Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købsaftale ved salg af virksomhed

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 15. Nov 08
Indlæg ialt: 560
Fra  CoolSlips.dk Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Vi er ved at sælge vores virksomhed/webshop og er i den forbindelse kommet i tvivl, hvordan man gør det i praksis - Vi skal jo have lavet en købsaftale til køberen. Findes der nogle skabeloner eller lign. som man kan bruge? Hvad skal den indeholde af informationer?

Vi vil gerne sikre os, at det hele går rigtigt til.

Hvordan bogfører man det i ens regnskab, og hvordan beskattes det, og er der nogle ting vi skal være opmærksom på?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Sælg din virksomhed på Amino virksomhedsbørs:

  • Opret salgsannonce gratis
  • 100% anonymt
  • købere kan kontakte dig allerede idag!
Opret gratis annonce her!
Fra Glostrup
Tilmeldt 22. May 08
Indlæg ialt: 33
Fra  myBiss ApS Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Marc,

Hvis jeg var dig, så ville jeg bruge en advokat til dette formål. Der er ikke plads til fejl når det er salg/køb af virksomheder. Det er bare min mening :)

Hilsen

myBiss

Fakturering, projektstyring, timeregistrering, opgave og aktivitetsstyring og meget mere..

http://www.mybiss.dk

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har køber ikke en advokat indover der udarbejder købsaftalen på hans vegne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

enig i - lad en advokat udarbejde aftalen, og ha gerne hver sin-  køber og sælger

CoolSlips.dk - Marc:
Hvordan bogfører man det i ens regnskab, og hvordan beskattes det, og er der nogle ting vi skal være opmærksom på?

Så vidt jeg kan se er i et I/S og salget bliver så en indtægt i jeres I/S - hvordan det bogføres afhænger af hvad der betales for - er det varer - eller goodwill og aftaler eller en kombination formentlig - giver jo forskellige poster men overordnet er det en indtægt helt enkelt - som så for varerne jo modsvares af vareforbrug men for goodwill o.l. er ren ekstra indtægt - da udgifterne jo allerede formentlig er taget (domænet osv)  

Resultatet er jo så via indtægten et overskud må man formode, og det udløser så skat på samme måde som i kender fra overskud i jeres I/S (kan jo være aftalt 50/50 eller på andet vis) Jeg ville nok bruge en revisor på at afslutte hvis der inkluderes goodwill og andet

Måske revisor kan komme med forslag til salgsaftalen også så I sparer advokaten

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det jeg kender til er det køber der har boldten hvad angår udarbejdelse af købsaftale, og betaling herfor.

Når forslag til aftale foreligger kan sælger for egen regning få den gennemgået af sin advokat/rådgiver.

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Nov 08
Indlæg ialt: 560
Fra  CoolSlips.dk Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi må prøve at hive fat i en revisor - Vi tænker ikke umiddelbart at køber kan lave en præcis nok købsaftale. Der skal vel stå noget med præcist varerlager, hvad vi tilbyder af support den første måned etc.


Men kan det passe, at der ikke findes en skabelon over, hvad der er godt, at have med i sådan en aftale?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror sikkert der findes div skabeloner men vil ikke tro de er noget værd. Køber står normalt for aftale forslag, men det er nu nok mere i store handler - Her tror jeg I skal netop bruge en revisor eller advokat og begge være inde over aktivt.

Du nævner selv et par punkter: Varelager? Skal det gennemgås af køber og godkendes pris og antal - skal der sættes noget ind med - det som ikke er solgt brugt efter et år skal køber tage tilbage - eller skal del af købssum tilbageholdes til det tidspunkt. Der kan i varelager være masser af risiko for iinkurante varer som køber ikke vil hænge på, men det kan også være helt straight forward at sætte pris

Skal du være med i service eller et eller andet support - hvor lang tid - pris - ansvar for kiks?

og der kan være andre punkter som jo er individuelle for hver handel -

Er der noget i betalingen der skal nævnes - sker det cash eller over tid - ejendomsforbehold - 

Er der aftaler med 3. part som skal overtages - og hvordan sker det når det er personlige aftaler i et I/S så køber er sikret at aftaler kan forsætte

Aktivers værdi - de sælges vel over uden moms da det er en samlet handel - enighed om værdi

Intellektuelle rettigheder - royalties - er der noget sådanne - ret til navne og evt andet - er der registreringer der skal ændres

Regnskabsprogram - skal det overføres (formentlig ligemeget da sælger som I/S jo selv lukker og slukker mens køber starter forfra) - Der kunne dog være hensyn at tage med WEB API tilknytning og andet.

Købers ret til at checke ting i dybden (due diligence

Sælger-forbud mod at kontakte kunder og være i branchen i x år?

Praktisk skæringsdato - måske månedsskifte eller årsskifte

og givet en masse mere :)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 5. Oct 11
Indlæg ialt: 399
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marc

Giv mig et kald på 29712929 så hjælper jeg dig gerne med at komme i kontakt med en advokat eller revisor Smile

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil nu tro at en advoakt/rådgiver har en kontrakt liggende der efter få tilpasninger kan anvendes.

Som jeg tidligere har skrevet er det normalt køber der står for udarbejdelse af kontrakt.

Jeg ville foreslå følgende:

Køber og sælger sætter sig sammen og aftaler detaljerne i overdragelsen, og noterer disse i stikord til brug for kontraktudarbejdelsen.

Når køber og sælger er enige om de praktiske forhold, afholdes et møde sammen med begge parters rådgivere. Er summen ikke aftalt på forhånd foregår de forhandlinger nu, samtidigt som de skitserede vilkår gennemgås.

Kommer man til enighed udarbejder købers rådgiver det endelige udkast til kontrakt, som køber sammen med rådgiver gennemgår og godkender.

Medmindre der er tale om helt uvæsentlige aftaleforhold, vil jeg fraråde at køber og sælger alene står for udarbejdelse af kontrakten.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)