Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig fra mandag, mangler lidt info om div.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allesammen

Super forum, masser af god læsning. Jeg starter nyt job på mandag som handelsagent, dvs jeg er selvstændig med eget cvr nummer osv, det hele er gået ekstremt stærkt og jeg har ikke nået at oprette firma endnu osv osv osv.

Jeg skal køre som sælger i et distrikt jeg får tildelt på mandag i egen bil, og skal selv sørge for tlf, pc osv.

Har lige nogle grundlæggende spørgsmål:

Ang kørsel, får jeg det fradrag der hedder 3,35 kr pr km indtil 20 000 km og så 1,78 derefter? eller er det anerledes når det er mit eget firma?

Kan det svare sig at købe en firma bil og så blive beskattet af den, jeg kommer til at køre 50/50 privat/erhverv, man kan jo evt lease en ny bil?

Jeg mangler en revisor i københavn, det skal helst være en kompetent der ikke koster kassen, da jeg er helt ny jo, nogen der kan anbefale en? Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:32

Hej!

Går ud fra, at det er en hvidplade-bil, og at du opretter et enkeltmandsfirma.

I et enkeltmandsfirma kan du eje bilen i firmaet ved at bruge virksomhedsskatteordningen, og så

blive beskattet af fri bil personligt.

For at kunne lave et regnestykke, skal der sættes km p.a.(erhverv/privat) på.

Jeg vil gerne tilbyde revisorassistance, bor dog i Slagelse, men har en del kunder i HT-området også.

/Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:33
Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 23:39

Det er enkeltmandsfirma og bilen er på hvide plader, pt er bilen min egen, den er gældsfri, og det kan næppe svare sig at firmaet køber den.

Den står dog for udskiftning inden så længe igen, derfor jeg var i tvivl om at det kunne svare sig at lease en firmabil og så blive beskattet.

Jeg kommer nok til at køre ca 40 000 km fordel 50/50

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:57

Hej!

Hvis du vælger at lease bilen i virksomheden, skal du køre efter virksomhedsordningen og beskattes af fri bil privat.

Til gengæld kan du  så fradrage driftsudgifter(dog ej moms) og leasingydelsen(+delvis moms) i virksomheden.

Leaser du bilen privat, kan du få godtgjort 3,35 kr. per km op til 20 tkm erhvervsmæssigt.

Vær opmærksom på, at handelsrejsende, assurandører m.fl. skal have mindst 2 arbejdsgivere for at få

fradrag for erhvervsmæssig befordring.

/Peter  

Tilmeldt 2. Nov 07
Skrevet kl. 15:05

Skal have 2 arbejdsgivere, det forstar jeg ikke helt? Jeg er jo selvstændig men får varen leveret af hovedfirmaet, jeg er jo i bund og grund min egen arbejdsgiver eller hvad?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:27

Hej!

Selvfølgelig..du er ikke ansat, så no problem.

/Peter

Fra Silkeborg
Tilmeldt 14. Mar 07
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 09:49

Hej Mikkel

Tillykke med dit nye job, nu er det jo bare om at komme ud over stepperne og få solgt noget. Mht. kørsel er det sådan at du har mulighed for at trække  20.000 km. ud om året til kr. 3.35 (skattefrit) (dvs. hvis du kører 20.000 erhvervskm. om året).

Husk nu at oprette en særskilt konto til dit nye firma, eller tag skridtet fuldt ud og lav et lille Aps (jeg synes det er lettere at overskue på den måde)

Behold bilen så længe den kan køre her i starten så du ikke risikoeksponerer dig for meget (du har jo ikke nogen fast løn, men formentlig en attraktiv bonuspakke). Mht. at få firmabil, så lad være... der er lige lavet undersøgelser mht. hvornår det kan betale sig at have firmabil, og det er efterhånden ved at være "aldrig" ;o)

/René 

René C. Larsen tlf.: 211 411 61 www.CoWork.dk KLIK her for CV

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:52

Kære Mikkel

Du vælge løsningen som du selv foreslår, så skal du huske at føre kørebog hver dag for de kørte kilometer, både erhversmæssigt og privat.

Med Venlig Hilsen

Claus Jensen
Din Revisor

CJ REVISION
Mail: cj@cjrevision.dk
Web: www.cjrevision.dk

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)