Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af forenings overskud

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 2. Feb 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg håber nogle kan hjælpe mig med at forstå reglerne for at drive momspligtig forening.

Vores situation: Vi er en gruppe virksomheder, som gerne vil leje et kontor (kontorfællesskab). Vi tænker at danne en forening, som står for lejekontrakten og alle fælles udgifter, idet vi så nemt kan skifte ud i kontorfælleskabet, når det måtte blive aktuelt, uden at lave lejekontrakten om.

Jeg kan læse mig til, at vi bør momsregistrere foreningen og derved skal der lægges moms på kontingenterne (som i praksis dækker husleje). Men vi vil også kunne fradrage købsmoms på f.eks. rengøring, kaffe, internet, inventar osv.

MEN: vil vi skulle betale skat af et eventuelt overskud i foreningen? En normal virksomhed skal naturligvis, men såvidt jeg kan læse mig til, er kontingenter ikke anset som erhvervsmæssig indkomst for en forening og derfor ikke beskattet - men gælder dette også i vores tilfælde, hvor foreningen er momsregistreret?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46670
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville tage revisor ind over for beslutingen OG advokat for at få klare regler for deltagerne - komme ind og ud osv - også for stilingtagen til moms Kaffe f.eks er det del af huslejen og hører under foreningen - hæftelser (nok også af interesse for husejer)  osv - og jeg vil forvente at der er skat af evt overskud, da det jo ellers ville være let at sætte kontingent så overskud flyttedes fra virksomheden over i foreningen

Jeg tror en revisor og en advokat er gode penge at bruge her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)