varelager overtages af køber til indkøbspris ekskl. moms, efter en af parterne i forening foretaget optælling (anslået til xx.- xxx,- kr. excl. moms.)

Varelageret betales kontant på overtagelsesdagen udenfor den aftalte købesum."

1) Skal der tillægges moms på begge beløb?

2) Er der noget rod i at det er betegnet som Goodwill?

3) Fungerer en købsaftale som en faktura, eller skal jeg lave en sådan med det samlede beløb?

Håber på et par afklarende svar her til sidst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:28

Næh goodwill er jo goodwill skal jo tages ind som det  når der er en goodwill, så det lyder korrekt - og hvis varelager m-m- overtages ved lukning af en momsregistreret sker det uden moms - og til en ikke momsregistreret er varlager med moms

Du skriver ikke om du er personlig virksomhed eller selskab, men jeg synes du skal la en revisor læse aftalen igennem og hjælpe dig med slutregnskabet i forhold til skat  

vent om andre svarer klogere

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:40

Cookie - John Hannover:
og hvis varelager m-m- overtages ved lukning af en momsregistreret sker det uden moms - og til en ikke momsregistreret er varlager med moms

Så enkelt er det vel ikke. Man er nødt til at se på hvad købers hensigt er med virksomheden.

Fra Albertslund
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 09:00

Et lille opklarende og uddybende tillæg:

- Den paragraf 1 som der henvises til lyder:

"Handelen omfatter alle aktiviteter i den af sælger hidtil drevne handelsvirksomhed med

Ourdoorudstyr, domæne http://www.xxx.dk, webshop –som overtages med

adgangkoder mm., brand/logo, facebookside, blog, leverandøraftaler, adwordskonto,

kundedatabase, varelager, navnet ” xxx”, samt goodwill." - Jeg fortsætter med at have mit personlige CVRnr. - Ny køber har et Aps hvor han kører shoppen videre fra.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:19

Whiskey:

Cookie - John Hannover:
og hvis varelager m-m- overtages ved lukning af en momsregistreret sker det uden moms - og til en ikke momsregistreret er varlager med moms

Så enkelt er det vel ikke. Man er nødt til at se på hvad købers hensigt er med virksomheden.

klart - men for det første skrev trådstarter at han solgte webshop og lager i overskrift - og dertil fremgår at køb var delt i goodwill og lager.

Det er ikke let at forestille sig dette køb af goodwill og alt lager -  uden det er for at drive webshoppen videre. Jeg synes derfor at det forekommer ret sandsynligt at varer sælges momsfrit her - ingen køber vel en webshop fuldt ud  med goodwill og lager hvis ikke det er for forsat drift - og jeg har med, at det forudsætter at det er en momsregistreret som overtager den momsregistrerede aktivitet

Tilmed også råd om, i alle fald at tage en revisor ind for at sikre bogføringen, men jeg synes alle oplysninger tyder på fuld overtagelse af webshop

vh John Hannover 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:31

Nu var kommentaren alene møntet på din generelle formulering, jvf. citatet.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:55

Whiskey:
Nu var kommentaren alene møntet på din generelle formulering, jvf. citatet.....
det duer ikke at rive et enkelt citat ud. Det var svar på en overskrift "Moms ved salg af webshop og lager" som gik på køber der betalte fuld goodwill  - og dernæst alle varer - Så jeg udgik fra spørgsmålet - salg af webshop med fuld goodwill og alle varer og mit svar inkluderende "hvis det er til momsregistreret køber" var noget længere end det korte citat synes jeg nok Big Smile

Nå fair nok  i alle fald, trådstarter man nok med fordel ha en revisor/bogholder med til lukningen i alle fald

vh John Hannover 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:20

Jamen så lad mig uddybe min bemærkning. Jeg er enig med dit svar i det omfang dit udgangspunkt, der er tale om et salg af webshop og lager som videreføres med ny ejer.

Min bemærkning gik på at sælger også er nødt til at se på købers hensigt med butikken. Vil der eksempelvis kunne sælges uden moms, hvis køber overtager webshop, varelager mv. men vælger at lægge produkterne ind i en egen web-shop, ikke gør brug af sælgers domænenavn men enten et han allerede ejer eller et nyt, som han anskaffer sig.....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:22

Whiskey:

Jamen så lad mig uddybe min bemærkning. Jeg er enig med dit svar i det omfang dit udgangspunkt, der er tale om et salg af webshop og lager som videreføres med ny ejer.

Min bemærkning gik på at sælger også er nødt til at se på købers hensigt med butikken. Vil der eksempelvis kunne sælges uden moms, hvis køber overtager webshop, varelager mv. men vælger at lægge produkterne ind i en egen web-shop, ikke gør brug af sælgers domænenavn men enten et han allerede ejer eller et nyt, som han anskaffer sig.....

og vi er jo ikke uenige - det er købet af goodwill der får mig til at forvente - men jo ikke vide - at der føres videre som den bestående, Kan du lige hjælpe med at fortælle, om ikke det er OK at han tager den eksisterende shop med dens goodwill - kundemasse osv - ind i et eksisterende domæne og dermed 0 moms - eller om bare det han bruger et eksisterende domæne - vil betyde der skal moms på

Jeg tror vel ofte en sådan overtagelse med goodwill sker ved at - om du vil - to "selskaber" lægges sammen og videreføres samlet - men under et eksiterende domæne (købera) og måske med eksisterende navn fra køber som hovednavn - og max binavn fra sælger (for at få noget ud af goodwill) - Hvis det så kræver moms af aktiver ved overtagelse, selv om det er hele sælgers forretning med goodwill der overtages - så er det jo som du er inde på, lidt vovet svar

vh John Hannover 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:02

Whiskey:

Jeg er fuldt enig med dig i at hensigten med købet i sidste ende kommer til at afgøre om man kan kommer ind under fritagelsen i ML § 8.

Og til at bakke argumentet med hensigten op, mener jeg man skal kigge på C-497/01 (Zita Modes) fra EU-domstolen. Jeg har tilladt mig at klippe ind fra afgørelsen  af denne dom "Modtageren i forbindelse med overdragelsen skal dog have til hensigt at drive forretningen eller en del af den virksomhed, som således er overdraget, og ikke blot have til hensigt øjeblikkeligt at likvidere den pågældende virksomhed eller at sælge lagerbeholdningen"

Skatterådet har i bindende svar (SKM.2007.842.SR) tilsluttet sig ovenstående dom. Og endvidere har skatterådet også tilkendegivet at køber ikke behøves at drive videre i samme navn, men sagtens kan ligge virksomheden ind under en anden type virksomhed og stadigvæk være fritaget for moms ved virksomhedsoverdragelsen efter ML § 8.

Så mit bud på netop trådstarters indlæg er;

Hvis trådstarter har "til hensigt" at drive webshoppen videre og ikke bare likvidere virksomheden (kunne eksempelvis tænkes hvis man bare ønskede at slippe af med en konkurrent). Så er virksomhedsoverdragelsen efter min mening fritaget, da der både er immaterielle og materielle aktiver som til sammen lyder til at kunne siges at udgøre en "selvstændig økonomisk virksomhed"

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)