Se overskriften. Sådan skriver Dinero. Er det fordi bilagene bliver scannet ind i regnskabet. Jeg bruger SummaSummarum og har alle bilagene i mapper. Kan jeg undvære dem, når jeg bogfører alt elektronisk i Summasummarum ( nej tror jeg).
Hvis du med "har alle bilagene i mapper" mener at du har dem i papirformat i mapper, så skal du gemme disse, idet jeg ikke udleder af din beskrivelse at den elektroniske bogføring involverer en skannet udgave af dine bilag.
Næ, men man kan vel scanne alle papirerne ind og have dem liggende i en elektronisk mappe? Er det ikke det Skat har godkendt?
Følgende fremgår også af Bogføringsloven §5:
§ 5. Ved bilag forstås enhver nødvendig dokumentation for transaktioner, der registreres i bogføringen, uanset dokumentationen er på elektronisk medie, mikrofilm, papir eller andet medie.
IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing
Sådan skriver Dinero. Er det fordi bilagene bliver scannet ind i regnskabet. Jeg bruger SummaSummarum og har alle bilagene i mapper. Kan jeg undvære dem, når jeg bogfører alt elektronisk i Summasummarum ( nej tror jeg).
det kan du sagtens. Jeg ved ikke hvad skat her har godkendt - mangler link synes jeg -men reglen som jeg kender den er, at bilag sagtens kan opbevares i "skyen" den skal blot være dansk den sky- server. Om det er den regel der ændres aner jeg ikke men du må gerne ha alle bilag rent elektronisk.
Du ansvarer for, at de til en hver tid er tilgængelige (og tidl i alle fald at det var på dansk server) men der er intet krav om fysiske mapper,
JEG har fysiske mapper faktisk (og bruger skyen) og det skyldes, at jeg synes det er besværligt at nummere bilagene i skyen så de er lige så hurtigt og nemme at finde frem, som når jeg har dem i mapper + mere besværlige at skrive evt forklaringer på i hånden (kunne være lidt om hvad der faktisk er købt - eller - betales i banken 5/5 og så ligger de i et plastomslag og venter i dato orden - så de først ryger i mappen år de er bogført som betalt i banken).
Jeg lægger dem dog automatisk også i dropbox - uden at gi dem nummer eller noget - så der må jeg evt lede via dato - men jeg har endnu til gode, ikke at rive mappen frem og finde bilaget på no-time
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
hvad så i tilfælde af tvister, afbrudt samarbejde etc?
Ja det har jeg egentligt også undret mig over. Hvis ens bilag ligger i skyen hos en regnskabsudbyder, hvordan forholder man sig så hvis man ikke længere er kunde hos denne udbyder mere? Man er jo forpligtet til at gemme alt regnskab / bilag i 5 år.....