Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mistanke om pirat-software, hvordan er man stillet ?

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

4 licenser koster mig 320.000.- kroner + serviceaftale hvor opdateringer til næste version er inkluderet koster 48.000.- om året og man tegner sig for en serviceaftale i 3 år.

Jeg kan købe nye licenser hos denne webshop for det samme som serviceaftalen koster om året i DK.

Så potentielt kan jeg spare en kvart mio, så jeg har tid nok endnu :D

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

jeg fastholder det enkle svar - at hvis du kan påvise du ikke kunne ane andet end det var regulære licenser så sker der næppe dig noget. Dit tråd her viser mig at du måske nok ikke er der - og det minder lidt om - hvad kan der ske ved at købe en ny B&O fladskærm af en til 6000 kr? 

Princippet om hæler er lige så slem som stjæler (i simpel term) fraviges næppe hvis den der ejer licenserne via sælger finder køberne og kan påvise, at de kan være købt i und tro. Jo dyrere jo formentlig værre -da forskellen bliver så synlig. Det er næppe datatilsyn der opdager noget, om nogen gør, er det den officielle ejer der gør det via sælger.

I øvrigt synes jeg, som tidl. påpeget, at det kan være uklogt at spørge om mulighed for at slippe uden om aktionærlån - bogføre frokost som - og mulig pirat over internettet.

Du er nødt til at forholde dig til at nettet er forevigt og kan læses af skat - af licensindehavere - af dine konkurrenter og gamle som nye fjender der anmelder, ligesom ansatte kan læse det og bruge det mod dig hvis der opstår konflikt - fyringer og hvad ved jeg. 

Du skal tage beslutning selv - eller med de andre spørgsmål gå direkte til en revisor - ikke via nettet og slet ikke når det lyser af, i disse tilfælde, at du enten bare er uenig med loven, eller godt ved det her kan være pirateri.

Tag det som velment råd - nettet er forevigt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Yderste konsekvens er 1,5 års fængsel + 1-2x 320.000 kr. i erstatning.

Herefter har du ingen ret til at bruge softwaren, så den skal købes forfra, men du kan nok forvente at procenten ikke ønsker dig som kunde fremover, så de nægter at aktivere den.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Hansen, mange tak for svar, se det er jo så konkret som det overhovedet kan blive. Så må jeg jo også konstatere at den risiko bestemt ikke er værd at løbe, så jeg vil starte med at kontakte softwareproducenten for at høre om forhandleren er legit, og hvis ikke vil jeg gå i en stor bue udenom.

John-> tak for dine velmenende ord. Du har for så vidt ret. Dog er jeg ikke det man kan kalde en etisk person, så jeg vil meget direkte sagt skide det et langt stykke hvis det bunder på etik. Jeg kan stå inde for hver en linje jeg har skrevet herinde, og så vidt jeg husker var jeg ikke ude på at omgåes aktionærlån på ulovlig vis, men hvis det kan gøres på lovlig, om end måske uetisk vis, ja så er jeg frisk.

I den forstand har jeg heller ikke nogen hemmeligheder overfor mine medarbejdere. Skulle vi blive uvenner, og en står og råber op om at Ruben Hansen er en uetisk person må han da gøre det til han får varmen af det. Han påpeger ikke noget som jeg ikke sagtens kan stå ved.

Men jeg vil gerne slå fast at jeg ikke er interesseret i at begå ulovligheder, og jeg har forpligtelser overfor selskabet således at det drives korrekt og bedst muligt.

Omkring den del med frokostordningen som jeg stadig syntes er åndsvag, har jeg bedt skat om et bindende svar. Hvis udgifterne til frokostordning ikke fratrækkes i skatten om den så stadig skal beskattes hos medarbejderne. 

Tak for brugbare svar :)

Mvh

Ruben

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
Omkring den del med frokostordningen som jeg stadig syntes er åndsvag, har jeg bedt skat om et bindende svar. Hvis udgifterne til frokostordning ikke fratrækkes i skatten om den så stadig skal beskattes hos medarbejderne. 
super kom retur med det tak Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ruben,

Du er nødt til at være mere konkret end blot at nævne priser på software. Der findes et hav a licenstyper og jura indenfor software kan til tider være (læs: er altid) meget kompleks.

Der kan  findes massere af eksempler på software licenser, som du helt lovligt kan sælge videre den dag du ikke lægere selv skal bruge dem. Ligeledes findes der modeller hvor du som tidligere nævnt kan installere samme software på lige så mange computere du ønsker, men du har kun licens til x-antal samtidige brugere.

Men ofte er den dyre del af software slet ikke rettigheden til at bruge den i dag, men de serviceaftaler/opdateringer du skal bruge fremadrettet. For blot at nævne et udpluk. Og du er jo ikke særlig godt stillet hvis du køber software for DKK 320.000 som skal køre på de nye Windows 10 maskiner du har erhvervet - og den licens du har gælder kun for software løsninger i version til Windows 7.

Du skal også være opmærksom på regler indenfor eks. EU med fri bevægelighed der betyder at ingen kan gøre krav på eneret i salg af produkter i enkelte lande. Dvs. der kan meget vel være lande indenfor EU hvor du kan finde software billigere end i Danmark og det er helt legalt at købe den vej rundt.

Er du i tvivl kan du jo altid kontakt producenten og høre hvad de siger.

Mange hilsner

David

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

John-> det gør jeg :)

David, der er tale om diverse CAD programmer. Vi kan for diskussionens skyld sige det er et autodesk produkt. Autodesk og deres forhandlere har efter den berømte EU dom for videresalg af licenser lagt om så man i dag leaser en licensnøgle og dermed er den ikke min ejendom og kan ikke sælges videre. Det betyder også at når jeg bruger 320.000.- kroner på at lease licenser er det på en direkte 0 afskrivning fordi de licenser ikke oppebærer en værdi (de kan ikke sælges i et konkursbo f.eks). 

Serviceaftalen der sikrer opgraderinger til nyere versioner, andre PC´ere eller andre windows versioner er så den del der årligt koster 48.000.-

Tilmeldt 19. Nov 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Hansen:

Yderste konsekvens er 1,5 års fængsel + 1-2x 320.000 kr. i erstatning.

Herefter har du ingen ret til at bruge softwaren, så den skal købes forfra, men du kan nok forvente at procenten ikke ønsker dig som kunde fremover, så de nægter at aktivere den.

Jeg har endnu ikke hørt om nogen tilfælde med fængselsstraf. Rigtig mange firmaer har rod i licenserne og jeg tror nu nok de fleste

producenter siger "ja tak" til en ny kunde. Jeg kan vitterlig ikke se hvorfor de skulle afvise en aktivering når det er penge lige ned i deres kasse.

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Chardiz:
Jeg har endnu ikke hørt om nogen tilfælde med fængselsstraf

trådstarter spurgte ind til hvad straffen kunne blive. derfor skrev jeg også yderste konsekvens.

hvad der reelt sker kan vi kun gætte på ud fra lignede sager, men det ændrer ikke ved at strafferammen under skærpede omstændigheder er 1,5 års ubetinget fængsel og at producenten er i sin gode ret til at afvise ham som kunde.

han risikerer også et omdømme som bedrager, pirat og lignede, hvilket kan have store konsekvenser i sig selv.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten -> så det du skriver er at der er 1,5 års fængselsstraf for at købe en licens til noget software som viser sig at være en ulovlig piratkopi ?

Bare så vi lige er helt enige, for jeg vil godt lige slå 100% fast at jeg ikke har tænkt mig på nogen måde at kopiere eller distribuere noget som helst ! 

Kigger jeg her så står det i noget kontrast i forhold til det du skriver, så jeg vil bare sikre mig at du har forstået mit spørgsmål 100% 

http://www.stoppiratkopiering.dk/faq/generelt/er-det-ulovligt-at-koebe-og-bruge-piratkopier-i-eu.aspx

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)