Hvis man har en virksomhed, hvor man rådgiver en kunde til at skifte fra en leverandør til en anden eller fra et abonnement Ved firma A til et andet abonnement ved firma B, bør der så være mulighed for provision fra den modtagende leverandør i det tilfælde? I så fald er det vel noget, man skal forsøge at få en generel aftale om på forhånd? Og hvilken form for provision kan man så forvente at komme igennem med? det kunne f.eks. være inden for branchen for tv-abonnementer (ikke relevant for mig - så bruges her som fiktivt eksempel). Vil den provision man forsøger at få igennem så være en procentdel af firmaets forventede indtjening i den første årrække ved den nye kunde? Eller et fast beløb per henvist kunde? og vil så store spillere, som der eksempelvis også er i tv-abonnements branchen, overhovedet være interesserede i at indgå en sådan aftale? |
Kort herfra:
Ja, det er helt normal metode - Også kaldet affiliate.
Begge dine forslag benyttes, nogle får en engangspris og andre gange afhængigt af omsætning/overskud på kunden i hele levetiden.
Er du en god sælger og har du da brug for at komme i gang med noget sådan?