Jeg er ved at starte op med mobilt gadesalg i København. Jeg har ikke oprettet en virksomhed, og har dermed ikke noget cvr-nummer. Men så vidt jeg er orienteret er dette heller ikke nødvendigt, hvis man vel at mærke ikke forventer at sælge for mere end 50.000 pr. År.
Jeg har fået indhentet de nødvendige tilladelser, men har tvivl om følgende:
Da de varer jeg sælger vil udmønte sig i kontanter eller MobilePay, hvordan sikrer jeg at jeg bliver beskattet rigtigt af dem, så der ikke er nogen snyd?
Hvis jeg f.eks. Sælger for 10.000 kr og angiver det på selvangivelsen, hvornår bliver jeg så beskattet? Og hvordan kan SKAT vide at jeg ikke har solgt for 20.000 og derved har stukket 10.000kr lige i lommen?
Du dokumenterer køb og salg og øvrige indtægter og udgifter. Hernæst fører du regnskab med dem, f.eks. i et regnskabsprogram, afhængig af kompleksitet. Skat kan ikke vide, hvad du putter i den forkerte lomme, men vi lever jo i et samfund, som siden vikingernes tid har været funderet på tillid til hinanden, så det er ikke et problem.
Hvad mener du med 'mobilt gadesalg'?
Vil det være umuligt at give bon eller faktura for hvert salg? I så fald må du tælle kassen op ved fyraften. Det, som er kommet på din konto med MobilPay er jo dokumenteret.
Hvis jeg f.eks. Sælger for 10.000 kr og angiver det på selvangivelsen, hvornår bliver jeg så beskattet? Og hvordan kan SKAT vide at jeg ikke har solgt for 20.000 og derved har stukket 10.000kr lige i lommen?
Skal kan ikke vide om man snyder men de kontrollerer jo bla.a ved, at dine køb i antal ( og før regnskab så du kan dokumentere dine køb klart) gerne skal passe med dine salg hen ad vejen. Føler skat at du dokumenterer det dårligt, så har de fat i den lange ende, for så kan de ansætte et andet - og måske meget højere salg end det du angiver, så derfor dokumenter ordentligt.
Du skal forskudsregistrere dit overskud og det du skriver på selvangivelsen er det du skulle ha betalt i skat under året. Betaler du først efter du skriver på selvangivelsen, så bliver der lagt en dag til dag rente på skatten -. det kan du undgå ved at forskudsregistrere - og bare gøre det over flere omgange, efterhånden som du kender resultatet bedre og bedre
Du skal kontakte skat og fortælle du vil drive en lille PMV eller uregistreret virksomhed og be om udvidet forskud og selvangivelse.
Hvis der ikke er adgang til strøm tror jeg du kan slippe for kasseapparat, men citat fra anden tråd fra skat: Virksomheder, der efter disse bestemmelser er fritaget for at benytte kasseapparet, er forpligtet til at foretage en daglig kasseopgørelse, der som minimum skal udvise kassebeholdningen ved dagens begyndelse og slutning samt korrektioner for samtlige udbetalinger og sådanne indbetalinger, der ikke vedrører den afgiftspligtige omsætning, således at virksomheden på dette grundlag er i stand til at foretage en korrekt opgørelse af dagens afgiftsplige omsætning. -
Jeg tror også der kan være noget fødevarestyrelse der skal godkende og tilladelse til salg fra gadevogn - måske politi tilladelse - og måske de kan råde dig yderligere - det er ikke et område jeg kan meget om
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER