Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af anparter i holdingselskab.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Feb 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg forvirret.

Jeg har et holdingselskab som er stiftet med det ene formål at eje anparter i andre selskaber. Jeg har i det forgangne år købt anparter i 2 andre selskaber, og dette skal nu bogføres.

Hvordan gør jeg dette? Som et anlægsaktiv? Er det noget der skal afskrives, eller skal det bare repræsentere en konstant værdi på den nominelle anpartskurs?

Hjælp... ;) 

Tilmeldt 8. Feb 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 00:25

Mængden af revisorer og andre regnskabskyndige herinde, så kan det undre mig at ingen har et bud på ovenstående.

Al hjælp modtages med kyshånd. ;)

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 09:37

Mit råd må være, at du bogfører det til kostpris (ikke nominel værdi) som enten anlægs- eller omsætningsaktiv. Værdireguleringer m.m. kan du evt. lade din revisor tage sig af i forbindelse med årsafslutningen.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 20:10

Du bogfører købet som et finansielt anlægsaktiv i balancen. Kapitalandelen skal (såfremt der ikke vælges indregning til indre værdi i den anvendte regnskabspraksis) indregnes til kostpris i din balance. Modtager du løbende udbytter fra selskaberne indtægtsføres disse i resultatopgørelsen.

Håber det var tilstrækkelig svar på spørgsmålet :)

Mvh. Karsten

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 14:09

Jacob Hatt:

Mængden af revisorer og andre regnskabskyndige herinde, så kan det undre mig at ingen har et bud på ovenstående.

Al hjælp modtages med kyshånd. ;)

De skal sandsynligvis bogføres som finansielle anlægsaktiver.

Når du har et holdingselskab skal dette selskab beslutte sig for en regnskabspraksis (naturligvis i overensstemmelse med årsregnskabsloven) til behandling af sådanne investeringer. Ved større andele vil man ofte regulere til andel af indre værdi, men man kan også vælge at lade dem stå i regnskabet til anskaffelsesprisen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:39

Kære Jacob

Jeg forstår din frustration, når rådene er mangfoldige herinde.

Oftest er det sådan, at en anpart har en pålydende værdi på kr. 1.000, dvs. at i det anpartselskab, hvor du har købt dine anparter, er i sin tid stiftet med 125 anparter `a 1.000 stk. Du kan selvfølge have givet mere for de 2 anparter end kr. 2.000. Du kan have købt dem til den indre værdi eller til overkurs.

Indre værdi:
Anpartsselskabets Egenkapital divideret med de 125 = indre værdi pr. anpart´

Egenkapital kr 250.000
Indre værdi pr. anpart kr. 2.000

Overkurs betyder bare, at du har givet mere end den indre værdi som her i eks. er på for 4.000 for 2 anparter.

Har du f.eks. givet 5.000 for de to anparter, bogfører du dem således

Debet
5.000 under AKTIVER under Finansielle Anlægsaktiver - Opret kontoen med selskabsnavn.

Kredit
- 5.000 i banken eller hvordan du nu har betalt dem.

Håber du klogere Big Smile

Ellers kontakt mig

Claus Jesen
Din Revisor

CJ REVISION
Mail: cj@cjrevision.dk
Web: www.cjrevision.dk

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)