Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem der tilfører mest værdi i opstartsprojekt, rå iværksætterblod vs. lønnede topfolk.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 01:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

(læs venligst dette som min personlige holdning, og ikke som en generalisering)

  1. Er du typen der får en fantastik ide, fokusere på + frem for -, og som det første tænker  - " Det her bliver vildt stort - det kan kun gå for langsomt med at komme i gang "

      2.  Eller er du typen der  tænker  "det kunne blive stort , meeen - det er nok alt for svært at komme i gang med sådan et stort projekt , det er nok også kun            noget de store firmaer som i forvejen har penge der  kan magte sådan en opgave, så risikoen og arbejdet er alt for stor for mig "

Jeg  skære alle over en kam, så er det faktisk sådan groft sagt  jeg oplever 2 forskellige typer mennesker i erhvervslivet og dermed også 2 tanker, 2 strategier 2 måder at bruge disse på .

Den ene rå  iværksætter med kampgejst og som handler og fokusere 100%  mens man kun tænker på de positive tanker og hvad det kan blive til - " vi prøver os frem og løser problemer hvis de opstår, vi finder altid en løsning og gir aldrig op"

Den anden som "blot" i firmaer bliver lønnet top folk  " som i første instans undersøger og prøver at løse problemer før de opstår ,og bruger ressourcer mængder af møder på at kortlægge alle de negative tanker før de opstår og hvilken risiko der i givet fald er for ham/hende at være med i et sådant opstarts projekt hvis det ikke lykkes."

  • Iværksætteren tænker "jeg tror på det lykke på et tidspunkt, så jeg tør godt satse mine sparepenge"
  • Lønnet top folk " jeg skal sikre mig at trække så meget løn/bonus ud af firmaet så jeg mister så lidt som muligt hvis der sker noget "

Hvor mange har ikke hørt - " vi vil godt sidde lidt på sidelinjen og have option i firmaet, så hvis du får hul igennem vil vi godt være med"........right!

Iværksætter drømmer og fokusere målrette og ser det positive i selv små sejre - top folk bruger mere tid på at finde fejl og usikkerhed, bruger mdr. efter mdr. for at vende og dreje muligheder og gætter på udfald, venter på succes før de selv involvere sig, skal de involveres er det med forbehold og lidt sløret således at de kan hoppe videre uden skår hvis det går galt..

  • Iværksætter arbejder hårdt og  fokuseret , weekend og aftner er en tids  livline til at nå det hvis man er bagud.
  • Den lønnet arbejder og gør hvad han/hun kan for at nå det, såfremt det sker man-fre  mellem kl 8-16

 

  • Iværksætter skal i start selv kunne håndtere 100 vis i sit setup, fordi der ganske enkelt ikke er råd eller andre til at udføre opgaven.

 

  • Er du lønnet, bliver du tit sat til at skulle håndtere en eller få af disse opgaver -  nuvel, måske noget som du mestre til fulde fordi du kun er ekspert i den ene ting.

men hvem er dygtigst?, den der kan 100 ting 75%, eller den der kan 2 ting 100%

- Jeps de er nok dygtige og lige værdifulde på hver sin måde, men iværksætteren bliver måske ikke i andres øjne krediteret så meget som den der kan mindre men kan "prale" med en fin titel og cv - og det er lidt her jeg som person mener man i mange tilfælde undervurdere at gøre brug af iværksætter som måske giver sig selv 30 % ekstra fordi de vant til at skulle have mange kasketter på, og vant til at skulle tænke selvstændigt og kreativt for at løse opgaver med flere kasketter.

Jeg har prøvet at arbejde med begge dele, og jeg taler derved lidt erfaring.

Jeg har haft folk i firmaer som tidligere har haft enormt store poster og højt lønnet stillinger i andre nationale/internationale firmaer, de lavede sku bar ikke noget i mit firma som gav mig værdi, tværtimod var de når jeg ser tilbage en større klods fordi de var vant til at arbejde med 100 møder og en handling, og jeg nok er lidt omvendt  , uanset om de havde en andel i firma og reelt var en del af kagen, må man indse selv om deres kvalifikationer var i top 10, er det bare ikke alle som er den fødte iværksætter og tør/vil går foran selv om det giver lidt knops, og derfor i bund og grund egnede sig bedre til et 8-16 job.

Skal man udvikle et nyt firma/produkt fortrækker jeg derfor helt klart at arbejde med selvstændige og visionære med en energi og iværksætter ånd der sparker røv, folk der tør tænke anderledes  handle hurtigt, hoppe lidt ud af normer og gøre hvad der som mave fornemmelse føltes rigtig.

Nogle der på eget initiativ tør afprøve nye ting og lære af det og give viden fra sig, og tit her kan der opstå en utrolig brainstorm og unik tanke gang= spændende produkt som ingen andre lige tænker over.

Dem som har arbejde med et produkt i mange år, ser ensporet og gør som de har lært = ens produkt/udfald.

Folk der ikke har prøvet det før eller er autodidakte på nogle områder, må afprøve og går tit i forskellige retninger for at nå et mål, dette udfald giver tit nogle vigtige og anderledes tanker/ udfald som andre regel rytter og ensporet ikke lige tænker over = spændende produkter(måske)

Reelt vil jeg skide på fine titler, cv´er  mv. hvis man kun hænger i titler og ikke tør bruge sig selv fuldt ud, skal man lave et unik produkt, skal man bruge unikke tanker og handlinger - ikke selvudråbte unikke personer.

For mig kan en 20 årig knægt/pige uden synderligerfaring alligevel være den fødte direktør for mit firma, frem for erfaren direktør der måske ikke forstå firmaet visioner, eller tør skille sig ud blandt mængden og gøre tingene lidt anderledes.

ingen firmaer som Google, Facebook, Apple, Microsoft o.mfl. var blevet stiftet og drevet som de gør i dag, hvis der ikke fra start  sad unge ambitiøse unikke tanker og folk med "anderledes tanker/visioner" som Larry, Steve, Mark, Bill mv. som blev ved med at tro på deres egen ide selv om ingen "forretningsfolk" i start troede på dem - det er om at blive ved indtil man visser at man har ret. - og rigtige iværksætter ser ikke et nederlag, men en mulighed for at prøve igen, men ny viden.

Så mit næste hold /medejere/samarbejdes partner mv. lige fra telefondamen - direktøren skal samles og mixes  på hvert sit felt med fuldt hus blandt rå iværksætter med kampgejst - det passer bedst ind hos mig , og så tror jeg også det er grundstene til at give det vildeste gennemtænkte veludførte unikke produkt  :-)

Og så er der i øvrigt mange flere gensidige fordelagtige muligheder ,med hvordan man kan samarbejde/ansætter/medejer/konsulent mv. indbyrdes med iværksætter, og husk det er personens kvaliteter og værdier man får på denne måde .

Blot en tanke herfra!!

 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 02:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at du har arbejdet for de "forkerte" virksomheder. Jeg har haft masser af kolleger som har været innovative, har tænkt som iværksættere, været topmotiveret etc. Jeg har naturligvis også oplevet at have haft kolleger som bare stempler ind og ud, og bare skal overleve mellem pauserne i det tidsrum.

Nu nævner du selv bl.a. Google, Facebook og Apple. Nogle af mine venner og bekendte arbejder faktisk for de virksomheder, og de fighter hårdere end de fleste iværksættere jeg kender. De er topmotiverede for at skabe fantastiske produkter og skabe vækst, selvom de bare er små brikker i et stort puslespil. Så at de virksomheer er så succesfulde i dag, skyldes ikke kun at stifterne var driftige folk, det skyldes i ligeså høj grad, at de kan få deres medarbejdere til at brænde for deres virksomhed som de selv gør.

Mvh Carsten

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:
Jeg tror at du har arbejdet for de "forkerte" virksomheder.

Du har sikkert helt ret, det var dog ikke ment som de firmaer jeg arbejde for/sammen med, men mere de enkelte personer som man ansætter i sit firma, at jeg føler at kvaliteten og tankegangen tit kan svinge markant og jeg føler i et upcomming projekt at jeg får mere gejst og ping pong effekt  ud af dem som selv er iværksætter og er på vej til at arbejde sig op, og det ikke altid er lig med at man ansætter "dyre" drenge, at man så får ekstra meget tilbage.

Carsten Jacobsen:
Nu nævner du selv bl.a. Google, Facebook og Apple. Nogle af mine venner og bekendte arbejder faktisk for de virksomheder, og de fighter hårdere end de fleste iværksættere jeg kende

Jeps- jeg kender også en del af de folk - helt klart de køre i top gear nu, og firmaer som disse trækker fuldstændig vandvittig dygtige folk - men i startfase har alle disse firmaer næsten uden undtagelser haft det op af bakke i start - nu når succes er i top, kan alle jo godt se at det er en go ide, og så er der næsten ingen grænser for hvem der kan eller vil yde noget og være med på vognen - jeg tror det er ganske enkelt nedgroet i de flestes natur at man  hurtig falder ind i den største flok.

Min pointe er blot at der er nogle der er bedre til at stå imod og være de ensomme ulve et stykke tid for at starte en flok andre kan joine og føle sig trygge i, i det store fællesskab.

Go Aften Wink

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)