Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om det at starte ApS

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt nytår til jer alle sammen ! :)

Som et af de største "projekter" i 2015 for mig er, at jeg vil opstarte mit eget selskab. I den forbindelse har jeg brugt meget tid på at søge på nettet for at finde svar på mine spørgsmål - desværre uden held. 

Til dagligt er jeg studerende og jeg budgetterer ikke med at skulle udbetale fast løn til mig selv. Fortjenesten af min virksomhed ligger derfor længere ude i fremtiden. 

1. spørgsmål:Når jeg ikke skal have udbetalt løn, men naturligvis vil ende med at bruge mange timer på selskabet, hvilke forsikringer er så lovpligtige at tegne? Hvis jeg ikke får løn, er der vel ikke nogen ansatte i firmaet som der skal betales løn til, og dermed vel heller ikke behov for forsikringer ? 

2. spørgsmål: Jeg regner med selv at betale startkapitalen på 50.000 kr. til opstart. Hvor mange anparter og til hvilken kurs, ved jeg ikke helt endnu. Men lad os sige 100 anparter til kurs 100. Her vil en anpart vel så koste 500 kr.? Herefter er der interesserede, som gerne vil investere mindre beløb på 5.000 kroner i mit selskab. Når jeg har etableret startkapitalen på 50.000 kr. af min egen lomme og den første interesserede vil betale 5.000 kroner, får han så 10 af anparterne og vil egenkapitalen så være steget til 55.000 kr.? 

Og hvis jeg udsteder de 100 anparter til kurs 200 vil den samme person i dette tilfælde så ikke kun få 5 anparter for 5.000 kr., samtidig med at egenkapitalen stadigvæk er steget til 55.000 kr. 

3. spørgsmål: Selskabet vil naturligvis i starten ikke have så stor omsætning eller indtjening. Derfor vil selskabet jo ligge i regnskabsklasse A. Er det korrekt forstået af mig, at der for denne regnskabsklasse gælder, at der ikke behøves revision af selskabet. Dvs. jeg i princippet gerne selv må lave selskabets bogføring og regnskab (det første år) uden at skulle have regnskabet revideret af en autoriseret revisor

Håber I kan besvare mine spørgsmål. Hvis du kun er sikker på svaret ved et af mine spørgsmål, modtager jeg gerne dit råd med glæde :)

Bedste hilsner Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39

1: Arbejdsskadeforsikring ca 1500 kr per år er lovpligtig for alla aktive selskabsejere - også hvis de har 0 kr i løn. Mulig brug for indbo forsikring for aktiver (som jo ikke dækkes af privatforsikringen) og evt arbejdsløshed/sygdom

2  fat i en revisor - Hvis DU sælger ham for 5000 kr så får han 10% af kapitalen hvis vi forestiller os det sker direkte efter etablering så kursen er 100 og kapitalen dermed 50.000 kr. Hvis der skal ske kapital udvidelse - nye aktier for 5000 kr er det meget mere kompliceret

3 Ja der er ikke krav om revision som du beskriver det - du skal bare kunne klare at lave årsrapport og selskabsselvangivelse og det er der mange der ikke kan = regn i størrelsesorden 3000 kr til regnskabshjælp i alle fald

vh John H

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 23:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

3 - alle kapitalselskaber starter som min. I klasse B, der er som sagt ikke krav til revision nåede er under grænserne, men husk dette fravalg skal være medtaget i stiftelsesdokumenter, vedtægter mv. Allerede ved stiftelse ellers hænger du på det alligevel.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:37

Cef:
3 - alle kapitalselskaber starter som min. I klasse B, der er som sagt ikke krav til revision nåede er under grænserne, men husk dette fravalg skal være medtaget i stiftelsesdokumenter, vedtægter mv. Allerede ved stiftelse ellers hænger du på det alligevel.

godt point . Vil det ikke være noget der kan vise sig at ramme som en lille hammer i baghovedet på mange selvstiftede IVS selskaber tror du? (ved du ikke har statistik, men hvor skulle disse selvstiftere dog faktisk vide det fra?)

Side spørgsmål - Tror du, at styrelsen overhovedet holder øje med, om nye IVS som ikke har fravalgt i stiftelse og vedtægter, - bare afleverer uden revision?  Et erkendt-  rent TROR du spørgsmål men??

vh John H

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 01:14

2. Du undgår kapitaludvidelse, hvis du selv - evt. via banklån - stifter med den nødvendige kapital, f.eks. 80.000, og derefter sælger anparterne til pari til de interesserede. Allersmartest må det være at have dine investorer med fra starten, hvis du kender dem og beløbsstørrelserne. Men det skal ikke være meget mere kompliceret end som så, før du - som andre også siger - skal tage professionel rådgivning for din egen pengepungs skyld. Held og lykke med det!

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 12:48

Cookie - John Hannover:

Cef:

godt point . Vil det ikke være noget der kan vise sig at ramme som en lille hammer i baghovedet på mange selvstiftede IVS selskaber tror du? (ved du ikke har statistik, men hvor skulle disse selvstiftere dog faktisk vide det fra?)

Side spørgsmål - Tror du, at styrelsen overhovedet holder øje med, om nye IVS som ikke har fravalgt i stiftelse og vedtægter, - bare afleverer uden revision?  Et erkendt-  rent TROR du spørgsmål men??

vh John H

Vi kan tro mange ting og vide meget lidt. Når man kigger omkring på mange af de spørgsmål og forhold, som mange stiller fx her på Amino, så vil jeg alligevel vove den påstand, at det helt sikkert vil være tilfældet, at der bliver indleveret årsregnskaber uden revision - hvor dette ikke var fravalgt i stiftelsesdokumenter. Om eogs reelt går ud og kontrollerer disse forhold er tvivlsomt, men efter overgangen til XBRL burde de have værktøjerne til at kunne modtage advarsler og lave udsøgninger af data i regnskaberne relativt simpelt. Fx bliver de enkelte elementer inddelt og kan give forskellige advarsels "flag". Jeg bruger i dagligaden NN markedsdata til udsøning af regnskabsoplysninger og herinde kan man fx se på de enkelte regnskaber forskellige koder for supplerende oplysninger/forbehold i revisors påtegning, evt. forpligtelser og meget andet.

Når det så er sagt, så tror jeg helt sikkert kvaliteten i de helt små regnskaber som indleveres ikke er voldsomt høj og der må generelt antages mange fejl og mangler. Se fx: http://www.fsr.dk/Nyheder%20og%20presse/Pressemeddelelser/Pressemeddelelser-2014/Ulovlige%20laan%20skjules%20ved%20at%20fravaelge%20revision

Nu skal der imidlertid behandles et nyt EU forslag, som derfor må forventes gennemført her medio januar, hvortil de helt små selskaber får lempet meget markant i reglerne for deres regnskaber og oplysningskrav: http://www.fsr.dk/Nyheder%20og%20presse/Nyheder/Nyheder-2014/Nye-regnskabsregler-risikerer-at-skade-virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:19

Cef:
men husk dette fravalg skal være medtaget i stiftelsesdokumenter, vedtægter mv.

På hvad bygger du det, at der skal ske fravalg og ikke tilvalg?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:23
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Skrevet kl. 14:26

Ja, afsnit 4.1.2 eller 16.3 i ovenstående link siger det meget godt :)

Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 17:27

Tak for de mange svar. 

Forsikringen kan jeg ikke helt slippe udenom virker det til.

Angående kapital så tænker jeg, at jeg helst selv vil være 100 % ejer fra dag 1. Det er med bagtanke på at undgå at skulle lave en Ejeraftale, som virker meget dyr! Dermed kan jeg selv opstille vedtægterne og så kan medejerne få medejerskab på mine vilkår så at sige. 

Jeg har et yderligere uddybende spørgsmål efter jeg læste lidt op på ApS i går aftes:
Skal der hele tiden være mindst 50.000 kr. i likvide midler i selskabet ? Dvs. må jeg ikke gå ud at købe vare for 25.000 kr. idet beholdningen så vil være halveret, eller skal der hele tiden mindst være 50.000 i likvide midler?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)