Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etableringskonto

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har jeg misforstået noget, men kan en etableringskonto kun oprettes af lønmodtagere? og ikke af en på dagpenge?

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 09:40

Hej Henrik.

Det har du nok ret i. Her er et uddrag fra lov om etableringskonto.

"§ 3 Stk. 2. Til lønindtægten henregnes kontant løn med tillæg af den skattemæssige værdi af frit ophold og andre goder, som lønmodtageren har oppebåret i kraft af arbejdsforholdet, samt beløb, der af arbejdsgiveren er udbetalt som godtgørelse for udgifter, der påføres lønmodtageren som følge af arbejdet, herunder udgifter til rejse, ophold og fortæring under rejser, bortset fra beløb, der omfattes af bestemmelsen i ligningslovens § 9, stk. 5, 2. pkt. Ved beregningen af nettolønindtægten foretages fradrag efter ligningslovens §§ 9-9 D."

Dagpenge kan vel ikke kaldes kontant løn, så jeg vil tro at det er korrekt.

Hilsen fra Jakob
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 09:53
Dato: 2/8/2006 9:39:54 AM Forfatter: JakobN

Hej Henrik.

Det har du nok ret i. Her er et uddrag fra lov om etableringskonto.
Hilsen fra Jakob

Jeg syntes det er forvirrende, for længere ned står der

" Berettiget til at foretage indskud på etableringskonto er fuldt skattepligtige personer, som i indkomståret har oppebåret lønindtægt, eller som indtil 5 år efter etableringen af den selvstændige erhvervsvirksomhed, jf. § 5, oppebærer lønindtægter eller overskud fra den selvstændige erhvervsvirksomhed, og som ved udgangen af indkomståret ikke er fyldt 67 år.  Berettiget til at foretage indskud på etableringskonto er fuldt skattepligtige personer, som i indkomståret har oppebåret lønindtægt, eller som indtil 5 år efter etableringen af den selvstændige erhvervsvirksomhed, jf. § 5, oppebærer lønindtægter eller overskud fra den selvstændige erhvervsvirksomhed, og som ved udgangen af indkomståret ikke er fyldt 67 år.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 10:01
I dit udvalgte citat er det jo også præciseret, at man skal have oparbejdet en lønindtægt.  Så det er vel ikke så forvirrende. Men lovtekster kan være lidt kringlede at læse. Jeg var selv ude for 3-4 måneder siden for at se på etableringskonto. Jeg er dog ikke dagpengemodtager.

Hilsen fra Jakob

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 10:06

Jeg fandt lige noget mere på skats hjemmeside:

Nettolønindtægten består af kontant løn med tillæg af den skattemæssige værdi af frit ophold og andre goder, som lønmodtageren har fået i kraft af arbejdsforholdet, samt beløb, der af arbejdsgiveren er udbetalt som godtgørelse for udgifter, lønmodtageren har haft som følge af arbejdet, herunder udgifter til rejse, ophold og kost under rejser. Dagpenge og rejsegodtgørelse, der modtages under udførelse af offentlige hverv, og skattefri rejsegodtgørelse efter de faste satser medregnes dog ikke. Bidrag til pensionsordninger oprettet i et ansættelsesforhold skal heller ikke medregnes. Dette gælder både arbejdsgiverens bidrag og arbejdstagerens egne bidrag. Derimod fratrækkes bidrag til privattegnede pensionsordninger ikke ved opgørelsen af lønindkomsten.

Hilsen fra Jakob

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 10:42
Dato: 2/8/2006 10:05:53 AM Forfatter: JakobN

Dagpenge og rejsegodtgørelse, der modtages under udførelse af offentlige hverv, og skattefri rejsegodtgørelse efter de faste satser medregnes dog ikke.

Hej Jacob,

Tak for dine svar,  jeg tror jeg har fattet det nu, jeg kan ikke medregne dagpenge i 2005, men dermod kan jeg godt indregne den løn jeg har optjent i 2005

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:09
Man kan godt oprette en etableringskonto hvis man er på dagpenge, men indskuddet beregnes i forhold til lønindtægten og dagpenge betragtes ikke som løn i etableringskontolovens forstand. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Skrevet kl. 11:16
Det kan jeg ikke lige få til at harmonere med skattevæsenets egen opfattelse/beskrivelse. - eller retsinfo. Hvis man "kun" kan indskyde et max %-beløb af sin nettolønindtægt for året, og din nettolønindtægt beregnes udfra lønindtægt dog ikke dagpengeudbetalinger medtaget, vil det være x% af 0 kr. Det handler jo ikke så meget om fradraget men om indskuddet. For der er naturligvis heller ingen fidus i at indskyde på en etableringskonto, hvis der ikke er noget fradrag, da hele ideen med etableringskontoen jo er at udskyde skatten til du etablerer dig.

Men jeg er ikke skatteekspert, så hvis du positivt ved at det kan gøres, så blev jeg da så meget klogere.

Hilsen fra Jakob
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:18
Jamen du har helt ret. Se ovenfor.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 18:36
Dato: 2/8/2006 11:16:04 AM Forfatter: JakobN
Det kan jeg ikke lige få til at harmonere med skattevæsenets egen opfattelse/beskrivelse. - eller retsinfo. Hvis man ''kun'' kan indskyde et max %-beløb af sin nettolønindtægt for året, og din nettolønindtægt beregnes udfra lønindtægt dog ikke dagpengeudbetalinger medtaget, vil det være x% af 0 kr. Det handler jo ikke så meget om fradraget men om indskuddet. For der er naturligvis heller ingen fidus i at indskyde på en etableringskonto, hvis der ikke er noget fradrag, da hele ideen med etableringskontoen jo er at udskyde skatten til du etablerer dig.
Men jeg er ikke skatteekspert, så hvis du positivt ved at det kan gøres, så blev jeg da så meget klogere.
Hilsen fra Jakob

Derimod burde jeg kunne bruge det jeg har optjent af løn i 2005 til at lave en beregning udfra og på den måde få et fradrag

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)