PÅ forhånd tak |
Ikke kontakt... Men kontrakt, altså lejekontrakt!
Ikke kontakt... Men kontrakt, altså lejekontrakt! |
Ja, det er muligt - og dumt... mvh Hans |
Hmm, forstår ikke rigtig dit spørgsmål. Åbne en butik uden en lejekontrakt? Er din plan at gå ud og finde et eller andet tilfældigt lokale og så åbne en butik i det? I så fald er jeg enig med Hans: Selvfølgelig er det muligt (med de rette remedier), men dumt. Det kan jo give en masse biks med politiet m.v., og ejerne/lejerne af det lokale, du okkuperer, bliver måske også lidt knotne over pludselig en morgen at opdage, at en fremmed henover natten har åbnet en butik i deres lokaler. Men OK, hvo intet vover... Nå, men ud fra de - meget begrænsede - oplysninger, du giver, er det lidt svært at komme med et brugbart svar. Du kan eventuelt starte ud med at kigge lidt i erhvervslejeloven (for eksempel § 34, stk. 1: Lejeren må ikke uden udlejerens samtykke bruge det lejede til andet formål end aftalt). Hvis der ikke er tale om et erhvervslejemål, men i stedet et beboelseslejemål, findes der er en helt tilsvarende bestemmelse i lejelovens § 26. stk. 1. God weekend Jacob |
Ja, undskyld mit alt for korte svar tidligere. Jeg opfatter dit spørgsmål således, at du har lejet et lokale, men at lejekontrakten ikke er på plads endnu. Men altså - hvis du lejer et lokale, så skal du skaffe dig en lejekontrakt. Ellers er du simpelt hen for dårligt stillet. mvh Hans |
Ja det kan man sagtens.
Men det kan/vil næsten altid ende med store problemer. Til forskel fra private lejemål, hvor lejer ofte er godt stillet uden en kontrakt (for så træder lejeloven automatisk i kraft). Så vil man ved erhvervslejemål have alt for mange ting der kan diskuteres. f.eks har du ret til afståelse. Hvad hvis du fortager ændringer af lokalet. Hvem skal betale for forbedringer Hvordan og hvor hurtigt kan du opsiges. Osv. Min anbefaling er hvis du allerede er i et sådanne lejemål, så udbed dig en kontrakt nu. Men vær opmærksom på at du nu ikke behøver at godkende klausuler og andre særlige tillæg/tiltag fra udlejer. F.eks også en lang bindings periode. Det kan i nogle særlige tilfælde være en fordel at havde indgået lejemålet uden kontrakt, men jeg tro aldrig at det kan være en fordel at fortsætte et lejemål på længere sigt uden kontrakt
|