Hej, jeg håber nogle kan hjælpe mig med at forstå reglerne for at drive momspligtig forening. Vores situation: Vi er en gruppe virksomheder, som gerne vil leje et kontor (kontorfællesskab). Vi tænker at danne en forening, som står for lejekontrakten og alle fælles udgifter, idet vi så nemt kan skifte ud i kontorfælleskabet, når det måtte blive aktuelt, uden at lave lejekontrakten om. Jeg kan læse mig til, at vi bør momsregistrere foreningen og derved skal der lægges moms på kontingenterne (som i praksis dækker husleje). Men vi vil også kunne fradrage købsmoms på f.eks. rengøring, kaffe, internet, inventar osv. MEN: vil vi skulle betale skat af et eventuelt overskud i foreningen? En normal virksomhed skal naturligvis, men såvidt jeg kan læse mig til, er kontingenter ikke anset som erhvervsmæssig indkomst for en forening og derfor ikke beskattet - men gælder dette også i vores tilfælde, hvor foreningen er momsregistreret? |
Jeg ville tage revisor ind over for beslutingen OG advokat for at få klare regler for deltagerne - komme ind og ud osv - også for stilingtagen til moms Kaffe f.eks er det del af huslejen og hører under foreningen - hæftelser (nok også af interesse for husejer) osv - og jeg vil forvente at der er skat af evt overskud, da det jo ellers ville være let at sætte kontingent så overskud flyttedes fra virksomheden over i foreningen
Jeg tror en revisor og en advokat er gode penge at bruge her