Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til Personlig ejet mindre virksomhed (PMV)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jan 15
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg er studerende og går og tænker på at tjene nogle penge ved siden af studiet på f.eks. mindre programmeringsopgaver. Da jeg forventer (i hvert fald i 2015) at tjene under 50.000 kr. tænker jeg på at stifte en personlig ejet mindre virksomhed (PMV). I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg håber nogen kunne hjælpe med:

- Hvis jeg f.eks. stifter en virksomhed her 1. februar, men har haft udgifter i januar (lige inden virksomhedsstart) der er relevante for virksomheden, f.eks. køb af domæne, kan dette så trækkes fra de kommende indtægter inden beregning af overskud?

- Virksomhedsskatteordningen virker som en god løsning for enkeltmandsvirksomheder, især som studerende, da jeg så kan styre hvor mange penge jeg trækker ud af selskabet for at overholde SU fribeløb. Kan man egentlig bruge den for PMV?

- Kan man stifte en enkeltmandsvirksomhed, selvom man ikke tjener 50.000 kr. og anvende virksomhedsskatteordningen - også selvom man ikke indberetter moms?

- Hvis man har en PMV, så skal man jo ikke indberette moms. Er det så korrekt forstået at når jeg sælger en ydelse til andre, så skal jeg ikke lægge moms på fakturaen?

- Hvad hvis man sælger til udlandet, er der så noget særligt jeg skal huske?

Tusind tak for hjælpen på forhånd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:23

De 50.000 kr er omsætning og ikke fortjeneste for registrering for moms

ja du kan trække udgifter fra som ligger op til max 6 mdr inden hvis du intet har solgt inden du stiftede og ikke har brugt tingene privat (og uden moms fradrag i sagens natur)

du kan ikke bruge VSO i PMV og hvorfor skulle du det i forhold til SU  - med 50.000 i oms kan du da aldrig komme i nærheden af SU loftet i fortjeneste??

Du sælger alt uden moms - indland og udland 

Du må ikke importere fra uden for EU da du så skal importregistreres - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/09/pmv-personlig-ejet-mindre-virksomhed.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jan 15
Skrevet kl. 00:29

Hej John!

Det er korrekt de 50.000 er omsætning, det var blot en skrivefejl.

Mht. VSO og SU fribeløb, så har jeg også et studiejob i forvejen ved siden af hvor jeg er oppe i nærheden af fribeløbet. Det primære formål med virksomheden er ikke på nuværende tidspunkt at skulle erstatte dette, men blot være en udviklende virksomhed hvor jeg måske i fremtiden vil erstatte lønindkomst med virksomhedens indtjening, hvis den har potentiale. Derfor er det smart med VSO, da jeg så ville kunne nøjes med at hæve fra virksomheden svarende til hvad jeg måtte tjene op til fribeløbet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:55

Tilmeldt 3. Jan 15
Skrevet kl. 15:03

Tusind tak John - det giver god mening. Hvis man nu f.eks. sælger noget software eller mindre programmeringsscripts til USA - er der så tale om eksport og kræver det at man registrerer en enkeltmandsvirksomhed eller kan man klare sig med en PMV?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:39

Salg af software er export men da det er en ydelse er der ikke krav om eksportregistrering som for varer - læs gerne om IMPORT OG EKSPORTREGISTRERING 

Dermed er der kun den sædvanlige momsgrænse - forventet ikke over 50.000 kr salg i nogen momsperiode - at tage hensyn til og du kan klare dig med PMV ved ydelsessalg som jeg ser det

vh John Hannover

Tilmeldt 3. Jan 15
Skrevet kl. 15:53

Tusind tak for svaret John. Hav en rigtig god dag :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)