Hej... Er der en der kan hjælpe mig med at forstå problematikken (hvis der da er sådan en) omkring personlige udtag i en enkeltmandsvirksomhed. Min revisor har forklaret mig, at jeg ikk kan tage løn ud, og at min indkomst er bundlinien d. 31. dec. Hertil er jeg het med. Min revisor siger så, at jeg kan lave personlige udtag i firmaet, når jeg har brug for penge. Dette skulle være ligesom at flytte penge fra min opsparingskonto til min lønkonto. Og derfor skal der ikk betales skat af det, da jeg bare flytter pengene rundt mellem mine egne private kontoer. Jeg har fået det forklaret sådan to gange af min revisor, men jeg forstår det stadig ikk helt. Er der en kyndig person, der kan forklare dette? Min revisor forklarede det også således: Jeg kan lave et indskud i firmaet, hvilket ikk betyder at jeg får penge tilbage i skat (den er jeg egentlig med på) og på samme måde kan jeg lave et udtag i firmaet uden at skulle betale skat (den er jeg ikk med på). Det hele skulle hænge sammen med at det er en privat enkeltmandsvirksomhed... Håber der er en kyndig person, der kan forklarer det bedre end min revisor... Mvh Lars Jørgensen |
Hej Lars
Jeg skal gøre et forsøg, men der er desværre mange som dig, som synes klodserne vender på hovedet, når revisoren snakker.
Bundlinien er din personlige indkomst, som du skal betale skat af. / Dette er din løn, som du dog ikke har betalt skat af endnu. (med mindre du har betalt B-skat)
Likviditet (Banken / Kassen): kan du hæve eller indsætte penge på, som nu er muligt. Du kan også kalde disse transaktioner for indlån eller udlån ligesom i en bank.
Du skal bare huske på, at skelne skarpt mellem HÆVET / LØN - det er to vidt forskellige ting.
LØN = bundlinien (årets resultat) - Betalt B-skat
HÆVET = et lån virksomheden yder dig.
En tommelfingerregel: Hæv aldrig mere ud end 50% af bundlinien - som kan sidestilles med nettobeløbet på lønsedlen, som du fik da du var alm. ansat.
Håber du blev klogere!