Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uafklaret vedr. afslutning af regnskabsår i Dinero.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Aug 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt se at der er rigtig mange af samme type spørgsmål herinde, men der er noget som stadig er lidt uklart for mig.

Jeg skal igang med et nyt regnskabsår i Dinero, har dog ikke afsluttet det gamle, og har ikke fået helt styr på hvordan tingene skal gøres.

1. Kan man have både 2014 og 2015 åbne, eller skal man afslutte 2014 før man begynder med at bogføre i 2015?

2. Når man har udsendt en faktura i 2014, med en betalingsdato i 2014 og dog først har modtaget betalingen i 2015, er det så i orden (f.eks. i henhold til skat), at registrere betalingens registreringsdato til 31/12 2014 ? Dette har jeg gjort i nogle tilfælde og har generelt været lidt 'upræcis' m.h.t registreringsdatoer hele året. 
  3. Og når man har ubetalte fakturaer, med betalingsdato i 2014, skal man så vente på at disse bliver betalt inden man afslutter 2014 - eller skal det nødvendigvis bogføres som tab i 2014?  Hvis man ved at betalingen vil komme i 2015 er der vel ingen grund til at bogføre et tab?
Mvh Morten
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44

1  Iflg Dinero klart ja - det dog bogfører i 2014 efter afslutning overføres automatisk statusmæssigt til 2015

2 Din faktura skal være bogført 2014 af hensyn til moms - og selve beløbet når den dækker 2014. Du registrerer så betaling når det sker - uanset det sker i 2015. I 2014 vil den stå som tilgodehavende debitorer i status og det går med over i 2015 og udlignes så ved betaling. Skat ser KUN på fakturadato, ikke betalings dato overhovedet, men den skal du jo ha med for at din bank stemmer. Bogfør så din bank ALTID stemmer

3 - nej helt som med 2  - du skal bogføres efter faktura dato - dine egne og dem du modtager - betaling altid på betalingsdato det påvirker slet ikke skat - de vil KUN ha det via fakturadato som UDGANGSPUNKT - så det er princippet

Ud fra dine spørgsmål kunne der være meget andet og en bogholder med adgang til regnskab og bilag via nettet - kunne let vise sig at være en stor hjælp til at kigge med over skulderen og råde ved årsafsluting, moms og selvangivelse. www.agera.dk giver 3 tilbud og i Dinero er der også liste over revisorer der arbejder specifikt med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Aug 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:13

Hej John.

Mange tak for svaret, så tror jeg bare jeg lader de bogførte registreringer være hvor de er, så længe balancen er i orden og banken stemmer.

Jeg regner med at dit svar på pkt. 1. var, ja man kan godt have to åbne regnskabsår. 

- Man burde måske også lade helt være med at bruge  'eller' i sine spørgsmål :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jep dinero har mailet mig, at man kan bogføre videre i 2014 efter afslut af det - og alt kører løbend med over i 2015 status og kører videre der

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)