Jeg går med tankerne om at tage springet og blive selvstændig, når jeg er færdig med mine studier om et års tid. (Tysk kandidat med tilvalg i globaliseringsstudier). Jeg kommer nok ikke udenom at skulle arbejde ved siden af, indtil jeg får et godt fodfæste. Hvor stort en kapital skal man have, inden man hopper ud i at investere i drømme, som beskrevet forneden? Jeg er ikke bekymret ift. renovering af lokaler (evt. slibning af gulve, maling, el-installationer) og indretning. Da jeg allerede har det meste og kan lave det meste selv - min kæreste er elektriker, så el vil jeg ikke selvfølgelig ikke selv røre ved. Selvfølgelig koster materialerne og leje af lokaler - men er der andet jeg skal have i mente og hvad er realistisk? Kan jeg starte på 150.000 kr. (som også lige skal skaffes først) eller skal jeg op på mere? Drømmen er at starte i lokaler ala dem her, når jeg er klar til at tage springet: http://www.lokaleportalen.dk/odense-kontor/5000-odensec/smedestraede/21620 Drømmen/tanker Jeg går derfor og drømmen om at finde nogle lækre lokaler, der ville kunne bruges som kontor, værksted og showroom. Sideløbende ville jeg gerne sælge de ting jeg og min partner får produceret. Jeg ville samtidig elske at gerne kunne tilbyde at lave PR arbejde og evt. oversættelse fra tysk/dansk, engelsk/dansk, komme med vejledning etc. Det ville derfor være et kreativt værksteds-PR-Bureau. Man har vel lov til at drømme! |
Jep man må drømme- Jeg vil mene, at du skal ha kapital i forhold til et budget som kun DU kan lave.
Kapitalen skal dække alle udgifter du kan forvente at ha - renovering og husleje med mere, frem til du tjener penge der dækker udgifterne + den kapital du skal bruge for at kunne tilføre de penge du skal i det daglige - minus de penge du kan tjene ved arbejde ved siden af.
Den havde du nok selv gættet, men mere præcist tror jeg ikke nogen sjæl kan sige det. Jeg synes det er god ide at ha fast arbejde ved siden af i opstarten. De første på år med det du beskriver kan let gå med at løbe ting i gang indtil der kommer penge nok ind, og med fast arbejde ved siden af, får du mindre flossede nerver.
Selv om det kan forsinke dit projekt, tror jeg på sådan en løsning
god vind med det
vh John Hannover