Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsregnskab klasse A

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisoreleven:

Enig med John, i dit tilfælde er en revisor langt fra nødvendig. Det lyder til du selv har styr på det med moms og du har helt sikkert også styr på de omkostninger der kan trækkes fra er korrekte.

Altså du har kr. 70.000 i overskud, omkostninger for kr. 40.000, hvilket giver et skattepligtig resultat på kr. 30.000.

Derefter tager du de antal km du har kørt af erhvervsmæssig karakter og ganger med statens takster og fradraget dette i de 30.000. Lad os sige du ender med at have kr. 25.000 som du skal beskattes af. Disse skriver du i overskud af virksomhed som John også siger.

Ja men det er fantastisk og fantastisk at i hjælper :)
Jeg kan så forstå at det skal skrives i den udvidede selvangivelse, kan jeg finde den på skat? Og hvornår kan den findes derinde?
Lige nu kan jeg slet ikke logge på skat :)

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 17:15

Cookie - John Hannover:

du kan ikke trække noget fra du kører for et andet firma - det er af din egen lomme. HVIS du var på løn - normal løn i det andet firma kunne du men ellers ikke

Hvorfor du vælger at gi den anden virksomhed en gave ved gratis kørsel er jo lidt svært at forstå, og skal giver i alle fald ikke nogen form for fradrag for den type gaver.

Du må finde et andet arrangement med den anden

vh John H

Jeg er på løn i det andet firma som er mine forældres. Jeg arbejder nuværende tidspunkt halvdelen af året i deres virksomhed, samtidigt med at jeg har min egen helårligt. Hvad jeg har kunnet læse mig til skal de enten betale til mig, eller jeg kan få kørselsgodtgørelse. Jeg kan selvfølgelig ikke trække det fra i mit eget regnskab til min virksomhed.

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 17:17

For at få livet til at dreje :) har jeg egen virksomhed, lønbetalt job 6 måneder årligt (sæsonjob), deltidsjob som underviser og får dagpenge for de resterende timer. Så jeg har en del papirarbejde hele tiden. Hvem der dog bare ku leve 100% af sit eget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17

jeg mener bestemt ikke du kan trække kørselsgodtgørelse fra efter kørebog for noget du gør i et firma du ikke er på lønningslisten i - Andre må godt melde ud - men kørepenge er enten i personlig virksomhed som fradrag - eller for lønmodtagere og ikke for kørsel som vennetjeneste for andre firmaer, eller familie med alt jeg ved.

Er nogen uenige må de gerne dokumentere (foreninger kan i et vist omfang udbetale til ulønnede)

Dine forældre må heller ikke bare betale dig kørselsgodtgørelse uden at du samtidigt har en løn der står i naturligt forhold til den kørselsgodtgørelse - reglen er desværre meget klar - så det er en ren gave til dine forældre  uden at skat vil betale med

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 18:24

Det eneste kørsel jeg kan se han kan fratrække som lønmodtager er befordring såfremt der er over de her 24 km til og fra arbejdet.

Jeg har heller aldrig hørt om nogen der har fået fradrag efter statens takster ved lønmodtagerkørsel :) Man kan derimod godt få det udbetalt skattefrit fra arbejdsgiver som ligeledes har fradrag for det - det kan være det ville være en fordel i denne ''familievirksomhed'' :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35

Revisoreleven:
Man kan derimod godt få det udbetalt skattefrit fra arbejdsgiver som ligeledes har fradrag for det - det kan være det ville være en fordel i denne ''familievirksomhed'
enig - men forudsætning er jo så, at man modtager en løn der står i forhold til kørepengene - da disse ikke må erstatte løn mener jeg

Der skal være et fornuftigt forhold mellem løn og kørepenge (hvordan det så end beregnes ) og ER der løn, ja så kunne trådstarter få befordringsfradrag for kørslen hvis arbejdsgiver ikke betalte kørslen - men ikke uden "passende" løn vel? En forudsætning for udbetaling eller fradrag er - at det er i forbindelse med indtægt givende arbejde mener jeg?

vh John H 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 18:45

Det er muligt du har ret John.

Da jeg var elev og kørte til HD 2 gange i ugen udgjorde min skattefrie kørselsgodtgørelse dog en forholdsvis høj procentdel af den samlede elevløn. Hvorvidt der har været afsagt kendelser på det modsatte ved jeg ikke.

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 18:46

Hej John
Jeg tror du overser at jeg skriver at jeg er på løn 6 måneder af året hos forældrene. I de måneder bruger jeg min private bil i virksomheden. Jeg har førhen haft kontaktet skat der sagde at jeg selv skulle stå for at trække det fra, medmindre som i nævner, at jeg bliver betalt af virksomheden.

Jeg har dog kun kunnet finde frem til at kunne få befordringsgodtgørelse (ca 2kr/km) og altså ikke kørselsgodtgørelse (ca 3,7kr/km), og jeg troede sådan set at jeg kunne få kørselsgodtgørelse, men det kan jeg måske ikke. Befordringsgodtgørelse virker også som noget man kun kan modtage i forbindelse med kørsel til og fra job, og jeg har brugt bilen til andet end det.
Måske jeg skulle ringe og spørge skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:55

Hvis du er på løn - kan du bruge befordrings godtgørelse efter reglerne for det (km tal osv) hvis ikke dine forældre betaler den skatefri godtgørelse så ja som lønnet kan du trække det fra men desværre under befordringsgodtgørelse som jo er ringere (tror 1,68 kr per km over noget med 24 km per dag husker ikke grænsen, men check op

Det må gælde for mellem hjem og arbejde og al anden erhverevsmæssig kørsel vil jeg mene - vent på andre eller spørg skat

Tilmeldt 9. Sep 08
Skrevet kl. 00:26

Cookie - John Hannover:

Hvis du er på løn - kan du bruge befordrings godtgørelse efter reglerne for det (km tal osv) hvis ikke dine forældre betaler den skatefri godtgørelse så ja som lønnet kan du trække det fra men desværre under befordringsgodtgørelse som jo er ringere (tror 1,68 kr per km over noget med 24 km per dag husker ikke grænsen, men check op

Det må gælde for mellem hjem og arbejde og al anden erhverevsmæssig kørsel vil jeg mene - vent på andre eller spørg skat

Tak for svar. Det må næste gælde for anden erhverskørsel også, da jeg hvertfald har haft kontakt med dem hos skat, hvor de gjorde klart, at man sagtens kan bruge privat bil og trække det fra eller lignende, i anden virksomhed. Men jeg vil kontakte dem igen.

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)