Jeg er ved at idriftsætte en virksomhed og er ved at beregne fortjeneste / avance %. Jeg er i tvivl om hvem der står for indberetning købsmoms, salgsmoms? Er det mig der skal indberette begge dele og hvordan vil forhandlerens faktura se ud? Vil den være pålagt moms?
Virksomheden udbyder 4 forskellige produkter. To af virksomhedens produkter skal sælges på den måde, at forhandleren indkøber produkterne, leverer dem til kunden og foretager sig af alt installationen. Dvs. at forhandlerens faktura vil indeholde både udgifter til indkøb af produkter, kørsel, arbejdstimer. Jeg skal betale forhandleren for alt udført arbejde. Derefter skal jeg sende den endelige faktura til kunden.
Forhandleren sælger varen til 58.500,00 kr. (inkl. moms, levering og installation). Jeg har tænkt mig at sælge varen til 69.995,00 kr. (inkl. moms, levering og installation). Er det mig som ”slutsælger” der skal indberette købsmoms, salgsmoms eller er det forhandleren? Vi kan vel ikke begge indberette købsmomsen 2 gange.
I den forbindelse vil jeg også meget gerne vide hvad min fortjeneste vil være. Jeg har lavet en udregning, men er det helt forkert?
helt kort - så vil du som momsregistreret kunne trække din købsmoms fra og skulle indbetale din salgsmoms = du betaler moms som salgsmoms minus købsmoms
Du skal slet ikke regne moms med, hverken ved købet eller salget når du regner fortjeneste. Moms er ikke en del af din drift og ikke del af driftsresultat og heller ikke af skatteresultat. Moms er noget der betales af private slutkunder og det eneste momsregistrerede gør, at at opbevare pengene for statens og indbetale hvert kvart (og senere halvår)
Du har også beregnet momsen forkert. Hvis en vare koster 100 kr. INKL moms, koster den 80 kr. EKSKL. moms. Du har taget 25% af beløbet INKL. moms og ville med en pris på 100 kr. INKL. moms have fået 75 kr. Dine tal må se således ud:
Din fortjeneste skal - som John skriver - ALTID være ekskl. moms. Momsen er IKKE dine penge, du "holder" dem bare for Skat. Du har altså tjent 9.196 i dette tilfælde - hvis jeg ellers kan regne.