Hej, jeg er studerende og går og tænker på at tjene nogle penge ved siden af studiet på f.eks. mindre programmeringsopgaver. Da jeg forventer (i hvert fald i 2015) at tjene under 50.000 kr. tænker jeg på at stifte en personlig ejet mindre virksomhed (PMV). I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg håber nogen kunne hjælpe med: - Hvis jeg f.eks. stifter en virksomhed her 1. februar, men har haft udgifter i januar (lige inden virksomhedsstart) der er relevante for virksomheden, f.eks. køb af domæne, kan dette så trækkes fra de kommende indtægter inden beregning af overskud? - Virksomhedsskatteordningen virker som en god løsning for enkeltmandsvirksomheder, især som studerende, da jeg så kan styre hvor mange penge jeg trækker ud af selskabet for at overholde SU fribeløb. Kan man egentlig bruge den for PMV? - Kan man stifte en enkeltmandsvirksomhed, selvom man ikke tjener 50.000 kr. og anvende virksomhedsskatteordningen - også selvom man ikke indberetter moms? - Hvis man har en PMV, så skal man jo ikke indberette moms. Er det så korrekt forstået at når jeg sælger en ydelse til andre, så skal jeg ikke lægge moms på fakturaen? - Hvad hvis man sælger til udlandet, er der så noget særligt jeg skal huske? Tusind tak for hjælpen på forhånd. |
De 50.000 kr er omsætning og ikke fortjeneste for registrering for moms
ja du kan trække udgifter fra som ligger op til max 6 mdr inden hvis du intet har solgt inden du stiftede og ikke har brugt tingene privat (og uden moms fradrag i sagens natur)
du kan ikke bruge VSO i PMV og hvorfor skulle du det i forhold til SU - med 50.000 i oms kan du da aldrig komme i nærheden af SU loftet i fortjeneste??
Du sælger alt uden moms - indland og udland
Du må ikke importere fra uden for EU da du så skal importregistreres - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/09/pmv-personlig-ejet-mindre-virksomhed.html