Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsregnskab klasse A

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Egon:
Det må næste gælde for anden erhverskørsel også, da jeg hvertfald har haft kontakt med dem hos skat, hvor de gjorde klart, at man sagtens kan bruge privat bil og trække det fra eller lignende, i anden virksomhed. Men jeg vil kontakte dem igen.
Meld gerne tilbage og gør mig klogere på det område - om man kan trække det man kalder erhvervskørsel fra - også når man kører fra nogen man ikke får løn fra - jeg TROR det ikke - men meld tilbage tak Smile  Godt Nytår

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 01:43

Hej John m.fl.,
Noter lige, at han skriver, at sæsonarbejdet hos forældrene er lønnet. Derved burde der ikke være problemer med at at kunne modtage skattefri kørselsgodtgørelse så længe det opfylder de grundlæggende betingelser (reelt ansættelses forhold med kontrakt, udbetales ifb. Løn kørsel, reel erhvervsmæssig kørsel, ej blot daglig befordring (se dog 60 dages reglen !) og opfyldelse af dokumentationskravene). For den personlige virksomhed skal det grundlæggende ligeledes opfyldes og så føres som fradrag over resultatet.
Kørselsgodtgørelse kan dog tages som fradrag direkte på selvangivelsen hvis ikke det udbetales af arbejdsgiveren. Fradraget sker til samme satser som øvrig befordring som er 2,10 for kørsel over 24 km. https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1988906

Ps. Jeg er nød til og bemærke kørselsgodtgørelse kan udelukkende udbetales skattefrit ved efteruddannelse og ikke videreuddannelse som fx. HD.

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064181

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:50

CEF - jep det ligger også i svaret længere oppe - netop at da han er lønnet får han fradrag som befordringsfradrag for det lønnede arbejde når de ikke udbetaler

Det som trådstarter så spørger om til sidst er, om det så gælder for al anden erhvervsmæssig kørsel også - fra nogen han ikke er lønnet fra, og det tror jeg ikke?

vh John H

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:16

Nej enig - så har jeg ikke nærlæst tråden godt nok :)
Der vil jo i så fald ikke være nogen indkomst at "erhverve, sikre eller vedligeholde" som jo er grundprincippet i skatteretten. Der vil i så fald være tale om ren venne tjeneste, som der ikke gives nogen skatte gevinster/fradrag på.

Godt nytår :)

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 15:57

Jeg mente ikke erhverskørsel jeg ikke var lønnet for.
Men ved befordringsgodtgørelse hos skat står der at det handler om kørsel til og fra arbejde og ikke selve kørsel i arbejdstiden. Mit spg var som om den kørsel kan trækkes fra som køreselsgodtgørelse når man bruger privat bil i virksomhed hvor man er ansat.

Jeg kan så forstå at det kan man godt, men taksten ligger så på den samme som befordringsgodtgørelse og ikke kørselsgodtgørelse i egen virksomhed?
Befordring betyder jo at bevæge mennesker fra et til andet sted, og er altså kun til og fra arb. Der må være kørselsgodtgørelse på arb (på lønnet arbejdsplads) hvor man bruger sin private bil.
Igen må jeg lige kontakte skat, i så fald for at finde ud af hvor det skal skrives ind.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:05

Egon:
Jeg mente ikke erhverskørsel jeg ikke var lønnet for.
Men ved befordringsgodtgørelse hos skat står der at det handler om kørsel til og fra arbejde og ikke selve kørsel i arbejdstiden. Mit spg var som om den kørsel kan trækkes fra som køreselsgodtgørelse når man bruger privat bil i virksomhed hvor man er ansat.

Jeg kan så forstå at det kan man godt, men taksten ligger så på den samme som befordringsgodtgørelse og ikke kørselsgodtgørelse i egen virksomhed?

helt korrekt - og jeg mener at befordringsgodtgørelses taksten skrives i feltet for befordingsgodtgørelse som har eget felt, men hør skat

Side 3 ud af 3 (26 indlæg)