Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mad på kundebesøg.

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Sjovt nok har præcis samme været oppe i en facebook gruppe hvor Bent Zimmermann - som er reg. revisor og skatterådgiver og generelt vel-bevandret - slog på at han mente, at f.eks en murer kunne fratrække sin frokost så længe det ikke var på samme arbejdsplads hver dag. Jeg var også forundret, men det var Bents svar

Okay, det havde jeg ikke troet, men titlen som reg. revisor må trods alt betyde han ved lidt om det Smile

Men tænker det måske mere er undtagelsen end reglen? 

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har arbejdet som IT konsulent i næsten 25 år. I alle de år hvor jeg var ansat, har jeg altid fået refunderet udgifter til frokost, når jeg var på kundebesøg (såfremt kunden ikke betalte). Efter jeg blev selvstændig, har jeg helt naturligt fortsat med denne praksis. Og min revisor har aldrig sagt at dette skulle være forkert.

Men denne tråd kunne tyde på at det der ikke er helt enighed om hvordan loven i den forstand skal tolkes. Jeg er da i hvertfald kommet i tvivl.

Altså må en ejer (er der forskel på om det er et personligt selskab eller aps?) trække omkostninger til bespisning fra i forbindelse med kundebesøg?

Og hvis ja, hvad må fratrækkes? Både selve udgiften og moms? Kun delvis moms eller hele momsen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

vi skal nok vente på whiskey - arguins og andre - men jeg har altid ment, at ejer ikke kunne fratrække alm frokost når han var ud. Et firma må godt betale det for en ansat vil jeg mene - med kvartmoms hvis det er på restaurant men jeg synes det er usikkert om der er fradrag for ejer selv - jeg har altid ment intet

Hvis der er fradrag så er det ingen moms i egne lokaler og kvart moms på restaurant.

Spørgsmålene til de som ved må være noget med

  1. Må ejer der er borte under dagen - salgsrejse eller murer f.eks.  overhovedet trække sin egen frokost fra som udgift?
  2. Er der så kvartmoms hvis det er restaurant og 0 moms hvis han køber madpakke og spiser i bilen?
  3. Er der en vis forskel på ejer i personlig virksomhed - ene ejer selskab -- og så når ejer vælger at lade sit personale under en tur spise frokost på cafeteria?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
slog på at han mente, at f.eks en murer kunne fratrække sin frokost så længe det ikke var på samme arbejdsplads hver dag.

Udgangspunktet, at udgifter til mad i arbejdstiden er en privat udgift, som ikke kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det er dog et par afgørelser fra 90'erne, hvor der er givet fradrag for merudgifterne ved bespisning når den pågældende ikke har haft adgang til et spiselokale.  Mener at der var tale om en taxichauffør som ikke måtte spise i sin bil og en skorstensfejer.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Udgangspunktet, at udgifter til mad i arbejdstiden er en privat udgift, som ikke kan fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det er dog et par afgørelser fra 90'erne, hvor der er givet fradrag for merudgifterne ved bespisning når den pågældende ikke har haft adgang til et spiselokale.  Mener at der var tale om en taxichauffør som ikke måtte spise i sin bil og en skorstensfejer.  
fint så vil det også være svaret fra mig (Bent skrev - gråområde men hvis det var under rejse - uanset timer også bare under dagen og nyt sted generelt ofte - så OK til at købe mad) Jeg tror jeg vil holde mig til at det er no-go 

Er der så forskel på en ejer selv - og hvis han lader firmaet betale - f.eks en handelsrejsende for at gå ind på cafeteria (kvartmoms)

Jeg var i mange år dir for virksomhed med datterselskaber spredt rundt, og selv når jeg var i f.eks. Herning over dagen - fly ud og hjem samme dag, betalte selskabet altid min frokost, uanset jeg hentede en madpakke eller var på et cafeteria - Jeg aner ikke hvordan de bogførte - men det var i et større A/S. Var den gal?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Feb 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, så hvis jeg ny har bogført dem som Køb:Forplejning i Dinero, ved i så om jeg kan flytte dem til Finansposter, eller skal jeg slette dem igen og oprette dem som nye finansposter, og hvad gør det så ved mine bilagsnumre?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik P. Ernst:

Jeg har arbejdet som IT konsulent i næsten 25 år. I alle de år hvor jeg var ansat, har jeg altid fået refunderet udgifter til frokost, når jeg var på kundebesøg (såfremt kunden ikke betalte). Efter jeg blev selvstændig, har jeg helt naturligt fortsat med denne praksis. Og min revisor har aldrig sagt at dette skulle være forkert.

Jeg dykkede lidt mere ned i lovgrundlaget og fandt frem til følgende; Iflg. Ligningsloven § 16, stk. 3, skal man som ansat beskattes af fri kost (analogien må antages at gælde selvstændige ligeså) Der skal ikke nødvendigvis ske beskatning efter krone for krone, men der kan anvendes skatterådets satser (iflg. bekendtgørelserne 1248/2014 og 1286/2013)

Der er dog en undtagelses til denne regel, iflg. Ligningslovens § 16, stk. 11, skal man ikke beskattes når man modtager fri kost fra sin arbejdsgiver på et midlertidigt arbejdssted.

 

I forlængelse heraf kan der tilføjes at selskabets udgift til fri kost for medarbejderen eller den selvstændige er en personaleudgift, hvor der opnås fuldt skattefradrag. (mangler §-henvisning hertil) Mens der momsmæssigt iflg. momslovens § 42, stk. 1, nummer 1. ikke kan opnås momsfradrag.

 

Slutteligt; ovenstående gælder kun personale og/eller indehaver, omkostninger til eksterne kunder og forretningsforbindelser hører stadig under repræsentationsreglerne.

Erik P. Ernst:

Altså må en ejer (er der forskel på om det er et personligt selskab eller aps?)

Som udgangspunkt er der ingen forskel i reglerne, dog skal man være opmærksom på i et kapitalselskab (ApS eller A/S) om skat betragter et ansættelsesforhold for at være til stede. Hvis man ejer aktier eller anparter i et selskab, betragtes det i sig selv ikke som en ansættelse, men der skal være en form for regulær aflønning (udbytte tælder ikke) for at du betragtes som ansat.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

  1. Må ejer der er borte under dagen - salgsrejse eller murer f.eks.  overhovedet trække sin egen frokost fra som udgift?

Hvis man læser ligningslovens § 16 så står der "når tilskuddet eller godet modtages som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt." 

Det tolker jeg umiddelbart som at både ansatte og selvstændige er ligestilede i forhold til hvornår de er omfattede af § 16, og dermed hvornår de selv skal betale for deres kost eller omkostningen kan dækkes af arbejdsgiver eller den selvstændige selv.

Og iflg ligningslovens § 16, stk. 11, skal kosten ikke beskattes når der er tale om midlertidigt arbejdssted. 

Cookie - John Hannover:

2. Er der så kvartmoms hvis det er restaurant og 0 moms hvis han køber madpakke og spiser i bilen?

Ingen moms ved kost til medarbejder eller indehaver, jf. momslovens § 42, stk. 1, nummer 1.

Først ved repræsentation kan der iflg. momslovens § 42, stk. 2, fradrages kvartmoms.  


Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Først ved repræsentation kan der iflg. momslovens § 42, stk. 2, fradrages kvartmoms.  

Nu er ordet "repræsentation" nok for snævert fortolket af dig - og det bruges da heller ikke i § 42, stk. 2. Der tales der om  at udgifterne skal være af "strengt erhvervsmæssig karakter". Der er der i bred forstand accepteret fradrag i forbindelse med forretningsrejser (Eksempelvis Johns madpakke ved rejse til Herning).

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

 og det bruges da heller ikke i § 42, stk. 2. Der tales der om  at udgifterne skal være af "strengt erhvervsmæssig karakter".

Det har du ret i, § 42, stk. 2 undtager restaurationsydelser, men ville nok mene at bespisning af forretningsforbindelser eller kunder hører under denne. Og som du påpeger skal det være af "strengt erhvervsmæssig karakter", så jo der skal naturligvis være en holdbar begrundelse.

Whiskey:

Der er der i bred forstand accepteret fradrag i forbindelse med forretningsrejser (Eksempelvis Johns madpakke ved rejse til Herning).

Enig når det gælder skattefradrag (i forhold til ligningsloven), men i forhold til moms kan jeg ikke finde støtte for en accept af fradrag (Skats juridiske vejledning D.A.11.5.3; Virksomheder kan ikke fradrage moms af indkøb mv., som vedrører kost til virksomhedens indehaver og personale.)

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)