Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytte til Chiang Mai - Info ønskes.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Feb 14
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften Aminoer.

Jeg ved der er nogle stykker herinde fra som er bosiddende i Chiang Mai.
Jeg har kigget en del på nettet da jeg overvejer at flytte derned i år.

Lidt info om mig:

28 år og driver en række hjemmesider og en webshop som vil køre videre fra lagerhotel.
Jeg ønsker at opleve Østen og arbejde videre med mine hjemmesider, og udvikle nye.

Jeg ønsker at vide lidt om leveomkostninger i Chiang Mai og Thailand generelt, da jeg også har kig på Sihanoukville i Cambodia.
Altså nogle af de informationer jeg mangler er priser på lejligheder i Chiang Mai, leveomkostninger samt andre generelle oplysninger om det at bo der.

Ser frem til at høre fra jer. 

Fra Chiang Mai
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 2220
Fra  Move Marketing Co., Ltd. Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Chiang Mai
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 2220
Fra  Move Marketing Co., Ltd. Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg svarede forleden på spg omkring leveomkostninger til en anden dansker der overvejer at flytte herud. 

Du får lige spg og svar her: 

1. Husleje for 2-3 værelsers (stue og 1 til 2 værelser, køkken og bad) + indskud

fra 1.500 kr til 2.500. Indskud er en måneds husleje samt første måned forud

2. Elektricitet

Det afhænger om du betaler til lejlighedskomplekset eller direkte til el-værket og selvf. af hvor meget man bruger aircon :)
Men i mellem 100 kr til 500 kr pr måned

3. Vand

Stort set gratis. 30-40 kr

4. Gas (hvis det bruges)

Pas

5. Internet

Godt internet på 20 mb koster 300 om måneden
Kan man nøjes, så snakker vi 150 kr

6. Mobiltelefon (abonnement eller?)

Jeg vil anbefale et simkort købt i 7/11 som man så tanker op løbende. Her bruger de færreste over 100 kr pr måned

7. TV abonnement

Bor du i lejlighed er det inkluderet ved de fleste. Ellers er det 50 kr pr måned ca.

8. Health Insurance

Den er vigtig. Her vil jeg anbefale BUPA (De er vidst et af verdens største). Den dækker ikke kun i Thailand men også andre lande (undtagen USA). Den koster 1500-2000 om året for den gode af dem

9. Andre nødvendige forsikringer

I starten lejer man en bike, her er forsikring inkl. Når man så køber, så koster de 200 om året max

10. Månedlige leveomkostninger (mad, rengøring, tøj osv.)

Det er jo meget svært at svare på.
Man spiser stort set altid ude. Gode gadekøkkener over alt med alt hvad hjertet begærer og hvor en ret koster 5-7 kr.
Rengøring en gang om ugen, 100 kr.

Vask tøj - 2 kr for 10 kg

 

Derudover ville jeg gerne vide hvad engangsudgifterne er:

 

11. Møbler

Tja :) den er også lidt svær at svare på.
Men man får en god sofa for 2000 kr.

12. Køleskab

300-400 kr

13. Komfur

Pas

14. TV

Et godt 40-42 tommer LCD koster 1300-1500 kr ca.

Tilmeldt 10. Jan 15
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du må endelig ikke glemme den tiltagende forurening i CM. Prøv google det lidt, det er ikke et sted for folk med Astma, specielt om foråret, da CM ligger i i "gryde" hvor de omkring liggende bjergskråninger bliver brændt af hvert forår, samt vindforhold fra Kina osv.

Nord Thailand er folk nok noget mere behagelige og afslappede end Sydpå, samt det er billigere.

CM er en hyggelig by, men de mangler en ting : Havet

Der bor en del danske IT folk deroppe.

Kronborg her på amino ved stort set alt om Thailand, what to do or not to do.

Kristian melder pas på komfur : ca 300-400 dkk, en flaske gas 90 dkk for halvt år ca. 

Husk at Thai valuta er meget høj pt, men det er også bedre beregne mens den er høj end lav.

Held og lykke

Tilmeldt 16. Feb 14
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker til jer begge to for nyttig info.
Sætter pris på alt det info jeg kan få.

Jeg havde allerede læst begge dine hjemmesider Kristian :) 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror, at det er mig, der henvises til, når der skrives "Kronborg", men jeg har ikke boet i Chiang Mai, så jeg kender ikke meget til leveomkostningerne der. Dog ved jeg, at Chiang Mai og Pattaya er blandt de billigste steder at bo i Thailand, hvis vi regner områder fra, hvor der ikke bor mange arbejdende udlændinge som fx hele Isaan/Korat-plateauet i Nordøst-thailand.

Det skal bemærkes, at der er forskel på at bo i Thailand i et par år og at bo fast i Thailand for resten af livet. Det koster mere, end man tror, hvis man rigtigt vil bosættes sig, såfremt man tager pensionsopsparing, evt. skole for potentielle børn, sygeforsikring for ældre mennesker (alle bliver ældre end dag), tandlæge, visum-omkostninger, evt. omkostninger ifm. en lokal potientiel kæreste/kone (som måske ikke kan hjælpe så meget til med husholdningen) osv. osv.

El kan være dyrt, om end der er køligere i Nordthailand end i Bangkok, men der er folk, især hvis man arbejder hjemmefra, som nemt kommer op på et godt stykke over 5.000 baht om måneden. Jeg er meget sjældent havnet på meget under 5.000 baht, selvom jeg har sparet, og jeg købte endda direkte fra el-værket. Køber man af lejlighedskomplekset, så kan prisen per enhed sagtens være en hel del højere, nærmest som en slags skjult husleje. Det kommer naturligvis også an på, hvordan vinduerne er indrettede, altså om man kan skabe gennemtræk, og det kommer an på ens tolerance, men jeg kan ikke arbejde, hvis sveden løber ned ad mig.

Jeg har ikke så mange konkrete kommentarer til enkeltposter i økonomien, fordi jeg, som nævnt, ikke kender til de lokale omkostninger og traditioner i Chiang Mai.

Hilsen, Robert

Tilmeldt 12. Jul 13
Indlæg ialt: 219
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole og Prestamanden

Hvordan føles luftforureningen? Er der noget man ligger mærke til i det daglige?  

 

Tilmeldt 10. Jan 15
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedr. forurening svier det i øjnene, folk med astma lider kraftigt, nogle dage værre end andre naturligvis, men det ved dem der bor der fast nok mere om.

Hvis du har været på ferie i Thailand og blevet rigtig glad for stedet "smilets land" så husk endelig, der er kæmpe forskel på komme som turist og bo her.

Lige nu "frygter" mange hvad der sker når kongen dør og jeg læste lige i JP http://jyllands-posten.dk/livsstil/rejser/ECE7426055/Turister-melder-om-stigende-chikane-fra-thailandsk-politi/

Jeg så at trådstarter tidligere gerne vil have butik i grænselandet samt hans kone havde eller ville starte en webshop, mit råd er derfor :

kom ud et par måneder først og se om du kan stå distancen og som Robert skriver, skoler og forsikringer koster (kassen) .

Du skal have 5.000 kr pr mdr for overleve, 10.000 for at leve, 15.000 for snerten af frihed.

Inden du slår dig ned et sted, så prøv mindst en måned i f.eks CM, Bangkok, Sydpå evt. en Ø 

 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror, at Prestamandens tommelfingerregel om: "Du skal have 5.000 kr pr mdr for overleve, 10.000 for at leve, 15.000 for snerten af frihed," er en rigtig god tommelfingerregel.

For nogle år siden sad en ven og jeg og regnede på, hvad det rent faktisk ville koste at leve i Bangkok, hvis man har kone/kæreste, et barn, gerne vil besøge Danmark, etc.

Jeg husker ikke, om vi indregnede pensionsopsparing, men her er der mange faktorer, herunder hvor ung man er, eller om man har boet i DK i tilstrækkeligt lang tid til at få kunne folkepension (og/eller man allerede har en anden form for pensionsopsparing).

Vi kom frem til omkring 125.000 baht i husstandsindtægt for et "almindeligt" liv. Dog har jeg, for en del år siden, præsteret kortvarigt at leve for 33.000 baht om måneden i Bangkok, og vi var to personer. Dette var uden drift af aircon, flybilletter, private forsikringer og den slags luksus.

Hilsen, Robert

Fra Chiang Mai
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 2220
Fra  Move Marketing Co., Ltd. Skrevet kl. 03:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)