Når jeg køber noget jeg skal bruge til at drive min virksomhed, en computer for eksempel, skal man så dokumentere på en eller anden måde at den er købt til virksomheden? Nu har jeg for eksempel ikke en forsikring til de ting der ejes af virksomheden og jeg kan godt forstå at mit private forsikringsselskab måske vil spørge om dette hvis der nu var et indbrud i min lejlighed, hvor virksomheden drives fra. Så ville det jo være rigtig nemt for mig at sige at computeren er min privat så længe det sker inden man har leveret regnskab for det år udstyret er købt i? Derfor tænker jeg at der sikkert er nogle procedurer jeg burde være opmærksom på her? En del af de værdier jeg har i virksomheden har jeg købt inden virksomheden blev oprættet. Jeg har fået vide at man godt må trække moms og skat fra, sålænge det er købt mindre end 6 måneder før opstart og de ellers er relevante for opstarten (og det er de). Men hvordan skal disse poster figurere i mit regnskab. Jeg startede op i september så mit første momsregnskab vil være fra for 3. kvartal og leveres i december, men flere af mine udgifter ligger helt tilbage i maj. Skal de så bare stå i regnskabet for 3. kvartal med de rigtige datoangivelser der viser til 2. kvartal? mvh. Francis |
Registreringen vil jo dels fremgå af regnskabet. Har du købt en computer (husk DELT MOMS som her hvis den står hjemme - skattefokus) så vil du jo ha bogført den - ofte under anskaffelse småaktiver - og den konto kan man jo så trække mange år tilbage og dato for anskaffelsen skal jo fremgå da man jo skal bogføre efter faktura dato - også for at få evt moms korrekt.
Derudover synes jeg det er smart at ha en simpel excel liste med virksomhedens aktier + anskaffelsespris
De aktiver du har anskaffet op til MAX 6 mdr inden og som er for ting du IKKE har taget i brug privat inden (hvis du har (igen ex computer brugt privat) skal du sælge dem til MAX markedspris til virksomheden uden moms) - og - også forudsat du ikke har faktureret noget uden moms - dem tager du ind i dit regnskab en af de første dato i dit virksomhedsår -. ex i September alle samme - og skriv i bilag - ansk. dato xx .xx xxxx og moms osv bliver så 3 kvartal
vh John H