Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man blive tvunget til at sælge sine aktier mod sin vilje?

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 31. Jan 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har gennem det seneste lille år arbejdet på at starte en virksomhed som er registreret i Sverige som et aktiebolag med en aktiekapital på 50.000 SEK. Vi er 3 der har selskabet sammen, og jeg ejer 30% og de 2 andre svenske ejere besidder tilsammen 70% da de havde brugt lidt tid i forberedelserne før vi stiftede selskabet.

Nu er der så opstået den (for mig) mærkelige situation at de 2 andre ønsker af fortsætte uden mig, og har tilbudt mig at købe mine 30% for 15.000. Det tilbud har jeg takket pænt nej til, da jeg har lagt et kæmpe arbejde i konceptbeskrivelse, præsentationer, hjemmeside, corporate identity osv. Jeg har uden tvivl lagt mere tid i selskabet end mine partnere, og det ved de også godt. De kan/vil ikke forklare mig hvorfor de ikke længere vil har mig med, og når jeg spørger om hvorfor og samtidig  fortæller at jeg er dybt skuffet, så får jeg at vide at det ikke har noget med mig personligt at gøre. Jeg har sagt at de kan købe mine aktier for 100.000 hvilket jeg faktisk ikke er tilfreds med, men kan acceptere det som et plaster på såret nu hvor det jo nok er svært for mig at fortsætte et godt samarbejde med dem. De har nu sagt nej til mit tilbud, og truer med voldgift eller "andre metoder" med hjælp fra advokat og bestyrelse. De jeg har sagt mit job op (som den eneste af os 3) for at kunne dedikere mig til projekter er min økonomi dårlig og jeg har ikke råd til advokater eller voldgift, og det ved mine partnere godt Tongue Tied

Kan man virkelig tvinge en aktionær med 30% af aktierne til at sælge sine aktier til en given pris gennem en voldgift eller på andre måder?
Ved godt at dette handler om den svenske aktionær-lovgivningen, men jeg syntes de ser meget ens ud, så hvis du har et bud på hvordan det ville være for et dansk aktieselskab, så vil jeg ydmygt tage imod det svar også Smile

 

Lidt facts: 

Selskabet har endnu ikke haft hverken udgifter eller indtægter og hele aktiekapitalen står stadig på kontoen. Vi er nu ved at være klar til arbejdet med at få en investor ind som er nødvendig for selskabets videre udvikling, og indtil videre har de første par investorer vi har mødt udvist stor interesse.

Vi har ingen aktionær overenskomst.

Firmaets vedtægter er meget sparsomme og indeholder kun 11 paragraffer hvor alt synes at være standard, med den ene undtagelse at ”samtlige aktieejere skal give samtykke ved ændringer i vedtægterne” . Derudover er det angivet at eventuelle tvister skal afgøres ved voldgift.

Bestyrelsen består i dag af os 3 respektive aktieejere, men de 2 andre har gjort det klart at de vil stemme mig ud til fordel for en anden i forsøget på at få mig ud og og er i skrivende stund ved at udarbejde en indkaldelse til vores første ordinære generalforsamling.

Jeg ejer mine 30% af de svenske selskab gennem mit danske Holding Aps.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej de kan ikke som sådan tvinge dig til at sælge ved voldgift - men de kan jo køre videre og er I uden ejeraftale som link - og det er så en stor fejl ikke at ha - så kan de jo langt hen ad vejen selv sætte deres løn og andet ufordelagtigt for dig, men 70% majoritet. 

Situationen er ikke god - Der har ikke været drift eller noget, men du har ydet en masse - så under dit eget indskud ville jo være skørt, men jeg tror du skal finde en pris de kan godkende og komme ud, for det bliver et sejt træk hvor de bestemmer alt

De kan IKKE tvinge dig eller dit holding til at sælge hvis ikke noget er aftalt klart om det - voldgift eller ej

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jeg hælder nok også mest til at sælge mine aktier for det de vil betale, og det vil nok kun bliver aktiekapital værdien. Men jeg føler jo at det er en dybt urimeligt situation, og det kan være svært ikke at lade sig påvirke af sine følelser, men kan godt se at der nok ikke er nogen andre fornuftig udveje til at jeg kan komme videre og få min nattesøvn tilbage.

En ejeraftale ser ud til at have været en god ting her, og det er nu lært på den hårde måde Skype-SadSmile

Mange tak for dit hurtige og tydelige svar!

Mvh. Jensen

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. Jensen:

Hej John,

Jeg hælder nok også mest til at sælge mine aktier for det de vil betale, og det vil nok kun bliver aktiekapital værdien. Men jeg føler jo at det er en dybt urimeligt situation, og det kan være svært ikke at lade sig påvirke af sine følelser, men kan godt se at der nok ikke er nogen andre fornuftig udveje til at jeg kan komme videre og få min nattesøvn tilbage.

En ejeraftale ser ud til at have været en god ting her, og det er nu lært på den hårde måde Skype-SadSmile

Mange tak for dit hurtige og tydelige svar!

Mvh. Jensen

Selv om det er træls, så er der vist ikke så mange muligheder når dine medejere er så stålfaste og arbejder sammen om at du skal ud.

En ejeraftale kunne have hjulpet, men det er ikke sikkert at den havde gjort så stor en forskel. Dette fordi at jeres veje skilles før I har fået lanceret jeres projekt, herunder fået sat en værdi på jeres ide og det arbejde der hidtil er gjort.

Såfremt vedtægterne ikke sikrer dig en mulighed for at købe dine medejere ud til samme tilbud de giver dig, så kunne ejeraftalen formentlig kunne hjælpe her. Spørgsmålet er så om du ville have interesse i at købe deres anparter til samme kurs som de tilbyder for dine anparter.

Tilmeldt 31. Jan 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arguins,

arguins:
Såfremt vedtægterne ikke sikrer dig en mulighed for at købe dine medejere ud til samme tilbud de giver dig, så kunne ejeraftalen formentlig kunne hjælpe her.

Den er noteret for fremtiden hvis jeg igen skulle deltage i opstarten af et nyt selskab, men den har vi ikke i vores vedtægter nu. Men den er god og fair. 

Mvh. Jensen

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad står der i jeres vedtægter omkring salg?

Tilmeldt 31. Jan 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Hvad står der i jeres vedtægter omkring salg?

- Eksisterende aktieejere har forkøbsret

- Hvad man gør hvis der er flere aktiejere der ønske købe

- Betalingstid for aktier på 1 månede

- Man skal anmode til bestyrelse hvis man vil sælge sine aktier og angive på hvilke hvilkår. Bestyrelsen har så 2 måneder til at at behandle anmoden, og hvis de afslår skal bestyrelsen selv udpege en anden køber.

- Ingen ting om prisfastsættelse af aktier.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja hvis ikke der står andet - så kan de ikke tvinge til salg men du skal gi dem forkøbsret til samme vilkår som du kan få hos trediemand HVIS/NÅR du vil sælge. Forkøbsret giver dem ikke ret til at tvinge dig til at sælge - men som sagt, de er jo ikke en aktie der er så meget ved at ha, så det sure er nok at du selvklart ikke skal ha mindre end du har skudt ind - og de burde byde lidt op hvis du har slidt for sagen, OG de virker jo ret interesserede i at overtage - så find en god mellempris

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du mulighed for at fortsætte projektet i andet regi?

Hvis de ikke vil give mere end dit indskud for din andel, så kan de heller ikke kræve at du afstår i x antal år med at opstarte konkurrerende selskab. Det burde være incitament nok til at give lidt mere end kurs 100.

Tilmeldt 31. Jan 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Har du mulighed for at fortsætte projektet i andet regi?

Før vi startede selskabet lavede vi en Non Disclosure Agreement for vores projektgruppe der på det tidspunkt bestod af 4 personer. Den er meget bred og omhandler vores ide, som vi arbejder med at udvikle i selskabet. Men den er ikke skrevet ind som værende en del af aftale grundlaget for selskabet, men er det jo alligevel implicit da vi alle 3 aktie ejere har underskrevet.

Jeg har "heldigvis" underskrevet NDA'en gennem mit holding som jeg alligevel vil lukke ned når jeg er kommet ud.

Så jeg ser en mulighed for at jeg kan komme videre selv, men der skal jo nok udarbejdes en aftale om det arbejde der er udført i selskabet tilhører selskabet, men at jeg vil være fri til at fortsat arbejde med ideen uden at bruge materielet direkte.

Ja, hvis de vil binde mig, er så må de forvente at give en højere kurs.

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)