Er der en med-Amino, som er bevandret indenfor udvikling til Google Sheets? Jeg har en kunde som mangler en funktion, men jeg kan ikke lure om det overhovedet er muligt. Det ville være super hvis jeg kunne bounce problemstillingen forbi en, som kender det indgående - og hvis det kan lade sig gøre, kan det være en opgave for vedkommende måske.
Se, sagen er den... min kunde har et ark med en produktliste. En kolonne er validation-felter (altså dropdown) med forskellige status. (rød, gul, grøn)
Det de gerne vil have er, en sammentælling af alle skift fra gul til grøn, og en sammentælling af skift fra rød til grøn.
Så der er tre ting i det (som jeg ser det):
1. Tilknyt en trigger på hele kolonnen med statuser 2. Der kan være blanke linjer i mellem - det skal den kunne håndtere 3. Jeg skal kunne se (ved skift) både den gamle værdi og den nye
Jeg har indrømmet aldrig udviklet på Google Apps før - jeg er MS-mand - men jeg synes ikke at kunne finde funktionaliteten i deres dokumentation.
Jeg tænker at farverne opstår vha. en 'conditional formatting'?
I stedet for at bruge farverne som udgangspunkt kan du så ikke opbygge en hvis-sætning der indeholder de parametre der trigger farverne i 'conditional formatting'?
Altså nedenstående 4 kolonner:
K1) En kolonne med tallene 1 = grøn 2 = gul og 3 = rød alt efter nuværende status.
K2) En kolonne med tallene 1-3 for gamle status.
K3) En 'fra gul til grøn'-kolonne hvor du med en hvis-sætning finder disse og giver dem værdien 1 og summerer i top eller bund af kolonne. Hvis-sætning: =HVIS(OG("K2"=2;"K1"=1);1;0)
K4) En 'fra rød til grøn'-kolonne hvor du med en hvis-sætning finder disse og giver dem værdien 1 og summerer i top eller bund af kolonne. Hvis-sætning: =HVIS(OG("K2"=3;"K1"=1);1;0)
Håber at ovenstående giver mening? Det er altid mere besværligt at skrive hvordan man vil gøre i et Excel/Google regneark, end at vise det.
Hej Sarah. Farverne er den tekst som er i dropdownlisterne.
Problemet som jeg ser det er, at (lad os antage at status er kolonne D) der kan være blanke linjer i mellem, så kolonne D kan være tom... brugeren skal endvidere kunne indsætte og fjerne linjer... så det vil vel være en trigger der gælder ændringer i kolonnen, eller?
Det er lidt svært for mig helt at forstå detaljerne når jeg ikke sidder med filen foran mig. Men jeg tænker at der både skal være en kolonne for hvad status var før og hvad det er blevet ændret til. Du kan ikke lave ændringen i en kolonne, uden at have hvad den var før i en anden kolonne, og så vise hvad ændringen indebar.
Hvis du har de to kolonner og en hvis-sætning, vil det ikke være noget problem med blanke/slettede rækker. Disse kan bare kodes til at vises som tomme i hvis-sætningen.