Af personlige årsager (som vi ikke skal komme ind på her) har han pt. Ønsket at stå uden for ejerskab. Dog har vi lavet en samarbejdsaftale der deler tingene op, så jeg ejer firmaet (musklerne) og er forpligtet til kun at benytte ham som leverandør og han ejer softwaret (rygraden) i firmaet. Jeg kan ikke drive min forretning uden dette software og han har ikke noget andet at bruge softwaren end min forretning. Jeg skal ikke betale for den software eller den servicering af samme som han levere. I vores samarbejdsaftale har vi skrevet, at når firmaet har opbygget en given værdi, bliver dette konverteret til ApS, som vi så deler i porten; Han med sit software (som skal anslås i værdi) og jeg med selve firmaet. Spørgsmålet er nu; Hvem bliver knaldet skattemæssigt af denne manøvre? Vi vil gerne gøre det så omkostningsneutralt som muligt (Er godt klarover at ren nul-løsning er utænkelig). Har I alternative løsningsforslag, når nu I/S er udelukket og økonomien ikke er til at oprettet selskab fra start ? |
Hvem siger at nogen af jer skal have et skattesmæk. Du tænker selvfølgelig på at der er oparbejdet nogle værdier herunder goodwill i virksomheden når I engang beslutter jer for at skyde virksomheden over i et selskab. Du står selv som ejer af virksomheden og udadtil drives det som en virksomhed. Du kan når tider stifte et selskab ved en såkaldt skattefri virksomhedsomdannelse. Dvs. at der ikke udløses nogen skat for dig men at selskabet i stedet overtager de udskudte skatter. Det betyder pkt. 1 at selskabet anses at have erhvervet virksomhedens aktiver m.v. til de oprindelige anskaffelsessummer og også indtræder i de foretagne afskrivninger som virksomheden har lavet. Pkt. 2 at din anskaffelsessum for anparterne i ApS''et reduceres med den skattemæssige fortjeneste som du ville skulle have betalt under normale omstændigheder.