Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mistanke om pirat-software, hvordan er man stillet ?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens.

Nu gider jeg ikke diskutere etik og alt det.

Men lad os sige at jeg køber noget software online ved en webshop, noget OEM noget til firmaet, og det så viser sig at det software jeg har købt er piratkopieret ?

Hvordan er jeg så stillet rent juridisk ? 

Softwaren koster 25% af hvad den normalt koster alle andre steder, så man vil jo altid kunne argumentere at jeg burde vide bedre når det er så billigt, men det er jo trods alt ikke strafbart at være "dum".. Men jeg har ingen ide om hvordan jeg står stillet, kan man dømmes som "hæler" eller hvordan?

Mvh

Ruben

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis ejer af licensen kan sandsynliggøre du burde ha vist det ud fra prisen  - og måske får dig via sælger - så er svaret jo klart ja - som du også har gættet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ruben,

Jeg tror at problemet vil løse sig selv når software udbyderen beder dig om at registrere og det viser sig at din licens allerede er aktiv andetsteds. Dvs. du formentlig ikke vil kunne opgradere, opdatere mv.

De fleste software licenser rykker i dag over på nogle online løsninger (SAAS) og der vil den slags ikke kunne lade sig gøre.

En del ældre licenser var jo lavet så du havde 1 brugslicens, dvs du kunne installere samme program på flere computere, men kun bruge 1 af dem ad gangen. Sådan kørte Microsoft i mange år. Men det har jo ændret sig med Office 365 mv.

Tilbage til dit spørgsmål. Hvis du kan dokumentere hvor du har softwaren fra, så vil jeg mene at det er sælgeren der har overtrådt loven. Men du bør jo tjekke licenspapirer for at se om de ser ægte ud inden du tager software i brug. Og hvis ikke, returnere til selskabet.

Mange hilsner

David

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lidt specielt og meget sparsomt med ting man får når man bestiller det nævnte produkt.

Jeg har nemlig købt softwaren af de "korrekte" kanaler igennem en dansk forhandler til fuld pris. Det jeg modtog var et link til softwarevirksomhedens download side hvor man downloader softwaren (det kan alle gøre og få 30 dages prøvetid), herefter modtog jeg en mail med aktiveringskoder. Thats it. Intet online, intet papir, intet hvor man på nogen måder kan sige at det her stykke software er "genuine". 

Køber jeg den nok alt for billige version vil jeg gå ud fra at jeg modtager stort set det samme, med stor sandsynlighed også med softwareudviklerens logo i mailen osv osv. 

Jeg vil bare sikre mig at jeg ikke kan blive knaldet for det hvis det viser sig det er piratkopier de sælger (hvilket jo heller ikke er 100% sikkert). Er det ikke noget med at der er en lov i Danmark med at det ikke er ulovligt at eje eller bruge piratkopier, det er kun den der kopierer og kanaliserer der gør noget ulovligt ?

Mvh

Ruben

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, det er ikke tilladt at eje eller anvende ulovligt kopieret software.

Uvidenhed beskytter dig ikke imod straf og erstatningskrav, hverken i forbindelse med køb, salg eller anvendelse.

---

Prisen på oem software er ofte meget lav, men den må som regel kun bruges på den computer den er købt til. Skifter du computer skal du dermed købe softwaren igen.

Er du i tvivl så ret henvendelse til producenten og spørg. Så er du sikker.

Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Piratsoftware er nok næppe den rette betegnelse for den type software der forhandles ulovligt i Danmark.

Tag hellere og research lidt på ulovligt parallel importeret software. Og vær opmærksom på om forhandleren rent faktisk er autoriseret til at forhandle pågældende produkt.

Der findes særligt én forhandler i Danmark der er både i producenternes og politiets søgelys.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er særligt attraktivt fordi jeg kan købe 4 licenser til de 4 stationære computere på konteret for samme pris som en "normal" licens koster. 

Jeg er i bund og grund ligeglad med om det i så fald er piratsoftware jeg køber, eller i dette tilfælde er det jo den korrekte software der hentes fra softwareudviklerens hjemmeside, men en aktiveringsnøgle jeg modtager med mailen der muligvis er noget fis med.

Og så er det jeg siger, vi kan godt diskutere det etiske i det, men jeg vil bare sikre mig at hvis jeg bruger løsningen at det ikke rammer mig rigtig hårdt i sidste ende. 

Som sagt så er jeg på ingen måder sikker på at der er tale om piratsoftware, jeg vil bare være sikker på det ikke gør rigtig avs hvis det er...

Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Bl.a. Microsoft licenser paralleimporteres af nogle danske forhandlere ulovligt i Asien, eller Saudi-Arabien.

Får du problemer så skal du bare lige vide at software der er leveret kan ikke tilbageleveres/fortrydes.

Brug nu din sunde fornuft, hvad er det 100 kroner vi taler om - eller 200 ? 

Hvad er din tid værd ?

Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For nu at svare på dit oprindelige spørgsmål.

Hvis du oplever at have købt ulovligt importeret software så er der to ting du bør gøre: 

1. Du skal henvende til/ringe til den lokale politikreds der dækker den by hvor sælger er registreret.  Og så indgiver du en politianmeldelse.
    - Gå ikke til rigspolitiet, bagmandspolitiet, forbrugerombudsmanden eller lign... det er spild af din tid og energi.

2. Du bør kontakte producenten og gøre dem opmærksomme på situationen.

3. Og så bør du slå hovedet ind i væggen 3 gange for ikke at have hørt på de gode råd du fik... :) 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er rigtig glad for de svar der er givet herinde.

Software licensen (1 stk) koster og det er det jeg har betalt for den jeg har købt, lige under 80.000.- kroner + moms. Jeg har fundet en webshop i udlandet hvor de sælger samme licens som OEM til under 20.000.- kr 

Som sagt er det samme pakke jeg vil modtage. Dvs et link til softwareudviklerens hjemmeside og deres download sektion hvor alle kan gå ind og downloade programmet og prøve det i 30 dage. For at låse programmet op skal der bruges en licensnøgle. Det er i virkeligheden den man betaler for, og den modtager man ganske enkelt på en mail efter betaling.

Jeg er dog ikke blevet klogere på hvad konsekvensen er for min virksomhed hvis det viser sig at der er tale om pirat-licensnøgler, og om der overhovedet er nogen konsekvens ?

Jeg er ligeglad med opdateringer, serviceaftaler, om jeg kan få refunderet mine penge, og alle de etiske perspektiver i det. 

Jeg vil meget gerne helt ned til "brass-tax" på dette for at finde ud af om det kan have nogle direkte konsekvenser for virksomheden hvis nogen eksempelvis datatilsynet eller hvem det er der drøner rundt og chekker licenser pludselig dukker op og det viser sig at licenserne er piratkopier, eller genereret på anden ulovlig vis.

Supertankeren -> du skriver jeg skal slå hovedet ind i væggen for ikke at have hørt på de gode råd. Jeg er ikke ude efter gode råd, jeg er ude efter at finde ud af hvad konskvensen er hvis der overhovedet er nogen konsekvens.

Håber i kan hjælpe mig lidt videre :)

Mvh

Ruben

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)