Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero - Bogføring af acontoskat

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dinero-brugere...

Jeg forsøger at bogføre acontoskat, og har gjort det vha. et finansbilag.

Jeg har valgt:

Konto: 63060 (Skyldig selskabsskat)
Modkonto: Firmabankkonto
Beløb: Positivt beløb

Men jer er virkelig i tvivl om:
1. Skal jeg anvende et finansbilag? (eller kan/skal jeg bruge kassekladde)
2. Er det korrekt, at beløbet skal være positivt, hvis jeg skylder acontoskab?

Jeg er klar over, at spørgsmålet kan virke banalt for nogle... men jeg har (desværre) ikke den store erfaring med regnskab - men vil alligevel gerne gøre et forsøg selv.

På forhånd tak,

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville bruge kassekladde - men det går sikkert også via finansbilag - har ikke brugt det

Den aconto skat du betaler - betaler du fra banken. Penge UD af bank er altid Kredit = minus fortegn - og penge ind i bank altid Debet = + i fortegn. Den kan du bruge til at huske masser andre transaktioner på, da bank jo så ofte er med og du ved om det er penge ind eller ud af bank

Her penge ud af bank = kredit bank = minus og så er modpost 63060 givet - nemlig debet og dermed plus på den side når du bogfører betaling af aconto skat -. som jeg forstår du er ved at gøre

Som ny i regnskab ville jeg givet trods alt finde en bogholder eller revisor eksternt til at chekce alt senest ved årsskiftet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

OK. Jeg har gjort det lige omvendt - og det vil jeg lige få rettet op på.

Jeg synes det giver god fornuft at bruge bankkonto som "Konto", og angive beløbet som "Minus", og bruge 63060 som "Modkonto". Så forstår jeg dog også. Men jeg vi nu antage, at det giver præcis det samme, idet jeg jo havde "Plus" samt byttet om på konti.

Mht. at få tjekket regnskabet, så tror jeg du har helt ret. Men hvor finder man en god bogholder, som "gider" at bruge (forhåbentlig) få timer på at hjælpe? Jeg har jo af princip (ja, du har efterhånden svaret på mange af mine spørgsmål med ApS, IVS osv.) forsøgt at gøre så meget selv, for at holde omkostningerne nede i min spæde start som "virksomhedsejer)...

Tak for svaret.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

www.agera.dk kan gi 3 gratis tilbud - men der vil måske også være nogen der reagerer herinde - der er mange god og jeg ville tro - via nettet - bilag i dropbox klares meget på et par timer eller en tusindkroneseddel eller noget i den stil - uden jeg dog kender priser ret præcist

Jeg forstår sagtens lysten til at spare. med flere af de gode kan du faktisk være ude for at du sparer mere end det koster - og er helt inden for lovens rammer

Om det blev rigtigt med plus/minus kan du se, da du jo hele tiden i Dinero som jeg husker det, kan se din banksaldo

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)