Godt nytår til jer alle sammen ! :) Som et af de største "projekter" i 2015 for mig er, at jeg vil opstarte mit eget selskab. I den forbindelse har jeg brugt meget tid på at søge på nettet for at finde svar på mine spørgsmål - desværre uden held. Til dagligt er jeg studerende og jeg budgetterer ikke med at skulle udbetale fast løn til mig selv. Fortjenesten af min virksomhed ligger derfor længere ude i fremtiden. 1. spørgsmål:Når jeg ikke skal have udbetalt løn, men naturligvis vil ende med at bruge mange timer på selskabet, hvilke forsikringer er så lovpligtige at tegne? Hvis jeg ikke får løn, er der vel ikke nogen ansatte i firmaet som der skal betales løn til, og dermed vel heller ikke behov for forsikringer ? 2. spørgsmål: Jeg regner med selv at betale startkapitalen på 50.000 kr. til opstart. Hvor mange anparter og til hvilken kurs, ved jeg ikke helt endnu. Men lad os sige 100 anparter til kurs 100. Her vil en anpart vel så koste 500 kr.? Herefter er der interesserede, som gerne vil investere mindre beløb på 5.000 kroner i mit selskab. Når jeg har etableret startkapitalen på 50.000 kr. af min egen lomme og den første interesserede vil betale 5.000 kroner, får han så 10 af anparterne og vil egenkapitalen så være steget til 55.000 kr.? Og hvis jeg udsteder de 100 anparter til kurs 200 vil den samme person i dette tilfælde så ikke kun få 5 anparter for 5.000 kr., samtidig med at egenkapitalen stadigvæk er steget til 55.000 kr. 3. spørgsmål: Selskabet vil naturligvis i starten ikke have så stor omsætning eller indtjening. Derfor vil selskabet jo ligge i regnskabsklasse A. Er det korrekt forstået af mig, at der for denne regnskabsklasse gælder, at der ikke behøves revision af selskabet. Dvs. jeg i princippet gerne selv må lave selskabets bogføring og regnskab (det første år) uden at skulle have regnskabet revideret af en autoriseret revisor ? Håber I kan besvare mine spørgsmål. Hvis du kun er sikker på svaret ved et af mine spørgsmål, modtager jeg gerne dit råd med glæde :) Bedste hilsner Morten |
1: Arbejdsskadeforsikring ca 1500 kr per år er lovpligtig for alla aktive selskabsejere - også hvis de har 0 kr i løn. Mulig brug for indbo forsikring for aktiver (som jo ikke dækkes af privatforsikringen) og evt arbejdsløshed/sygdom
2 fat i en revisor - Hvis DU sælger ham for 5000 kr så får han 10% af kapitalen hvis vi forestiller os det sker direkte efter etablering så kursen er 100 og kapitalen dermed 50.000 kr. Hvis der skal ske kapital udvidelse - nye aktier for 5000 kr er det meget mere kompliceret
3 Ja der er ikke krav om revision som du beskriver det - du skal bare kunne klare at lave årsrapport og selskabsselvangivelse og det er der mange der ikke kan = regn i størrelsesorden 3000 kr til regnskabshjælp i alle fald
vh John H