Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dagpenge og Cvr nummer

Side 4 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis man HAR CVR og vil ha dagpenge er det næsten altid = luk CVR

Selv om du er en yderst kompetent herre John, så stemmer det ikke overens med det jeg selv har prøvet.

Jeg kom ufriviligt på dagpenge, i opstarten af personlig ejet firma, uden ansatte, og fik efter en del dokumentation dagpenge. Men blev modregnet som Serie også skrev efter tidsforbrug.

Jeg ved intet om det samme have gjort sig gældende med ansatte, aps eller andre former som nævnt her i tråden, men jeg tror det ikke. A-kassen gjorde en del ud af at mit firma var registeret som en "hobby" virksomhed. Har man ansatte høre det næppe under hobby-kategorien.

Til trådstarter det ER muligt at have cvr. nummer og få dagpenge, det er bøvlet og du skal dokumentere alt og så skal du stå til fuld rådighed for jobmarkedet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:38

Thomas:

Cookie - John Hannover:
Hvis man HAR CVR og vil ha dagpenge er det næsten altid = luk CVR

Selv om du er en yderst kompetent herre John, så stemmer det ikke overens med det jeg selv har prøvet.

Jeg kom ufriviligt på dagpenge, i opstarten af personlig ejet firma, uden ansatte, og fik efter en del dokumentation dagpenge. Men blev modregnet som Serie også skrev efter tidsforbrug.

Jeg ved intet om det samme have gjort sig gældende med ansatte, aps eller andre former som nævnt her i tråden, men jeg tror det ikke. A-kassen gjorde en del ud af at mit firma var registeret som en "hobby" virksomhed. Har man ansatte høre det næppe under hobby-kategorien.

Tak for eksemplet - alle eksempler hjælper - men det synes jeg faktisk netop stemmer. Læg mærke til at jeg flere gange har skrevet, HVIS man har drevet CVR som fuldtid ----- og mine fede bogstaver her i citatet. Næsten

Din oplevelse lyder jo netop om som, du dels var i opstarten af personlig ejet uden ansatte = du havde tydeligvis ikke haft det som hovedbeskæftligelse men var i "opstart"  OG du har tilmed skatte mæssigt beskrevet dig som som hobby virksomhed-. Du har så optjent din dagpenge ret via lønarbejde - da du jo ikke har nået at tjene noget der ligner nok penge til det - fra din opstart af "hobbyvirksomheden".

Du har derfor kunne få supplerende dagpenge og ret til bibeskæftigelse.

Det som er næsten på håbløst er, hvis man har drevet CVR som fuldtid - optjent dagpengeret via det (og det vil du se mig skrive mange gange i tråden) og så få ret til at forsætte dette CVR samtidigt med nye dagpenge. Det er desværre sådan det er og det er meget godt for folk at vide og kunne forholde sig til.

Du har netop klart IKKE drevet fuldtid og din A kasse har derfor med rette bedømt, at du kunne være fuldt til rådighed. 

Det svarer også til det jeg skriver i min blog om bibeskæftigelse  om netop det afgørende i ikke at ha drevet det som fuldtidsbeskræftigelse

Hvis du har haft fuldtidsjob ved siden af dit CVR - eller drevet fuldtids-studie faktisk - er det langt lettere at beholde det, for så har man vist at man kan være fuldttids (arbejdssøgende) ved siden af det CVR - dog stadigt helt uden garanti

Dit eksempel er godt, for ja det viser man kan få supplerende dagpenge som bibeskæftigelse - selvsagt kan man det-  men du havde ikke fået det hvis du kom fra at ha drevet virksomhed på fuld tid - med ansatte tilmed - det tør jeg bestemt påstå - i 99% af alle fald

Der kan givet være helt sjældne tilfælde (som ex Serie har fortalt om tidl. og det passer givet) og det er a-kassen der beslutter - og vist skal man prøve).

Det hele er op til A kassen - Kan de bedømme, at man kan være fuldt til rådighed, skal de gi en ret til dagpenge med CVR på bibeskæftigelse Big Smile Man skal bare ikke havne i den store skuffelse, hvis trods flere forsøg, man havner i kurven med alle de der bliver tvunget til at lukke.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:02

Cookie - John Hannover:
men du havde ikke fået det hvis du kom fra at ha drevet virksomhed på fuld tid - med ansatte tilmed - det tør jeg bestemt påstå - i 99% af alle fald

Jamen, så er vi jo enige :-)

mvh. Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:29

Thomas:

Jamen, så er vi jo enige :-)

mvh. Thomas

Det tror jeg bestemt - Skal vi summe op kunne det være:

• Det er A kassen der beslutter og A kasse er ofte sammen med fagforening - men det er A kassen der beslutter og de er ikke repræsentant for medlemmet mere end for statens regler 
  • Fuldtids CVR + optjening af dagpenge via det firma - som så ikke kan klare sig længere = praktisk taget umuligt at få lov at forsætte med CVR OG få dagpenge (Ikke 100% umulig - for det er stadigt om at overbevise A kassen om at det ikke bare kører videre sort- så MEGET vanskeligt = ikke noget man skal sætte næsen op efter normalt)
  • CVR - helt nyt eller drevet samtidigt med man har haft fuldtids lønmodtagerjob eller fuldtids-studie - vil give langt bedre muligheder for tilladelse til at forsætte CVR som bi-beskæftigelse og supplerende dagpenge
  • Endnu ikke CVR men på dagpenge fra lønmodtagerjob -  optjent ret og så arbejdsløs:  Klart pæne mulighed for tilladelse til nyt CVR som bi-beskæftigelse og supplerende dagpenge
  • Afgørende er det altid at kunne overbevise A kassen om, at man er fuldt til rådighed og KUN A-kassen kan svare - Vi andre "gætter" ud fra kendt praksis og loven

vh John Hannover

Tilmeldt 16. Oct 14
Indlæg ialt: 118
Skrevet kl. 21:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

man kan sagtens få et CVR nummer selvom man er på dagpenge. Meen retten til dagpenge ophører i det øjeblik man har fået sit CVR nummer. Det samme gælder hvis man er på kontanthjælp også selvom man ingen indtægt har fra virksomheden.

Så et godt råd er, lad vær med dette, da det betragtes som socialt bedrageri, og er beløbet højt nok kan man komme i fængsel også.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:24
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

lucas1019:

Hej,

man kan sagtens få et CVR nummer selvom man er på dagpenge. Meen retten til dagpenge ophører i det øjeblik man har fået sit CVR nummer. Det samme gælder hvis man er på kontanthjælp også selvom man ingen indtægt har fra virksomheden.

Så et godt råd er, lad vær med dette, da det betragtes som socialt bedrageri, og er beløbet højt nok kan man komme i fængsel også.

Dette er noget vrøvl 

Og til jer andre er mit råd at det hele er så enkelt og simpelt som 2+2 er 4  , så lad nu være med jeres lange beskrivelser, som dræber ....enhver form for initiativ eller tro på at det kan lade sig gøre.

Det er så let

Serie

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:43
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Der findes også andre muligheder, hvor man ikke behøver A-kassems accept -  det er frilans finans  i Sverige -  her kan man i mange tilfælde virke som selvstændig, men under lønmodtager forhold.

D.v.s. at du får fradrag for dine udgifter m.m  før skat  -  og firmaet betaler din skat ...og betaler din løn ud. -  igen meget enkelt 

Tilmeldt 18. Jan 12
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 23:55

Jeg er tidl. blevet godkendt til at drive virksomhed på dagoenge. Dog er der følgende ting ved det:

Jeg skulle stå 100 til rådighed, indberette alt den tid der bliver brugt på virksomheden og det ville så blive trukket fra, jeg ville miste 6 måneder af min dagpenge ret. 

Ikke alt kan godkendes. F.eks en frisør ville ikke kunne lade sig gøre da en salon er afhængig af der står en frisør hele tiden og arbejder og som er til rådighed på bestemte tidspungter, hvor en webshop sagtens kan blive godkendt, i Følge Krifa 

Tilmeldt 18. Jan 12
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 23:57

Det er det samme jeg har fået af vide :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59

S.Laursen:

Jeg er tidl. blevet godkendt til at drive virksomhed på dagoenge. Dog er der følgende ting ved det:

Jeg skulle stå 100 til rådighed, indberette alt den tid der bliver brugt på virksomheden og det ville så blive trukket fra, jeg ville miste 6 måneder af min dagpenge ret. 

Ikke alt kan godkendes. F.eks en frisør ville ikke kunne lade sig gøre da en salon er afhængig af der står en frisør hele tiden og arbejder og som er til rådighed på bestemte tidspungter, hvor en webshop sagtens kan blive godkendt, i Følge Krifa 

også et helt korrekt eksempel Laursen - det er netop sådan A kassen helt naturligt ser ting. Du kunne måske ha påvist du var hjemme frisør  men kravet er , at du skal kunne stå til rådighed med kort varsel og det er svært for en frisør.

Der skal nok være nogle uærlige der ville hævde de var mobil frisør og føle sig smarte - men det handler jo ikke om at snyde og det kan jo også afsløres, hvis man driver det fra fast adresse, så sådanne forslag ville jo bare være Stein Bagger typen

En webshop der startes EFTER man er på dagpenge, skal generelt gå godt so bibeskæftigelse og supplerende dagpenge-

Jeg går ikke ud fra du havde drevet den webshop længe på fuld tid, og så alligvel fik lov at beholde den - og få dagpenge samtidigt??

Tak for endnu et konstruktivt eksempel og god debat deltagelse

vh John H

Side 4 ud af 5 (46 indlæg)