Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

One stop moms i fx Dinero

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Pr. 1/1 2015 indføres noget der hedder "One Stop Moms" (se: skat.dk/m1ss ) for visse typer af ydelser, fx elektroniske ydelser.

Det betyder bl.s. at man skal opkræve den tyske momssats af private i Tyskland (for elektroniske ydelser), hvorefter man via SKAT i Danmark, efterfølgende, skal indrapportere det samlede salg til Tyskland og derefter lade SKAT betale de tyske skattemyndigheder den opkrævede moms.

Kan man I dinero, allerede nu, oprette enkelte fakturaer med en anden momssats end vi har i Danmark?

Umiddelbart tænker jeg, at Dinero godt kan fungere efter de nye regler træder i kraft (og indtil de indbygger det automatisk) hvis man blot kører et separat regnskab i Excel, hvor man holder styr på hvor meget man har faktureret privatpersoner i de forskellige andre EU-lande ....

Nogle svar på mit spørgsmål og tanker om One Stop Moms nogen vil dele?

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

det optimale var hvis Dinero lavde en salgskonto for alle EU lande, men det er jo ganske mange  så man havde en til hvert land

Alternativt vil jeg mene man som foreslået må køre via excel men - man kan vel ikke i Dinero få en faktura ud med f.eks fransk momssats og selv om den der betaler jo som sådan ikke har noget at bruge momssatsen til (er jo kun private som ikke kan trække fra) synes jeg dels det er unaturligt ikke at vise den og dels skal man jo så kun bogføre beløbet UDEN den udenlandske moms

Jeg er enig i, at man vel kan bruge excel og angive landet -- beløb uden moms og så landets momssats - for hvert enkelt EU land man har salg i - og så kun bogføre selve beløbet uden moms for sig på en konto for EU salg ydelser til private UDEN moms (ny man laver)

Man må så, som jeg lige kan se det - når der skal indberettes i one stop shop - indberette ud fra excel for hvert land - og det samlede beløb må man så ha inde på en konto under moms i Dinero, for at afstemme med betaligen via bank.

F.eks ny konto One stop shop moms EU  som skal høre under salgsmoms f.eks.. konto 64010 og der må man så bogføre beløbet og så bør det MÅSKE (her må Dinero svare) komme med i momsafregningen og dermed kunne stemmes af mod bank når man bogfører momsen betalt. Jeg kan se, at 64010 i alle fald lægger sig som den skal - som skyldig moms

Man skal nok sørge for at bogføre det på ny 64010 sidste dag i momsperioden, så det kommer med sammen med den øvrige moms der skal betales

Man kunne også bogføre mod 64010 hver gang, men det må række at bogføre den nye moms EU sidste dag i hver momsperiode og så via excel ha indberetningen til skat

Spændt på at høre om Dinero mener den fungerer så

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Har spurgt både Dinero, og Billys Billing. Dinero bliver vist ikke klar med det pr. 1/1-15 og Billys Billing er ved at lave det - og siger, at de regner med at blive klar til den nye ordning pr. 1/1-15.

Indtil videre vil jeg køre mine fakturaer til privatkunder i andre EU-lande uden om Dinero (som jeg bruger pt.), da moms opkrævet i fx Sverige og Tyskland ikke skal betales til samme konto som den danske moms (dette blev oplyst på SKATs netop overståede webinar om One Stop moms). 

Så vil jeg satse på, at Dinero har fået det implementeret i deres regnskabsprogram inden første indberetning af One Stop Moms (April, 2015).

Den løsning du foreslår med en konto 64010 til udenlandsk moms (og et separat landeregnskab i Excel), hvis jeg ellers forstår den rigtigt, kan kun lade sig gøre hvis man (i Dinero) kan lave fakturaer med de momssatser, der gælder i de respektive lande, man opkræver moms for.

Såvidt jeg ved (jeg tager muligvis fejl) kan man ikke bare skifte momssatser i Dinero fra faktura til faktura.

Jeg er også spændt på både Dinero's og Billy Billings officielle respons - det ville være mærkeligt hvis det ikke er noget de har diskuteret hvordan de implementerer i deres respektive regnskabsprogrammer.

/anders 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt Anders .- du kan ikke lave faktura med alle de forskelige momssatser (spændt på om BB virkeligt er klar med det 1/1) så du er tvunget til excel løsningen + en faktura uden for Dinero (words or whatever) og så bogføre manuelt på konto EU salg omvendt bet-pligt private - så kan det virke

Duer ikke med mange handler men jeg har endnu ikke hørt om regnskabsprogram der kan lave alle EU momssatser som frit valg desværre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

God idé med en konto a la "EU salg ...."

Tror dog jeg vil kalde den "EU salg privat-osm" og så lave alle fakturaerne i MS Word. "EU salg privat-osm" for at understrege, at der er tale om private og one-stop-moms.

Jeg vil dog ikke kunne bruges Dinero's indbyggede valutaomregning, da det hele skal bogføres manuelt.

Vil jeg bare sådan kunne oprette en ny konto, som så kun påvirker regnskabet med det, der er solgt for ex moms?

Tænker, at jeg kan bare kan få fakturaerne ind i Dinero som finansbilag. Så må jeg nummerere fakturaerne på en eller anden smart måde, fx med kommatal, så den fortløbende nummerering ikke brydes.

Jeg undrer mig lidt over hvorfor der næsten ikke er nogen, der skriver om de nye regler vedrørende One-Stop-Moms.

Måske påvirker det i virkeligheden ikke særligt mange.

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Nielsen:

1

Vil jeg bare sådan kunne oprette en ny konto, som så kun påvirker regnskabet med det, der er solgt for ex moms?

2

Tænker, at jeg kan bare kan få fakturaerne ind i Dinero som finansbilag. Så må jeg nummerere fakturaerne på en eller anden smart måde, fx med kommatal, så den fortløbende nummerering ikke brydes.

3

Jeg undrer mig lidt over hvorfor der næsten ikke er nogen, der skriver om de nye regler vedrørende One-Stop-Moms.

1 ja det kan du sagtens og også den nye konto under salgsmoms som jeg foreslog så du kan bogføre momsen samlet i kvartals slut

2 Ja det kan du sikkert - jeg tror skat vil ha stor forståelse for anden nummerserie for lige præcis non stop moms - når du kan vise den hænger helt sammen - men det må du høre skat om - jeg kan ikke se de vil lave brok når det er sådan at ingen regnskabsprogrammer fra start klarer den fakturering.

Jeg ville bare bruge kassekladde direkte frem for finansbilag - men begge dele går sikket

http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/nye-momsregler-for-en-del-ydelselssalg.html for what it is worth

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Nielsen:

Jeg undrer mig lidt over hvorfor der næsten ikke er nogen, der skriver om de nye regler vedrørende One-Stop-Moms.

Måske påvirker det i virkeligheden ikke særligt mange.

Jeg tror du har helt ret:-) Det påvirker ikke ret mange, så incitamentet for at understøtte den slags regler automatisk er ikke ret stort... 

Meeeen, der er nu flere systemer derude, der kan håndtere det. Nu kommer jeg selv fra Xena og vi kan håndtere alle de momskoder du har lyst til. Det skyldes som sådan ikke nye love fra EU, men at denne problematik faktisk har eksisteret længe i lidt større virksomheder som har et "større" salg til udlandet. Nu er den så begyndt at dukke op for lidt mindre virksomheder fordi de samme regler nu gælder på enkelte typer af varer/ydelser uanset omsætningen. I Xena er det løst ved at momskoderne kan knyttes til en varegruppe OG et land. Så på ens "Mine ydelser"-varegruppen sætter man op hvilken moms der skal anvendes i hvilke lande. På den måde er det muligt at håndtere momsen af et salg helt automatisk så længe der er valgt det rigtige land på debitoren under et salg. Du kan på den måde have to varer/ydelser på samme ordre med hver deres moms(f.eks. en med tysk moms og en som er momsfri). Om man så ønsker at momsregistrere sig et et givent land og afregne direkte til dem eller benytte sig at SKAT's One Stop Moms-ordning er op til en selv... 

/Thomas (hvis ovenstående svar muligvis er farvet af afsenderen på hans lønseddel;-) )

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

det er da reelt nok Thomas - godt at vide der selvklart er systemer til at håndtere helt individuel moms - og i mange kan man jo klart selv oprette det med hver sin konto Salg Rumænien - Frankrig osv med den lokale moms som ny momskode (dog ikke Dinero som jeg ser det  - hvor man ikke kan lave individuel moms?)

Vist findes det da, for ja, der er jo selskaber som via oms er så store, at de skal være registrerede i flere lande

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Glostrup
Tilmeldt 22. May 08
Indlæg ialt: 33
Fra  myBiss ApS Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,

I myBiss er det lagt op til brugeren hvordan man vil bruge momsen, man kan lade systemet indsætte moms på alle fakturalinier, eller definer momsen på selve varen som hentes ind i fakturaen, eller som helt tredje kan man selv taste momsværdien ind på ordre (fakturalinien). Se screendump.

Hilsen

Hüseyin Aliz

myBiss Business Systems

http://www.mybiss.dk

Fakturering, projektstyring, timeregistrering, opgave og aktivitetsstyring og meget mere..

http://www.mybiss.dk

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder godt, Hüseyin!

Jeg tænkte på, om det måske kunne betale sig, helt at have to eller flere regnskaber i Dinero, så der er ét for hvert land? Hvis det kun drejer sig om Tysklad og måske ét til, ville Dinero selv kunne holde styr på momsen i de lande. Bare en tanke..

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)