Jeg sagde mit lærerjob op i sommers, og ønsker at blive selvstændig.
Min nuværende a-kasses, dlfa (lærernes a-kasse), bliver ved med at holde fokus på at jeg som læreruddannet skal søge lærerjobs, og er ikke særligt ventligt stemt overfor mit mål om at blive selvstændig.
Til min overraskelse har jeg i dag læst at man godt kan skifte a-kasse selvom man er ledig? ...hvis det er sandt kan det da kun gå for langsomt :-).
Hvilken a-kasse kan I anbefale til en gut, der har virksomhedsplanen klar, er godt på vej med website, design, produktion, og som har brug for en mere forstående/støttende a-kasse?
A-kasserne kører efter samme lovgivning, og det er ikke deres formål at understøtte folk der lige skal bruge x antal måneder på dagpenge for at banke en virksomhed op.
Det er ganske rigtigt, som Fru Hartmann skriver, at a-kasserne forholder sig til samme lovgivning. Men lovgivningen rummer visse muligheder for at starte virksomhed på dagpenge. Mulighederne er ganske vist ikke uendelige, men de findes, og dem fortæller vi om i denne film:
Det handler jo heller ikke om at jeg vil nasse dagpenge i max tid..
Det handler om at jeg gerne vil komme godt i gang med virksomheden og derfor gerne vil skifte til en a-kasse, der som ASE filmen skriver "ser potentiale" i at man vil blive selvstændig.
Min nuværende A-kasse skriver i regler om bibeskæftigelse: "Det må ikke være din hensigt, at virksomheden på længere sigt skal udvikle sig til at blive din hovedbeskæftigelse."
Det dræber jo ligesom ideen med at starte virksomhed?
Jeg vil gerne finde en A-kasse, hvor jeg (imens jeg overholder reglerne), kan blive støttet med fx kurser i bogføring eller andet brugbart, og ikke kun får tilbudt tåbelige tidsfordrivsworkshops som fx. find jobbet før finn finder det" osv, hvor man sidder og snakker om ingenting i et timer, som jeg desværre har oplevet det i min nuværende a-kasse.
ASE eller DANA - men reglen om, at du ikke på dagpenge må opstarte noget der er din plan om at få lavet om til fuldtid gælder alle. Det er fordi dagpenge ikke må bruges som støtte til virksomhedsstart. Omv - kan du sagtens få lov til bibeskæftigelse - og der er ingen der kan forhindre, at du ser at det pludseligt er sådan, at du nu vil stoppe dagpenge og gå i fuldtidsvirksomhed
Prøv ASE eller DANA - men mit råd ville ha været, at ha forsat jobbet mens du tog ekstra kurser i bogføring og forberedte tilværelsen som selvstændig, for det koster faktisk mere end man ofte tror, at bygge noget op som skal gi en indtægt der dækker en fuldtids - men det er jo min "seler og livrem" filosofi - for dagpenge tager jo slut uanset hvad - og springet fra forberedelse til måske at tjene hvad der svarer til en læreløn - er ganske stort som selvstændig.
Ja det er rigtigt at alle a-kasser er underlagt de samme regler, men når det er sagt, så er der a-kasser som er mere venlige/kreative eller hvad vi skal kalde det, til at støtte på bedst mulige måde, ved at bruge disse regler max. til stregen, MEN der er jo nok lidt mere arbejde i dette
Lige et spørgsmål : Bruger du "cookies" på speltbageren.dk