Hej Aminoer! Jeg er ny herinde, men håber at nogen af jer kan være behjælpelige. Jeg har igennem det sidste år brugt dinero, og har måske max 10-12 større kunder per år. Jeg overvejer at oprette særskilte konto til hver kunde. Mit spørgsmål er; er der nogen ulemper ved dette, som jeg ikke har set? I forbindelse med mit arbejde har jeg en del indkøb, der forholder sig til det specifikke job. Jeg fakturerer normalt en lønfaktura og en udlægsfaktura til kunden. Derfor vil det være nyttigt for mig at have et overblik i dinero over hvor meget jeg bruger på den enkelte kunde. Håber at nogen af jer er klogere end jeg :) På forhånd tak for hjælpen. Sara |
Hej Sara.
Jeg har ventet lidt på, at nogen skulle svare på denne, fordi jeg har lignende behov - det virker da også som en rimelig mulighed at have. Fordi ingen endnu har svaret, har jeg blot nogle sonderinger:
Du skriver "ny kontoplan" i overskriften. Dette er sådan set nemt nok, du laver bare et nyt regnskab. Du mente nok, som jeg læser det i teksten, at du vil have det i samme regnskab.
Jeg har netop været inde i min version af Dinero, som jeg har til testformål. Uden at lægge hovedet på blokken ser det ikke ud til, at Dinero kan tilknytte hver enkelt betaling til en kunde. Der er således ikke en indbygget mulighed for det.
Generelt kan du dog altid i et hvilket-som-helst regnskab oprette kontonumre til hver enkelt kunde for at bogføre til denne kunde relaterede køb, salg, lønfakturaer etc. Jeg har haft tilsvarende behov med sælgere. Med 10-12 kunder vil dette dog nemt blive relativt uoverskueligt. Man skal i al fald bede en bogholder gøre det, dels for at det bliver korrekt, dels for at opnå det ønskede overblik. Det hjælper jo ikke, hvis du har salg mv. fra alle kunder i samme sum.
Du skal nok over i nogle lidt mere raffinerede regnskabsprogrammer, som automatisk kan holde styr på at tilknytte kunde til relevante poster.
Jeg håber, at andre Aminoer vil bringe os deres erfaringer. Jeg kan ikke forestille mig, at vi er de eneste med dette ønske.