Jeg investerer personligt for frie midler. Hvis jeg har et nettotab på ETF'er og ingen personlig indkomst at fradrage i, kan jeg så bære dette netto kapitalgevinsttab frem til fradrag i fremtidige år - carry forward. På en måde en sindssyg situation, for hvis jeg investerer i de meget mere spekulative CFD'er (der findes for de fleste ETF'er), så kan jeg frit carry både forward og backward. Skat har fuldstændig mistet overblikket, og incitamenterne er komplet vanvittige. |
ikke ekspert - men er det ikke sådan, at det er udenlandske EFT som man ikke kan fremskyde tab i mens man kan mod danske, og at en årsag er, at udlandet ikke opgiver udbytter og andet til DK i aktiebaserede EFT og skat derfor ikke tillader fremrykning af tab til modregning i anden fremtidig gevinst?
Jeg er enig i, at det kan virke ulogisk, da de jo som aktiebaserede EFT lagerbeskattes, hvis man ikke, som med andre lagerbeskattede kan fremføre rubrik 85 og 86 til gevinst - dog jo kun på helt tilsvarende type papir (typisk danske lagerbeskattede i valuta/aktier/index/lande mod lande osv) Tab på disse kan jo bruges fremadrettet - men kun i tilsvarende papirgruppe - ikke som fradrag i personlig indkomst. Jeg ved ikke om de EFT i aktier kunne høre med under rubrik 86 for tab - ville bestemt tro evt danske/skandinavisk udstedte fonde kunne?
Jeg tror det kan ha at gøre med, at de som er rent udenlandske i ikke opgiver udbytter m-m. til dk skat.
Jeg tror ikke det har med spekulationsgraden at gøre - men med det rent udenlandske element - men er ikke sikker.
Lad os se om nogen kommer med mere - Et lidt nyt område for mig